Jump to content

Alarm og oljelampe på Evinrude E-tec

Komodo

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Sist vi var ute og trakk hummerteiner fikk jeg alarm og lys i oljelampa på jolla. Motoren er en 2005 mod Evinrude E-tec 40 hk. Jeg tok det for gitt at dette var et varsel for lavt oljenivå.

I dag var vi ute og trakk teiner igjen (dårlig fangst forresten...) Begynte med å fylle opp oljetanken. Der var det påtagelig mye olje, men jeg regnet med at alarmen gikk tidlig for å sikre at man får fyllt olje før det er for sent.

Etter litt kjøring gikk imidlertid alarmen igjen. Jeg dro av gassen og putret litt på tomgang, men lampa fortsatte å lyse så lenge tenninga var på. Når jeg startet på nytt var alt ok en stund, så gikk alarmen igjen. Dette gjentok seg endel ganger. Til slutt forsvant alarmen og alt fungerte normalt resten av turen.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Nei, jeg bruker ikke Evinrude olja. Bruker Biltema sin olje og har kun kjørt på den.

Kanskje svaret er at jeg ikke har brukt båten i kaldt vær før i år? Tidligere har jeg bare brukt den om sommeren og da er jo viskositeten annerledes.

Jeg kjøpte Ficht-olje til en rib jeg hadde tidligere, men etter en forsikring fra en kamerat i systemet om at annen olje går greit (bare det er TCW-3) kuttet jeg ut den. Den er jo helt vilt priset :headbang:

E-tec er sære på hvilken olje de vil ha, har erfart det med mange forskjellige e-tec-motorer selv, så jeg vil anbefale å bruke den. De bruker jo ikke så mye olje at det er den kostnaden som gjør seg mest gjeldende på båtbudsjettet.

Husk at garantien på motorene ikke gjelder ved bruk av annen olje, vil anta at det er en grunn til det.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg hadde samme problemet med min E-tech når det var kaldt i vannet. Løsningen var å bytte til E-tech XD100 olje som er tynnere. Dette krever en enkel omprogrammering av motor. Kan gjøres av alle Evinrude forhandlere. Ifølge produsenten skal oljeforbruket halveres ved bruk av XD100 olje, så det veier opp litt for den ganske dyre olja. Her er hva produsenten sier:

Evinrude/Johnson XD100™

TWICE THE PERFORMANCE WITH HALF THE OIL.

Introducing Evinrude/Johnson XD100™ oil ? a premium synthetic formulation that delivers ultimate performance in direct injection and oil injection outboards. Even better, Evinrude®

E-TEC™ engine owners can cut their oil usage in half ? just by having an authorized Evinrude/Johnson dealer reprogram their outboard to use XD100 oil ? the best oil for your engine and your wallet.

Ultimate lubricity for reduced friction and wear

Maximum detergency reduces combustion deposits

Smokeless, ashless and odorless

Disse motorene måler viskositet på olja, feks biltema si er ikkje lik og dermed kommer alarmer..

.

Husk at garantien på motorene ikke gjelder ved bruk av annen olje, vil anta at det er en grunn til det.

Bytt til riktig olje !!! :flag_bp:

Alt dette er 100% feil med tanke på hvor enkelt det er sagt. For å oppklare litt, er det 2 oljeinnstillinger på en evinrude e-tec motor med unntak av noen HO(high outpout) modeller. Det er TCW3 innstillingen står tillogmed det i diagnoseverktøyet, så har du XD100 innstilligen som tillater deg å kjøre med lavere olje ratio en TCW3. De kommer standard med TCW3 med mindre du har bedt om annet?. Kjører du på denne innstillingen kan bruke enhver olje med kvaliteten TCW3 olje(inkl. Biltema). Skulle motoren ha hvert stilt inn på xd100 setting(Evinrude syntetisk olje) må du benytte den for å unngå krøll, selv om det står et unntak hvis ikke det er mulig og oppdrive. Se brukerhåndbok for mer info.

Når det er sagt er olja fra evinrude bra ,men det er kun xd100 som er helsyntetisk som har noe for seg mot biltema(mineral). Xd 50 er mineral så ser ikke poenget i den.

Det har liten betydning hvilket merke som leverer olje! Biltema er jo ikke et oljeselskap?? Hos en olje er det viskositeten og om det er mineral syntestisk eller halvsyntetisk som har betydning! Det er en standard som er likt for alle oljeselskaper. Denne spesifikke motoren trenger en spesifikk viskositet/type og det er det følere/sensorer fanger opp...Man skal ALLTID fylle den oljen som står anbefalt i innstruksjonsboka! Som sakt vår gamle Evinrude hadde ikke et feilskjer på 20 år! den fikk altid Evinrude olje.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Årsaken til at jeg ikke kjørte på Evinrude olja skrev jeg i mitt første innlegg. Jeg har vel også en misstanke til at de forlanger at den spesifikke oljen skal brukes for å sikre seg gode inntekter på salg av en til de grader overpriset olje. At ingen andre oljer er bra nok for denne motoren har jeg vondt for å tro.

Sånn litt ot, men hvor mye er egentlig prisforskjellen på xd100, xd50 og "billigolje" fra f.eks. biltema? Jeg kjøper alltid xd50 hos nærmeste forhandler, og har aldri tenkt over prisen (den koster 486 kr der, praktisk 200m fra båtplassene). Jeg bruker båtene MYE, og kjører xd50 på begge (50hk Johnson og 115hk e-tec H.O.), og kan ikke akkurat se at olje er det det går mest av verken i liter eller kroner...

Er jeg veldig lite kritisk å kan spare mange penger, eller blir dette småtteri ift. andre kostnader med båt?

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hmm...merkelige greier, men min Evinrude 115 hk 04 mod med 130 driftstimer (Direct Injection) ble levert med full oljetank fra tidl. eier. Sønnen i huset hadde fått i oppdrag å klargjøre båten for salg, og valgte vel den mest økonomiske utvei for dette :headbang: Motoren harka, sputta, røyk, og stoppa stadig når jeg dro ned på tomgang, og jeg ringte forrige eier sint som en tyrk og klaga høylydt :headbang: :headbang: Stakkar`n som viste seg å være en hederlig kar skjønte ingenting...motoren hadde jo malt som en katt sist han hadde brukt den :confused: Litt ut i klagesrømmen fra meg kom jeg til å nevne at oljealarmen gikk i et sett ennå tanken var smekkfull, og ei halvfull kanne fra Biltema sto ved siden av... :confused: Biltema..?? det skal ligge ei ny full kanne med XD 100 under sittebenken forut... har guttungen fyllt på BT olje?? helv...!! Lang historie kort: Tappa ut den grønne gørra, pumpa igjennom systemet med ny olje, og motoren har oppført seg eksemplarisk siden! Tilfeldig ?? Njaa... :flag_bp: NB min er `mappa` for TCW-3 olje, har sjekka!

Redigert av puddingen (see edit history)

Jeg har vondt for å tro at 115 ficht`en fikk nærmest kollaps av å bruke Biltema olje,det er nok tilfeldigheter som var årsaken til problemene som "puddingen" opplevde

med ficht(DI) maskinen.

Denne testen av 50 hestere i VI Menn som "Kjetil 1" nevner den tar jeg med en klype salt,den virker en smule "rigget" etter min mening. Når leseren åpner bladet er det

på de to første sidene kun E-Tec motoren som er avbildet, ellers er det en uhemmet skryt av denne motorens fordeler,tatt rett ut av Evinrudes brosjyrer. 3 år uten

service er en av de store fordelene som Evinrude legger frem, men leser du instruksjons boken ser du at Evinrude understreker at dette gjelder kun i kjøring i

ferskvann, i sjøvanns kjøring må brukeren alikevel ta seg av enkelte service punkt hvert år alikevel.

Nei Verado...Syns det er rart sjæl, men finner ingen annen forklaring :confused: Bensinen var den samme, temperaturen og andre forhold likeså, alt jeg gjorde var å bytte tilbake til olja den var `vant` til. Kors på halsen! Ikke har jeg noe spesielt imot BT produkter heller,bruker TCW-3 oja dems på Tohatsu`n (4hk) til jolla, og der virker den utmerket. Husker dog en Yamaha 75 hester jeg hadde for nogle år siden, den likte IKKE! BT olja så.... :flag_bp:

Neida "Puddingen" jeg tviler ikke på det du sier,men av og til kan tilfeldigheter spille noen og en hver et puss,det kan være elektronikk kluss, luft i drivstoff

systemet,en eller flere injektorer som fusker litt,selvfølgelig på samme tidspunkt som olje byttet ble foretatt, da er det lett å dra feil konklusjoner på hva

problemet er.

Men det er meget mulig at Biltemaoljen er noe sær når den skal benyttes i visse motorer.

- Jeg hadde en Etec 90hk, den hadde problem med oljetilførsel. Den ble bygd om - ny oljetank og annen føringsvei for oljetur. Fungerte som en drøm etter det, med X100 omprogrammert motor.

- En nabo hadde en Etec 75hk, fikk masse alarmer på oljen, med original olje. Var sikkert samme feil som min motor hadde.

- Svigerfar hadde en 150 hk Etec, den hadde masse oljealarmer med original olje. Han solgte den, så jeg vet ikke hva de ordnet der.

Disse 3 motorene var vel 2005 til 2007 modeller. Har din motor hatt alarmer tidligere? Jeg tenker hvis du har samme dårlige konstruksjon på oljetank og tilførsel, så slår det kanskje tidligere ut på BT sin olje, hvis den er litt tykkere.. Hadde motoren vært modifisert, ville det kanskje gått bra med BT sin olje. Vel vel, bare mine erfaringer de 3 eksemplene over.

• 2 år senere...

Slik jeg oppfatter det så kommer det rett runt hjørne ny software/ oppgradering til HO motorene sik at man kan få redusert oljeforbruket (XD100 olje) på disse motorene. Jeg trur jeg kommer til å kjøre det første året med større oljeforbruk, trur det kan være greit på en ny motor.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...