Jump to content

kobling av NMEA (Garmin), spørsmål om koding av ledere


Framtia

Recommended Posts

Skal påbegynne montering av Garmin GPSMAP720 med en Garmin VHF100. Det burde være en enkel sak, men når jeg ser på koblingsskjemaet må jeg si at jeg lurer på hvorfor ting ikke kan forklares på en måte som gjør at en slipper hodebry underveis. Bildene under viser ut- og innganger fra VHF/plotter. Det er altså ikke samsvar i betegnelsene som brukers, og farge på ledning stemmer heller ikke overens.

 

vhf_kobl.jpg

plotter_kobl.jpg

 

Min tolkning er følgende:

 

VHF <-> Plotter

lilla <-> blå

grå <-> grå

blå <-> brun

brun <-> fiolett

 

Er dette riktig forstått?

 

Et tilleggsspørsmål, slik jeg forstår dette risikerer man lite ved å feilkoble og prøve seg frem med slike NMEA-koblinger?.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hadde spandere en tlf til Garmin support 815 695 55, slet med det samme for noen år siden (masse ledninger, ikke samme farger etc) endte opp med at de ga kjempegod hjelp - de ringte tilbake i løpet av noen minutter.

Slapp unna med kun en (1) ledning melom plotter og VHF.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Min tolkning er følgende:

 

VHF <-> Plotter

lilla <-> blå

grå <-> grå

blå <-> brun

brun <-> fiolett

 

Er dette riktig forstått?

 

Et tilleggsspørsmål, slik jeg forstår dette risikerer man lite ved å feilkoble og prøve seg frem med slike NMEA-koblinger?.

tilleggsspørsmålet: liten fare med feil i kopling av DATA-kablene - det virker eller virker ikke. Men 12V og Ground må ikke feilkoples.

 

Kobling:

lilla (VHF)<->blå (plotter) er greit.

blå (VHF)<->brun (plotter) er greit.

Du trenger bare å kople en dataport mellom GPS/plotter og VHF., så bruk bare A eller bare B på VHFen, og bare 1 eller bare 2 på plotteren. Tx på den ene til Rx på den andre.

Plotterens andre NMEA-port kan f eks brukes til autopilot eller andre funksjoner. Jeg vet ikke hvorfor den VHFen har to NMEA-porter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :-)

 

Brun (plotter) er i bruk for å motta info fra AIS-transponderen. Så da blir det å prøve tilkobling av blå (plotter) til lilla (VHF). Det vil vel levere posisjonsdata til VHFen. I tillegg skal det være mulig å motta DSC-informasjon fra VHFen på plotteren. Så det er kanskje det som krever bruk av flere koblinger?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Brun (plotter) er i bruk for å motta info fra AIS-transponderen. Så da blir det å prøve tilkobling av blå (plotter) til lilla (VHF). Det vil vel levere posisjonsdata til VHFen. I tillegg skal det være mulig å motta DSC-informasjon fra VHFen på plotteren. Så det er kanskje det som krever bruk av flere koblinger?

Hvis brun på plotteren er i bruk , så er plotterens port 1 med brun og blå i bruk. Da må du bruke plotterens port 2 med grå og fiolett til kommunikasjon med VHFen.

Grå (VHF) til grå (plotter), brun (VHF) til fiolett (plotter).

ELLER

fiolett (VHF) til grå (plotter), blå (VHF) til fiolett (plotter)

 

AIS-transponderen gir data til GPS/plotter (jo, det er naturlig); ok. Får AIS-en ikke også posisjonsdata fra plotteren (blå ledning)?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Gjorde dette ( NMEA0183)for 2-3år siden - det er egentlig ganske enkelt

 

Tx er transmit eller SEND signal , består av 2 ledninger Tx+ og Tx- , fargene pleier å stå i alle tilhørende bruksanvisninger

 

Rx er Recieve eller MOTTA signal , består av 2 ledninger eller tilkoblings punkt. Rx+ og Rx-

 

en sender (TX) kan drive flere mottakere ( RX )

Hvilke signaler som blir sendt / eller kan mottas og vises, - står ALLTID forklart bak i bruksanvisningen,

slik at denne MÅ leses.

 

( Jobber med elektro til daglig slik at jeg ikke alltid helt klarer å se alle vanskelighetene folk strever med,

men det er ofte mye enklere enn man tror , unntatt alt vedr batterier og ladning (=SPØK ) MEN VÆR FORSIKTIG MED

Å KORTSLUTTE.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...