Komodo Startet 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2011 Hei alle sammen! Sist vi var ute og trakk hummerteiner fikk jeg alarm og lys i oljelampa på jolla. Motoren er en 2005 mod Evinrude E-tec 40 hk. Jeg tok det for gitt at dette var et varsel for lavt oljenivå. I dag var vi ute og trakk teiner igjen (dårlig fangst forresten...) Begynte med å fylle opp oljetanken. Der var det påtagelig mye olje, men jeg regnet med at alarmen gikk tidlig for å sikre at man får fyllt olje før det er for sent. Etter litt kjøring gikk imidlertid alarmen igjen. Jeg dro av gassen og putret litt på tomgang, men lampa fortsatte å lyse så lenge tenninga var på. Når jeg startet på nytt var alt ok en stund, så gikk alarmen igjen. Dette gjentok seg endel ganger. Til slutt forsvant alarmen og alt fungerte normalt resten av turen. Noen som vet hva dette kan komme av? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hobby 430 Sport Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Bruker du olja som er anbefalt av Evinrude?? Disse motorene måler viskositet på olja, feks biltema si er ikkje lik og dermed kommer alarmer.. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Nei, jeg bruker ikke Evinrude olja. Bruker Biltema sin olje og har kun kjørt på den. Kanskje svaret er at jeg ikke har brukt båten i kaldt vær før i år? Tidligere har jeg bare brukt den om sommeren og da er jo viskositeten annerledes. Jeg kjøpte Ficht-olje til en rib jeg hadde tidligere, men etter en forsikring fra en kamerat i systemet om at annen olje går greit (bare det er TCW-3) kuttet jeg ut den. Den er jo helt vilt priset Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
CSL Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 E-tec er sære på hvilken olje de vil ha, har erfart det med mange forskjellige e-tec-motorer selv, så jeg vil anbefale å bruke den. De bruker jo ikke så mye olje at det er den kostnaden som gjør seg mest gjeldende på båtbudsjettet. Husk at garantien på motorene ikke gjelder ved bruk av annen olje, vil anta at det er en grunn til det. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Zhik Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Jeg hadde samme problemet med min E-tech når det var kaldt i vannet. Løsningen var å bytte til E-tech XD100 olje som er tynnere. Dette krever en enkel omprogrammering av motor. Kan gjøres av alle Evinrude forhandlere. Ifølge produsenten skal oljeforbruket halveres ved bruk av XD100 olje, så det veier opp litt for den ganske dyre olja. Her er hva produsenten sier: Evinrude/Johnson XD100™ TWICE THE PERFORMANCE WITH HALF THE OIL. Introducing Evinrude/Johnson XD100™ oil ? a premium synthetic formulation that delivers ultimate performance in direct injection and oil injection outboards. Even better, Evinrude® E-TEC™ engine owners can cut their oil usage in half ? just by having an authorized Evinrude/Johnson dealer reprogram their outboard to use XD100 oil ? the best oil for your engine and your wallet. Ultimate lubricity for reduced friction and wear Maximum detergency reduces combustion deposits Smokeless, ashless and odorless Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Komodo Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Takk for tilbakemeldinger! Det høres ut som om jeg bør bytte olje da ja Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Hei på vår gamle Askeladden hadde vi en Evinrude 50 HK ikke Etec men med separat oljesmøringsystem. Vi brukte bare Evinrudeolje og hadde ikke et feilskjær på denne motoren på dem 20 åra vi hadde den!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
puddingen Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Bytt til riktig olje !!! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Du kan bruke XD 100 oljen uten å måtte programere om motoren,du bruker litt mer olje enn nødvendig men du får en god beskyttelse av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 (redigert) Sorry, dobbel posting. Redigert 25.Oktober.2011 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Disse motorene måler viskositet på olja, feks biltema si er ikkje lik og dermed kommer alarmer.. . Husk at garantien på motorene ikke gjelder ved bruk av annen olje, vil anta at det er en grunn til det. Bytt til riktig olje !!! Alt dette er 100% feil med tanke på hvor enkelt det er sagt. For å oppklare litt, er det 2 oljeinnstillinger på en evinrude e-tec motor med unntak av noen HO(high outpout) modeller. Det er TCW3 innstillingen står tillogmed det i diagnoseverktøyet, så har du XD100 innstilligen som tillater deg å kjøre med lavere olje ratio en TCW3. De kommer standard med TCW3 med mindre du har bedt om annet?. Kjører du på denne innstillingen kan bruke enhver olje med kvaliteten TCW3 olje(inkl. Biltema). Skulle motoren ha hvert stilt inn på xd100 setting(Evinrude syntetisk olje) må du benytte den for å unngå krøll, selv om det står et unntak hvis ikke det er mulig og oppdrive. Se brukerhåndbok for mer info. Når det er sagt er olja fra evinrude bra ,men det er kun xd100 som er helsyntetisk som har noe for seg mot biltema(mineral). Xd 50 er mineral så ser ikke poenget i den. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Og oljealarm er jo et godt tegn på at billigst er best og at Feiltema oljen er gode greier . Da jeg hadde E-tec ville jeg ikke drømt om å fylle noe annet enn Evinrude olje... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
-morten- Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Det har liten betydning hvilket merke som leverer olje! Biltema er jo ikke et oljeselskap?? Hos en olje er det viskositeten og om det er mineral syntestisk eller halvsyntetisk som har betydning! Det er en standard som er likt for alle oljeselskaper. Denne spesifikke motoren trenger en spesifikk viskositet/type og det er det følere/sensorer fanger opp...Man skal ALLTID fylle den oljen som står anbefalt i innstruksjonsboka! Som sakt vår gamle Evinrude hadde ikke et feilskjer på 20 år! den fikk altid Evinrude olje. Redigert 26.Oktober.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Årsaken til at jeg ikke kjørte på Evinrude olja skrev jeg i mitt første innlegg. Jeg har vel også en misstanke til at de forlanger at den spesifikke oljen skal brukes for å sikre seg gode inntekter på salg av en til de grader overpriset olje. At ingen andre oljer er bra nok for denne motoren har jeg vondt for å tro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kiekhaefer Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Alle Evinrude E-TEC motorer med standard oljeinstilling (TCW3)kan bruke alle typer 2T oljer så lenge dei oppfyller kravene til TCW3 godkjenning. Men er motoren innstilt på XD 100 oljen må kun denne benyttes,ingen annen olje er foreløpig godkjent på denne instillingen. Hva denne "mirakel oljen" (XD100) består av ,tja si det?. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Sånn litt ot, men hvor mye er egentlig prisforskjellen på xd100, xd50 og "billigolje" fra f.eks. biltema? Jeg kjøper alltid xd50 hos nærmeste forhandler, og har aldri tenkt over prisen (den koster 486 kr der, praktisk 200m fra båtplassene). Jeg bruker båtene MYE, og kjører xd50 på begge (50hk Johnson og 115hk e-tec H.O.), og kan ikke akkurat se at olje er det det går mest av verken i liter eller kroner... Er jeg veldig lite kritisk å kan spare mange penger, eller blir dette småtteri ift. andre kostnader med båt? Redigert 26.Oktober.2011 av CSL (see edit history) Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Komodo Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Du har sikkert rett CLS. Jeg skifter til anbefalt olje og ser om det hjelper Er bare litt grunnleggende skeptisk til "vidunderprodukter"... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
puddingen Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Hmm...merkelige greier, men min Evinrude 115 hk 04 mod med 130 driftstimer (Direct Injection) ble levert med full oljetank fra tidl. eier. Sønnen i huset hadde fått i oppdrag å klargjøre båten for salg, og valgte vel den mest økonomiske utvei for dette Motoren harka, sputta, røyk, og stoppa stadig når jeg dro ned på tomgang, og jeg ringte forrige eier sint som en tyrk og klaga høylydt :headbang: Stakkar`n som viste seg å være en hederlig kar skjønte ingenting...motoren hadde jo malt som en katt sist han hadde brukt den Litt ut i klagesrømmen fra meg kom jeg til å nevne at oljealarmen gikk i et sett ennå tanken var smekkfull, og ei halvfull kanne fra Biltema sto ved siden av... Biltema..?? det skal ligge ei ny full kanne med XD 100 under sittebenken forut... har guttungen fyllt på BT olje?? helv...!! Lang historie kort: Tappa ut den grønne gørra, pumpa igjennom systemet med ny olje, og motoren har oppført seg eksemplarisk siden! Tilfeldig ?? Njaa... NB min er `mappa` for TCW-3 olje, har sjekka! Redigert 26.Oktober.2011 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Når man leser om hvordan E-tec'en er oppbygd, med tanke på materiale i sylindervegger, råder og div, ser man hvorfor man bør bruke den olja som er ment for motoren. Står litt om dette i Vi Menn Båt der de har test på 50 hk'ere. Og der E-tec vant... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Jeg har vondt for å tro at 115 ficht`en fikk nærmest kollaps av å bruke Biltema olje,det er nok tilfeldigheter som var årsaken til problemene som "puddingen" opplevde med ficht(DI) maskinen. Denne testen av 50 hestere i VI Menn som "Kjetil 1" nevner den tar jeg med en klype salt,den virker en smule "rigget" etter min mening. Når leseren åpner bladet er det på de to første sidene kun E-Tec motoren som er avbildet, ellers er det en uhemmet skryt av denne motorens fordeler,tatt rett ut av Evinrudes brosjyrer. 3 år uten service er en av de store fordelene som Evinrude legger frem, men leser du instruksjons boken ser du at Evinrude understreker at dette gjelder kun i kjøring i ferskvann, i sjøvanns kjøring må brukeren alikevel ta seg av enkelte service punkt hvert år alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Nei Verado...Syns det er rart sjæl, men finner ingen annen forklaring Bensinen var den samme, temperaturen og andre forhold likeså, alt jeg gjorde var å bytte tilbake til olja den var `vant` til. Kors på halsen! Ikke har jeg noe spesielt imot BT produkter heller,bruker TCW-3 oja dems på Tohatsu`n (4hk) til jolla, og der virker den utmerket. Husker dog en Yamaha 75 hester jeg hadde for nogle år siden, den likte IKKE! BT olja så.... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Neida "Puddingen" jeg tviler ikke på det du sier,men av og til kan tilfeldigheter spille noen og en hver et puss,det kan være elektronikk kluss, luft i drivstoff systemet,en eller flere injektorer som fusker litt,selvfølgelig på samme tidspunkt som olje byttet ble foretatt, da er det lett å dra feil konklusjoner på hva problemet er. Men det er meget mulig at Biltemaoljen er noe sær når den skal benyttes i visse motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Ames Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 - Jeg hadde en Etec 90hk, den hadde problem med oljetilførsel. Den ble bygd om - ny oljetank og annen føringsvei for oljetur. Fungerte som en drøm etter det, med X100 omprogrammert motor. - En nabo hadde en Etec 75hk, fikk masse alarmer på oljen, med original olje. Var sikkert samme feil som min motor hadde. - Svigerfar hadde en 150 hk Etec, den hadde masse oljealarmer med original olje. Han solgte den, så jeg vet ikke hva de ordnet der. Disse 3 motorene var vel 2005 til 2007 modeller. Har din motor hatt alarmer tidligere? Jeg tenker hvis du har samme dårlige konstruksjon på oljetank og tilførsel, så slår det kanskje tidligere ut på BT sin olje, hvis den er litt tykkere.. Hadde motoren vært modifisert, ville det kanskje gått bra med BT sin olje. Vel vel, bare mine erfaringer de 3 eksemplene over. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 (redigert) Tanken og føringsveiene er de samme, ingenting er forandret, og alt har fungert prikkfritt i to sesonger nu Nesten så jeg har lyst til å prøve med BT olje igjen, just for the hell of it, og se om det skjer igjen... Redigert 27.Oktober.2011 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Slik jeg oppfatter det så kommer det rett runt hjørne ny software/ oppgradering til HO motorene sik at man kan få redusert oljeforbruket (XD100 olje) på disse motorene. Jeg trur jeg kommer til å kjøre det første året med større oljeforbruk, trur det kan være greit på en ny motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.