Jump to content

Kombinert "trimplate" og badeplattform. Brukbar løsning på snekke?


26 Gimsøy

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Gimsøy 26 som graver seg ned ganske mye i hekken. Har sett at noen lager en trimplate i vannlinja for og hindre at båten graver seg ned.

Jeg har lyst og lage meg en trimplate på min Gimsøy men går det og lage en kombinert trimplate og badeplatform? Det vil si Badeplatform da den ligger rolig og blir brukt som trimplate under fart? Tenkte kanskje so sette den ca 1oo mm over vannlinja på båten.

 

Jeg har lyst og lage noe tilsvarende Denne

 

Tom H

Redigert av 26 Gimsøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en som er 100mm over så blir det ihvertfall ikke trim men en for lav plattform. Tror nok du må ha begge deler. Se på Nidelv 24 feks. der er trim en kombinasjon av feste for badestige og trim. For at du skal komme deg ombord etter et svalestup så bør du jo ha en forlengelse av stigen som du ikke kan feste i planet men på plattform eller som en forlengelse av selve stigen

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg har bilder, i alle fall ikke på denne PC'en. Flapsen min er plastret fast, den er laget av en 22mm tykk glassfiberplate med noen forsterkninger oppå. Ca 160cm bred. Tro den er original, faktisk.

 

Plattformen er laget av 32mm syrefaste rør, og skrudd fast i skroget med et par skråstag ned til flapsen. Bunnsolid, men som sagt så burde nok plattformen vært 8-10cm høyere over vannlinjen. En 27 foter synker godt ned med full ferielasting...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en erfaring og et synspunkt til deg:

På min Tromøy 23 satte jeg på badeplattform. Veldig fin, og jeg satte den ganske høyt oppe, ca 20 cm over vannflata. Det er imidlertid slik med deplasementsskrog - som vi begge har - at når du kombinerer det med snekkerumpe, så trekker motoren ræva på båten ned. Min badeplattform ligger under vann i over 6 knop.

 

Så til synspunktet: Det å ha deplasemtsskrog er en kjempefordel når det gjelder trygghet i sjø: Eggeskallseffekten blir tydelig fra vindstyrke 10 og oppover, samtidig som dybden under vann gir deg rettende moment. Etter min mening er dette toppen av skrog!Du risikerer å ødelegge den fordelen om du setter på en svær trimplate, ala den du la ut tegninger av.Med sjø inn bakfra vil sjøen få tak under plata, løfte rumpa på båten opp og sende den hodestups utfor bølgen foran. Det kan være direkete nifst!

 

Mitt råd til deg vil derfor være, om du absolutt skal ha et trimplan; Støp et som ligger som en bord langs skroget akter, en 10-15 cm ut, rundt hele akterenden. Går du på en opplagsplass vil du se at det er en del båtbyggere som har levert snekker med slik akterende. Jeg har ikke selv erfaring fra å bruke det i sjø, men jeg vet at de der store platene, de er ikke noe trivelige i det hele tatt!

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på størrelsen og tyngden på båten da! Jeg har stor plate på min 27 foter, men siden den veier nesten 4 tonn så blir den likevel ikke spesielt brå i bevegelsene i medsjø. Nå har jeg ikke prøvd den uten flaps, men den er i alle fall helt grei med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror kanskje jeg går for noe ala Marulf sin. Og badeplattform 25 cm over vannlinja.Ser at Free sin kun lå 5 cm under vannlinja.

Så mellom 5 og 15 cm under kommer litt ann på hvordan det passer på båten min.

Kompisen min har ei forskalingsfinerplate plastet fast i vannlinja. Den er ca 80 x 40 cm. Den fungerer den. Han har samme båt men ikke samme motor.Min graver seg mye mere ned.

Det blir og lage 2 stykker samtidig da hans plate et "oppbrukt" pga den er ikke behandlet / plastet inn bare plastet fast.

Kommer nok til og lage støtteplater i mellom badeplatform og trimplate. Badetrappa kommer jeg til og fjærne og bolte fast trinn rett i skroget.

Kommer også for og gå for en badetrapp montert under badeplatforma.

 

Tror dere 10 mm Divinycell og 2 lag 450 g/m2 matte over og under blir stivt nok til trimplate?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel dobblet divcell siden det tross alt er et visst trykk på platen og samtidig lagt ihvertfall enda et lag med matte. Støtte for planet er ofte gjort må den måten at det er støpt skråstag av samme type du lager planet av, mellom båt og plan. Det ser du jo på mange båter og da blir det noen hull mindre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...