Jump to content

Hva krever mest vedlikehold? Bensin eller diesel?


edo

Recommended Posts

Jeg solgte båten for ett år siden og er nå lysten på en daycruiser av typen scand 7600, nidelv 610/690.

Ser på finn at utvalget er stort med både diesel og bensin.

Ser diskusjoner her på forum om vedlikehold av dyser på diesel motorer, dieseldyr etc.

På meg virker det som om det er mer vedlikehold/problemer med diesel motorer enn bensin motorer.

Andre fordeler med bensin er at det er mer hester i de motorene som er innstalert.

Vet selvsagt at bensinpriser/forbruk er høyere men båten kommer ikke til å bli brukt på langtur, i tilleg er jo båter med bensinmotor billigere.

Vil gjerne høre deres meninger/erfaringer om dette...

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Normalt vedlikehold på begge motorer er vel stort sett like.... det være seg oljeskift, filterskift etc. Ventiljusteringer er vel like intervaller og de er på samme plass på begge typer motorer (forutsetter innenbords.. Frekvensen for dyseoverhaling er vel ikke så ofte... om en antar per. 1000 time og med normal korte turer båtbruk... så er vel dette mellom hvert 10-20år..

 

Dieseldyr problematikken er oppskrytt og tilnærmet ikke eksisterende....

 

Så er det ik grunnen bare å sette opp et realistisk overslag.... så jeg mener at det ikke er noen grunn til at det skal være dyrere å vedlikeholde en diesel kontra en bensin motor.... Det samme er vel også tilfelle på landeveien... min Toyota har nå tuslet 140k km siden 2004 og har ikke kostet nevneverdig i vedlikehold som jeg ikke ville hatt på en bensinmotor.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har hatt 4 båter med dieselmotor. Aldri annet enn vanlig vedlikehold som oljeskift\filter.. Den jeg nå har er min første med drev og må si det uroer meg litt.. Har ikke hatt problemer med drevet enda, men det gir meg litt "uro i kroppen".. Men det er deilig med mindre støy\vibrasjoner...

 

Ville neppe valgt bensin på såpass stor båt. Selv om innkjøpsprisen er lavere vil du tenke "lommebok" selv på korte turer ergo vil båten bli mindre brukt med bensin enn en dieselmotor. Riktignok er dieselprisen relativt høy nå men forbruk er mindre også..

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med det de to her over sier. Men i forhold til båt i din signatur uten tvil diesel.

Nå spør du på en type størrelse rundt 25fot, så er jeg mer usikker. En relativ ny båt (5-6 år gammel) med injection på bensin forbruker ikke all verden i denne i størrelsen. Du vil kanskje komme ut med ett snitt forbruk på 15-25 liter i timen avhengig av hvordan du kjører. Bruker du så båten 100 timer i sesongen, er ikke drivstoffprisen det som bør avgjøre om du vil gå for diesel eller bensin. Samtidig har jo nyere dieselmotorer blitt lettere på godt og vondt. Bra for vekten, men virker som enkelte serier har problemer av ymse sort.

 

Vedlikehold tror jeg koster likt (grovt regnet) men delepriser til dieselmotorer er betydelig mer kostbart. Spesielt da V8 finnes i bøtter og spann av bensin og deler er rimelig i US til denne typen motorer.

Jeg er usikker på om man tjener inn merprisen diesel koster i forhold til bensin på en båt i din nevnte størrelse. Samtidig er det ikke tvil at båten er nok lettere å omsette brukt med diesel enn bensin. For tiden er jop båtmarkedet tregt (lest nesten stopp) så det burde være mulighet for mange "knallkjøp" og spesielt på bensinsiden som det er desidert størst utvalg av bruktbåter.

 

Her ble du nok ikke mye klokere, er ikke noe enkel ja eller nei etter min mening, akkurat som ditt spørsmål indikerte.

 

En siste faktor man bør ta med er tilgjengelighet på drivstofftype. Enkelte steder er det vanskelig å få enten den ene eller andre typen (Bensin kan være vanskelig å fylle på tankanlegg i midt-norge har jeg skjønt av andre innpå her)og for egen del teller det mye, å begynne å fylle med jerry-kanner på båter som bruker såpass mye i timen som disse gjør, synes jeg virker håpløst tungvint.

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen bekymring ang drev, hadde to stk på den forrige båten og her kan en gjøre mye selv.

Det viktigste er vel kanskje å få ett inntrykk av om at det forebyggende vedlikeholdet er utført, enten det blir bensin eller diesel.

Tilgang på bensin er ikke noe problem der jeg bor :)

Bensinmotorene er jo ofte større enn dieselmotorene, så dette med høyere toppfart ser jeg som en fordel.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

I den størelse båt hadde jeg sterkt vurdert en Yamarin med Yamaha utenbords motor i stedet. Nidelvene og Scanden er begge gamle båter fra tidlig 90 tall. Jeg tenker at de er i ferd med å bli litt nostalgisk utdaterte i markedet. Det skal tillegges at vi selv har hatt en Nidelv 690 og var veldig fornøyde med den. Men i dag hadde vi nok ikke valgt en slik.

 

I valget mellom diesel og bensin til en slik båt er jeg også i tvil i dag. Eksplosjonsfaren og kostnaden ved tanking trekker ned for bensin. støy, vekt og røyk trekker ned på diesel.

 

KAD 32 er nok den beste dieselmotoren i Nielv 690. 40 serien til VP blir for tung i denne båten mener jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utenbordsmotor er desidert dyrest unntatt innkjøpsprisen på dieselmotoren. Kjøper du en båt med f.eks. mercruiser 4,3 MPI har du det billigste alternativet på drevbåt, mest stillegående, lave drivstoffutgifter, lav vekt, billige deler, minste vedlikeholdsbehov, ingen sjenerende kasse på hekken=badeplatform, lavere forsikring......

Kan dette være noe?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes spørsmålet er vanskelig! vil tro det er enkelt og greit vedlikehold på en ny moderne bensin innenbordsmotor.. På en ny moderne Dieselmotor er det veldig mye elektronikk og en mere komplisert motorkonstruksjon, som sikkert krever like mye service og vedlikehold som en bensinmotor.. før i tiden da Dieselmotorene var av gammel konstruksjon så var jo vedlikehold ofte veldig lite og enkelt.. en Eldre godt brukt bensinmotor kan man få masse problemer med! så her er svaret veldig avhengi av hvilken type motor det er og om den er ny eller gammel! Min filosofi når det gjelder båt er å skaffe seg nyest mulig motor.. selve båtens alder er egentlig mindre viktig så lenge den er godt behandlet og riktig vedlikeholdt. ofte er jo båtene gamle konstruksjoner selv om dem er av nyere dato også..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg synes spørsmålet er vanskelig! vil tro det er enkelt og greit vedlikehold på en ny moderne bensin innenbordsmotor.. På en ny moderne Dieselmotor er det veldig mye elektronikk og en mere komplisert motorkonstruksjon, som sikkert krever like mye service og vedlikehold som en bensinmotor..

Det er i og for seg riktig at det er tilnærmet like mye elektronikk på en moderne bensin som en diesel... dette i seg vil medføre tilnærmet samme vedlikeholdskostnader... dog er det ikke så mye forebyggende vedlikehold forbundet med elektronikken... men det kan bli kostbart når den feiler for begge typene...

 

Så jeg holder fortsatt en knapp på at det bør være tilnærmet like vedlikeholdskostnader på en moderne bensiner som en diesel innenbordsmotor.... Det er klart at det vil være merkeavhengige og lokale variasjoner ute og går, men er ganske sikker på at det forebyggende vedlikeholdet er tilnærmet likt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Liker motoren men det var en fryktelig farge

Helt enig, så ut som denne båten kunne trenge en strekk, lakkering, litt interiør++

Det var bare ment som en illustrasjon av motoralternativ (søkte på MPI). Tilsvarende dieselalternativ blir dobbelt så dyrt i innkjøp, liten vits hvis det er en gammel sur dieselmotor som bruker like mye drivstoff. Moderne smådieseler for planende båter er ikke billig, og de fleste har hatt en broket historie. Mange (og dyre) havarier på alle merker. Enkelte har servicekostnader som overgår bensinforbruket på to innenbords bensin.

Link to post
Share on other sites

En såpass liten og sportslig båt fortjener absolutt en bensinmotor. Lønt er det også om ikkje en kjører veeldig langt og mye pr. sesong. Det høres ikkje ut som det er planen så eg ville ikkje vært i tvil overhodet om å gå for bensin V6/8. Det som også er det fine med en slik bensinmotor er at om man kjører den i filler så er den latterlig billig å erstatte ved å kjøpe en longblock. Vedlikeholdet blir mykje det samme bare en kommer rimeligere ut med en bensiner. Slipper desse dyre filterne samt man kjører på en rimelig mineralolje. Ventiljustering som noen nevnte er ikke-tema da det er hydrauliske løftere.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En venn av meg har en 2 år gammel 23 fots daycruiser med 225 hk mercruiser bensin. Det har overrasket meg (og han) stort hvor mye bensin den klarer å sluke. Men båten var jo veldig mye rimeligere i innkjøp enn den ville ha vært med diesel.

 

Selv ville jeg aldri eid en båt med innenbords bensin - helt uavhengig om det er myte, overtro eller andre ting. Så om du på bruktmarkedet kan finne en diesel som ikke er helt av de minste er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt: diesel. Mulig min frykt skyldes at jeg har vært i nærheten av en båt med bensinmotor som ekspoderte når tenningen ble satt på. Ingen omkomne, kun kraftig forbrenning. Statistikken (minnes å ha lest en statistikk fra Gjensidige - forbehold tas da jeg ikke finner tilbake til den) viser vel ikke noen spesiell forskjell på om dieselbåter eller bensinbåter brenner oftest, men brannene utarter seg litt annerledes når de først inntreffer.

Link to post
Share on other sites

Er ikke Verado en påhenger fra Mercury... jeg trodde Mercruiser var innenbords moter dog mulig med samme eier...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan bare nevne min erfaring. Vi har kjøpt ny båt på hytta og så lit på Askeladden Beetle og andre daycruisere. En på brygga vår har en med minste Mercruiser Diesel. Må si jeg ble skuffet! For det første var det mye støy og vibrering og ikke var det noe futt i motoren! den er rett og slett for liten om man skal rettferdigjøre skroget og fartspotensialet! Vi kjøpte en mindre Askeladden 19 fot med 115hk 4-takt påhenger! Bedre akselrasjon mye bedre støynivå ved marsjfart! Den er tilnermet vibrasjinsfri og veldig lite støy på tomgang. Bedre toppfart og marsjfart. Synes forbruket er veldig bra om man ikke grisekjører! langt mindre enn vår gamle totakter som var halve størrelsen hehe. Dieselmotorens innkjøpspris kan ikke veie opp for fordelene med en moderne påhenger i størrelsen 18-22 for etter min mening. Ble veldig skuffa da jeg var å prøvde Beetle`en da jeg egentlig trodde denne motoren passa båten, men ukultivert gange og for lite drag. Skroget er jo lit sportslig selv om det er en kosebåt, men den stoppa jo nesten opp i skarpe svinger! alt for lite tak i denne motoren

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå er det nidelv eller scand jeg har lyst på, så da er ikke utenbordsmotor ett alternativ. Jeg heller mot en nidelv med en nyere bensin motor. Mest pga av støy og mer hk/fart. Har ikke noe hast, regner med det blir mye båter til salgs til våren. Kan ikke forstå annet enn at det virkelig er kjøpers market.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...