DieselDahl Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 I denne størrelsen er jeg ikke i tvil. Utenbords bensin! Det er kommet mange bra større båter for utenbords de siste årene, og servicekostnader er klart lavere enn drev. Hvordan kan du påstå det? Japanske delepriser er høyere, Mercruiser V6/V8 har ingen tannreim, kun olje, filtere og tennplugger. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Når du skal ha innebords så ville jeg ikke vært i tvil og valgt Diesel fordi den er rimeligere i drift og er mye letter (eller ikke så vanskelig) å selge den gangen du skal bytte den inn. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Cruiseliner Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 En venn av meg har en 2 år gammel 23 fots daycruiser med 225 hk mercruiser bensin. Det har overrasket meg (og han) stort hvor mye bensin den klarer å sluke. Men båten var jo veldig mye rimeligere i innkjøp enn den ville ha vært med diesel. Mulig min frykt skyldes at jeg har vært i nærheten av en båt med bensinmotor som ekspoderte når tenningen ble satt på. Ingen omkomne, kun kraftig forbrenning. Det vil alltids være fordeler og ulemper avhengig av hvilke båt og bruksmønster man har. Men dieselmotor i en 23 fots daycruiser som kun benyttes på fine soldager finner jeg få fordeler ved. Bensinforbruket på en 225 hk mercruiser bensin vil variere enormt med hastigheten. Kjører man maks vil forbruket være stort, men ved cruiserfart er derimot forbruket overraskende lavt etter min erfaring. Og ved normal fritidsbruk er forbruket uansett ikke noe stort problem. Eksplosjonsfare skal man selvsagt ikke undervurdere, men dette er merkelig nok aldri noe tema når man skal vurdere valg av motor på bil, selv om dette ikke nødvendigvis er direkte sammenlignbart. Dessuten er båter gjerne utstyrt med automatiske brannslokkingsystemer og gode utluftingsmuligheter. Sannsynligheten ved å omkomme i en bilulykke er betydelig større enn at båtmotoren din går i lufta ved oppstart, så akkurat dette burde ikke være avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 En venn av meg har en 2 år gammel 23 fots daycruiser med 225 hk mercruiser bensin. Det har overrasket meg (og han) stort hvor mye bensin den klarer å sluke. Jeg har en 24 år gammel 32 fots weekendcruiser med to sånne (volvo riktignok, men samme motoren). Det har overrasket meg og flere andre hvor lite bensin den klarer å sluke (jeg sitter med tallene). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Enklest vedlikehold er det nok på en utenbordsmotor. Uansett er det ens egen vurdering som til syvende og sist avgjør hva en velger. Østafjells hvor en stort sett får bensin på de aller fleste marinaer er det ikke noe problem. Her hadde jeg gått for en utenbords bensinmotor i en daycruiser uten tvil. På Vestlandet og nordover er det problem med å få tak i bensin på marinanene, derfor dieselmotor. I dag på det norske markedet er det mulig å kjøpe utenbordsmotorer med opp til 350 hk. Burde holde for de aller fleste. Ser at enkelte nevner eksplosjonsfare med bensin. Godt mulig, men problemet er omtrent ikke eksisterende. De gangene det skjer noe er det som regel på grunn av at en eller annen teknisk feil er årsaken. Har en ting på stell er det ikke noe å uroe seg for. Uansett om en har diesel eller bensin må en sørge for at drivstoff tilførslen holder tett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Eg har satt opp slike reknestykker fleire ganger. Og det ufattelig hvor dyrt det kan være å eie en motor. Spesielt en eldre dieselmotor. Når en kommer lenger en vanlig servige utgifter, dvs at motoren har kjørt eit par tusen timer og skal ha light overhaling, da går det ad dunders med dieselmotorene. Bensinmotorer er mye rimeligere å eie over tid. I tilleg går de stillere, mindre vibrasjoner, mindre eksosrøyk. Så var det drivstoffbruket igjenn.... Da vinner ofte diesel på lavere forbruk. Så da er det bare å lære seg å sette pris på å røyklegge havna i 30min før avgang for å varme opp dieselmotoren. Eller man kan flytte overhalingspenger over i drivstoffbudskjettet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Så da er det bare å lære seg å sette pris på å røyklegge havna i 30min før avgang for å varme opp dieselmotoren. Hvorfor skal man varme opp motoren i en halvtime?? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Det er en forståelig sammenheng mellom oppvarming av motor før belastning, og intervall mellom overhalinger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Hvor stor ekstra belastning er det på en båtmotor om en setter den i gear etter ett minutt eller en halv time og rusler pent avgårde på tomgang eller rett over.. Samt hvor lenge øker en intervallet mellom overhalingene om en ikke varmer opp motoren en halvtime før en går med båten.. Siden du skriver at det er en forståelig sammenheng så har du sikkert noe dokumentasjon å fremlegge.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gabi Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Verado er utenbordsmotor. I test med andre tilsvarende motorer er Verado ikke noe værre. Og på lite eller middels turtall er den like god eller bedre. Og aksellerer mye bedre.... Mht gammel overtro og meninger forøvrig så tror jeg nok de fleste tenker bensin på utenbordsmotorer og diesel på innenbordsmotorer. Tipper den er ganske nye lettere å selge igjen hvis det blir aktelt, dette fordi som sagt de aller aller fleste vil ha diesel i innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Alt til sitt bruk. Vedlikeholdskostnadene på nyere anerkjent diesel er normalt ikke noe å frykte for. For min del har jeg hatt 3 nye større diesel motorer de siste 4-5 årene og vedlikeholdskostnadene har stort sett vært begrenset til servicedelene samt et par andre bagateller som gikk på reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 (redigert) For min del er 4 momenter viktige: •Trailbarhet (alså totalvekt) •Vedlikehold •Pris •Ingen hull i undervannsskroget (Kjølevann, drev osv.) Mitt svar er Evinrude eTec. (Og nei, jeg kjører ikke over 3 timer i et strekk på full / marsjfart...) Redigert 31.Oktober.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Siden du skriver at det er en forståelig sammenheng så har du sikkert noe dokumentasjon å fremlegge.. .....nei eg bare tuller Du gikk nesten 5 på du? Så klart at det beste for motoren sin levetid er å unngå å varme opp motoren Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 VP D4 service Mercruiser 1,7 DTI Volvo penta D3 Mercruiser 150ES Er det god økonomi med dieselmotor i disse størrelsene? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Betalte 1400 kr. med deler for registerreimskift til min F225. 500t eller 5 år intervall. Mulig det var rimelig, da jeg hentet mekaniker og returnerte han med egen bil. Ellers er det plugger, bensinfilter og motorolje. Gearolje sjekkes, og går 2 sesonger. Anode til brakett skiftes årlig, resten rengjøres. I forhold til innenbords med drev, er det noe rimeligere, og med driftsikkerheten i tillegg heller jeg til firetakt utenbords. Men som tidligere sagt, behovet til den enkelte avgjør! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.