edo Startet 25.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2011 Jeg solgte båten for ett år siden og er nå lysten på en daycruiser av typen scand 7600, nidelv 610/690. Ser på finn at utvalget er stort med både diesel og bensin. Ser diskusjoner her på forum om vedlikehold av dyser på diesel motorer, dieseldyr etc. På meg virker det som om det er mer vedlikehold/problemer med diesel motorer enn bensin motorer. Andre fordeler med bensin er at det er mer hester i de motorene som er innstalert. Vet selvsagt at bensinpriser/forbruk er høyere men båten kommer ikke til å bli brukt på langtur, i tilleg er jo båter med bensinmotor billigere. Vil gjerne høre deres meninger/erfaringer om dette... Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Normalt vedlikehold på begge motorer er vel stort sett like.... det være seg oljeskift, filterskift etc. Ventiljusteringer er vel like intervaller og de er på samme plass på begge typer motorer (forutsetter innenbords.. Frekvensen for dyseoverhaling er vel ikke så ofte... om en antar per. 1000 time og med normal korte turer båtbruk... så er vel dette mellom hvert 10-20år.. Dieseldyr problematikken er oppskrytt og tilnærmet ikke eksisterende.... Så er det ik grunnen bare å sette opp et realistisk overslag.... så jeg mener at det ikke er noen grunn til at det skal være dyrere å vedlikeholde en diesel kontra en bensin motor.... Det samme er vel også tilfelle på landeveien... min Toyota har nå tuslet 140k km siden 2004 og har ikke kostet nevneverdig i vedlikehold som jeg ikke ville hatt på en bensinmotor..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Har hatt 4 båter med dieselmotor. Aldri annet enn vanlig vedlikehold som oljeskift\filter.. Den jeg nå har er min første med drev og må si det uroer meg litt.. Har ikke hatt problemer med drevet enda, men det gir meg litt "uro i kroppen".. Men det er deilig med mindre støy\vibrasjoner... Ville neppe valgt bensin på såpass stor båt. Selv om innkjøpsprisen er lavere vil du tenke "lommebok" selv på korte turer ergo vil båten bli mindre brukt med bensin enn en dieselmotor. Riktignok er dieselprisen relativt høy nå men forbruk er mindre også.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Jeg er enig med det de to her over sier. Men i forhold til båt i din signatur uten tvil diesel. Nå spør du på en type størrelse rundt 25fot, så er jeg mer usikker. En relativ ny båt (5-6 år gammel) med injection på bensin forbruker ikke all verden i denne i størrelsen. Du vil kanskje komme ut med ett snitt forbruk på 15-25 liter i timen avhengig av hvordan du kjører. Bruker du så båten 100 timer i sesongen, er ikke drivstoffprisen det som bør avgjøre om du vil gå for diesel eller bensin. Samtidig har jo nyere dieselmotorer blitt lettere på godt og vondt. Bra for vekten, men virker som enkelte serier har problemer av ymse sort. Vedlikehold tror jeg koster likt (grovt regnet) men delepriser til dieselmotorer er betydelig mer kostbart. Spesielt da V8 finnes i bøtter og spann av bensin og deler er rimelig i US til denne typen motorer. Jeg er usikker på om man tjener inn merprisen diesel koster i forhold til bensin på en båt i din nevnte størrelse. Samtidig er det ikke tvil at båten er nok lettere å omsette brukt med diesel enn bensin. For tiden er jop båtmarkedet tregt (lest nesten stopp) så det burde være mulighet for mange "knallkjøp" og spesielt på bensinsiden som det er desidert størst utvalg av bruktbåter. Her ble du nok ikke mye klokere, er ikke noe enkel ja eller nei etter min mening, akkurat som ditt spørsmål indikerte. En siste faktor man bør ta med er tilgjengelighet på drivstofftype. Enkelte steder er det vanskelig å få enten den ene eller andre typen (Bensin kan være vanskelig å fylle på tankanlegg i midt-norge har jeg skjønt av andre innpå her)og for egen del teller det mye, å begynne å fylle med jerry-kanner på båter som bruker såpass mye i timen som disse gjør, synes jeg virker håpløst tungvint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Har ikke noen bekymring ang drev, hadde to stk på den forrige båten og her kan en gjøre mye selv. Det viktigste er vel kanskje å få ett inntrykk av om at det forebyggende vedlikeholdet er utført, enten det blir bensin eller diesel. Tilgang på bensin er ikke noe problem der jeg bor :) Bensinmotorene er jo ofte større enn dieselmotorene, så dette med høyere toppfart ser jeg som en fordel. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 (redigert) I den størelse båt hadde jeg sterkt vurdert en Yamarin med Yamaha utenbords motor i stedet. Nidelvene og Scanden er begge gamle båter fra tidlig 90 tall. Jeg tenker at de er i ferd med å bli litt nostalgisk utdaterte i markedet. Det skal tillegges at vi selv har hatt en Nidelv 690 og var veldig fornøyde med den. Men i dag hadde vi nok ikke valgt en slik. I valget mellom diesel og bensin til en slik båt er jeg også i tvil i dag. Eksplosjonsfaren og kostnaden ved tanking trekker ned for bensin. støy, vekt og røyk trekker ned på diesel. KAD 32 er nok den beste dieselmotoren i Nielv 690. 40 serien til VP blir for tung i denne båten mener jeg Redigert 25.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Er ute etter en båt som det er mulig å overnatte i en natt når det er behov for det, liker 690 veldig godt, synes det er en pen båt med greie løsninger. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Nidelv 690 er jo også levert med VP D3 160 Hk, det må jo være en bra kombinasjon. Men da er det såpass nytt at det begynner å bli dyrt Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Utenbordsmotor er desidert dyrest unntatt innkjøpsprisen på dieselmotoren. Kjøper du en båt med f.eks. mercruiser 4,3 MPI har du det billigste alternativet på drevbåt, mest stillegående, lave drivstoffutgifter, lav vekt, billige deler, minste vedlikeholdsbehov, ingen sjenerende kasse på hekken=badeplatform, lavere forsikring...... Kan dette være noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Liker motoren men det var en fryktelig farge Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 D3 160 er kanskje litt liten. Max fart på 30 ca. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Jeg synes spørsmålet er vanskelig! vil tro det er enkelt og greit vedlikehold på en ny moderne bensin innenbordsmotor.. På en ny moderne Dieselmotor er det veldig mye elektronikk og en mere komplisert motorkonstruksjon, som sikkert krever like mye service og vedlikehold som en bensinmotor.. før i tiden da Dieselmotorene var av gammel konstruksjon så var jo vedlikehold ofte veldig lite og enkelt.. en Eldre godt brukt bensinmotor kan man få masse problemer med! så her er svaret veldig avhengi av hvilken type motor det er og om den er ny eller gammel! Min filosofi når det gjelder båt er å skaffe seg nyest mulig motor.. selve båtens alder er egentlig mindre viktig så lenge den er godt behandlet og riktig vedlikeholdt. ofte er jo båtene gamle konstruksjoner selv om dem er av nyere dato også.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Jeg synes spørsmålet er vanskelig! vil tro det er enkelt og greit vedlikehold på en ny moderne bensin innenbordsmotor.. På en ny moderne Dieselmotor er det veldig mye elektronikk og en mere komplisert motorkonstruksjon, som sikkert krever like mye service og vedlikehold som en bensinmotor.. Det er i og for seg riktig at det er tilnærmet like mye elektronikk på en moderne bensin som en diesel... dette i seg vil medføre tilnærmet samme vedlikeholdskostnader... dog er det ikke så mye forebyggende vedlikehold forbundet med elektronikken... men det kan bli kostbart når den feiler for begge typene... Så jeg holder fortsatt en knapp på at det bør være tilnærmet like vedlikeholdskostnader på en moderne bensiner som en diesel innenbordsmotor.... Det er klart at det vil være merkeavhengige og lokale variasjoner ute og går, men er ganske sikker på at det forebyggende vedlikeholdet er tilnærmet likt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Liker motoren men det var en fryktelig farge Helt enig, så ut som denne båten kunne trenge en strekk, lakkering, litt interiør++ Det var bare ment som en illustrasjon av motoralternativ (søkte på MPI). Tilsvarende dieselalternativ blir dobbelt så dyrt i innkjøp, liten vits hvis det er en gammel sur dieselmotor som bruker like mye drivstoff. Moderne smådieseler for planende båter er ikke billig, og de fleste har hatt en broket historie. Mange (og dyre) havarier på alle merker. Enkelte har servicekostnader som overgår bensinforbruket på to innenbords bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 (redigert) En såpass liten og sportslig båt fortjener absolutt en bensinmotor. Lønt er det også om ikkje en kjører veeldig langt og mye pr. sesong. Det høres ikkje ut som det er planen så eg ville ikkje vært i tvil overhodet om å gå for bensin V6/8. Det som også er det fine med en slik bensinmotor er at om man kjører den i filler så er den latterlig billig å erstatte ved å kjøpe en longblock. Vedlikeholdet blir mykje det samme bare en kommer rimeligere ut med en bensiner. Slipper desse dyre filterne samt man kjører på en rimelig mineralolje. Ventiljustering som noen nevnte er ikke-tema da det er hydrauliske løftere. Redigert 25.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jøran123 Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Vedlikeholdet er vel stort sett det samme. Er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt: Diesel. Grunn: Mindre eksplosjonsfare, lettere å selge, dieselmotoren er også etter min mening mere holdbar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 (redigert) Ingen reelle grunner altsæ, bare gammel overtro og myter. Hvorfor i all verden vil noen ha et slikt svindyrt seigt treskeverk i en daycruiser er meg en gåte. Men der er ikkje alt man forstår her i verden Redigert 25.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 En venn av meg har en 2 år gammel 23 fots daycruiser med 225 hk mercruiser bensin. Det har overrasket meg (og han) stort hvor mye bensin den klarer å sluke. Men båten var jo veldig mye rimeligere i innkjøp enn den ville ha vært med diesel. Selv ville jeg aldri eid en båt med innenbords bensin - helt uavhengig om det er myte, overtro eller andre ting. Så om du på bruktmarkedet kan finne en diesel som ikke er helt av de minste er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt: diesel. Mulig min frykt skyldes at jeg har vært i nærheten av en båt med bensinmotor som ekspoderte når tenningen ble satt på. Ingen omkomne, kun kraftig forbrenning. Statistikken (minnes å ha lest en statistikk fra Gjensidige - forbehold tas da jeg ikke finner tilbake til den) viser vel ikke noen spesiell forskjell på om dieselbåter eller bensinbåter brenner oftest, men brannene utarter seg litt annerledes når de først inntreffer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Da har han nok en Verado. Den erkjent for å dra mye på høyt turtall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Er ikke Verado en påhenger fra Mercury... jeg trodde Mercruiser var innenbords moter dog mulig med samme eier... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Det var en innenbords, ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 I denne størrelsen er jeg ikke i tvil. Utenbords bensin! Det er kommet mange bra større båter for utenbords de siste årene, og servicekostnader er klart lavere enn drev. Gange og vibrasjoner trekker også opp. Tyverimulighet ned.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Kan bare nevne min erfaring. Vi har kjøpt ny båt på hytta og så lit på Askeladden Beetle og andre daycruisere. En på brygga vår har en med minste Mercruiser Diesel. Må si jeg ble skuffet! For det første var det mye støy og vibrering og ikke var det noe futt i motoren! den er rett og slett for liten om man skal rettferdigjøre skroget og fartspotensialet! Vi kjøpte en mindre Askeladden 19 fot med 115hk 4-takt påhenger! Bedre akselrasjon mye bedre støynivå ved marsjfart! Den er tilnermet vibrasjinsfri og veldig lite støy på tomgang. Bedre toppfart og marsjfart. Synes forbruket er veldig bra om man ikke grisekjører! langt mindre enn vår gamle totakter som var halve størrelsen hehe. Dieselmotorens innkjøpspris kan ikke veie opp for fordelene med en moderne påhenger i størrelsen 18-22 for etter min mening. Ble veldig skuffa da jeg var å prøvde Beetle`en da jeg egentlig trodde denne motoren passa båten, men ukultivert gange og for lite drag. Skroget er jo lit sportslig selv om det er en kosebåt, men den stoppa jo nesten opp i skarpe svinger! alt for lite tak i denne motoren Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Angående Askeladden beetle- Prøv å sette en 116 hk utembordsmotor på denne, regner med du hadde blitt skuffet da også. 116 hk er for lite uansett til denne båten. Derimot en Winrace 22 med denne motoren går greit & gruser ALT annet når det gjelder forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Nå er det nidelv eller scand jeg har lyst på, så da er ikke utenbordsmotor ett alternativ. Jeg heller mot en nidelv med en nyere bensin motor. Mest pga av støy og mer hk/fart. Har ikke noe hast, regner med det blir mye båter til salgs til våren. Kan ikke forstå annet enn at det virkelig er kjøpers market. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.