Jump to content

Hva krever mest vedlikehold? Bensin eller diesel?

edo

Recommended Posts

Når du skal ha innebords så ville jeg ikke vært i tvil og valgt Diesel fordi den er rimeligere i drift og er mye letter (eller ikke så vanskelig) å selge den gangen du skal bytte den inn.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

En venn av meg har en 2 år gammel 23 fots daycruiser med 225 hk mercruiser bensin. Det har overrasket meg (og han) stort hvor mye bensin den klarer å sluke. Men båten var jo veldig mye rimeligere i innkjøp enn den ville ha vært med diesel.

Mulig min frykt skyldes at jeg har vært i nærheten av en båt med bensinmotor som ekspoderte når tenningen ble satt på. Ingen omkomne, kun kraftig forbrenning.

Det vil alltids være fordeler og ulemper avhengig av hvilke båt og bruksmønster man har. Men dieselmotor i en 23 fots daycruiser som kun benyttes på fine soldager finner jeg få fordeler ved. Bensinforbruket på en 225 hk mercruiser bensin vil variere enormt med hastigheten. Kjører man maks vil forbruket være stort, men ved cruiserfart er derimot forbruket overraskende lavt etter min erfaring. Og ved normal fritidsbruk er forbruket uansett ikke noe stort problem. Eksplosjonsfare skal man selvsagt ikke undervurdere, men dette er merkelig nok aldri noe tema når man skal vurdere valg av motor på bil, selv om dette ikke nødvendigvis er direkte sammenlignbart. Dessuten er båter gjerne utstyrt med automatiske brannslokkingsystemer og gode utluftingsmuligheter. Sannsynligheten ved å omkomme i en bilulykke er betydelig større enn at båtmotoren din går i lufta ved oppstart, så akkurat dette burde ikke være avgjørende.

En venn av meg har en 2 år gammel 23 fots daycruiser med 225 hk mercruiser bensin. Det har overrasket meg (og han) stort hvor mye bensin den klarer å sluke.

Jeg har en 24 år gammel 32 fots weekendcruiser med to sånne (volvo riktignok, men samme motoren). Det har overrasket meg og flere andre hvor lite bensin den klarer å sluke (jeg sitter med tallene). :giggle:

Enklest vedlikehold er det nok på en utenbordsmotor. Uansett er det ens egen vurdering som til syvende og sist avgjør hva en velger. Østafjells hvor en stort sett får bensin på de aller fleste marinaer er det ikke noe problem. Her hadde jeg gått for en utenbords bensinmotor i en daycruiser uten tvil. På Vestlandet og nordover er det problem med å få tak i bensin på marinanene, derfor dieselmotor. I dag på det norske markedet er det mulig å kjøpe utenbordsmotorer med opp til 350 hk. Burde holde for de aller fleste. Ser at enkelte nevner eksplosjonsfare med bensin. Godt mulig, men problemet er omtrent ikke eksisterende. De gangene det skjer noe er det som regel på grunn av at en eller annen teknisk feil er årsaken. Har en ting på stell er det ikke noe å uroe seg for. Uansett om en har diesel eller bensin må en sørge for at drivstoff tilførslen holder tett.

Eg har satt opp slike reknestykker fleire ganger. Og det ufattelig hvor dyrt det kan være å eie en motor. Spesielt en eldre dieselmotor. Når en kommer lenger en vanlig servige utgifter, dvs at motoren har kjørt eit par tusen timer og skal ha light overhaling, da går det ad dunders med dieselmotorene. Bensinmotorer er mye rimeligere å eie over tid.

I tilleg går de stillere, mindre vibrasjoner, mindre eksosrøyk.

Så var det drivstoffbruket igjenn.... Da vinner ofte diesel på lavere forbruk. Så da er det bare å lære seg å sette pris på å røyklegge havna i 30min før avgang for å varme opp dieselmotoren.

Eller man kan flytte overhalingspenger over i drivstoffbudskjettet? :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så da er det bare å lære seg å sette pris på å røyklegge havna i 30min før avgang for å varme opp dieselmotoren.

Hvorfor skal man varme opp motoren i en halvtime??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvor stor ekstra belastning er det på en båtmotor om en setter den i gear etter ett minutt eller en halv time og rusler pent avgårde på tomgang eller rett over.. Samt hvor lenge øker en intervallet mellom overhalingene om en ikke varmer opp motoren en halvtime før en går med båten..

Siden du skriver at det er en forståelig sammenheng så har du sikkert noe dokumentasjon å fremlegge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Verado er utenbordsmotor. I test med andre tilsvarende motorer er Verado ikke noe værre. Og på lite eller middels turtall er den like god eller bedre. Og aksellerer mye bedre....

Mht gammel overtro og meninger forøvrig så tror jeg nok de fleste tenker bensin på utenbordsmotorer og diesel på innenbordsmotorer. Tipper den er ganske nye lettere å selge igjen hvis det blir aktelt, dette fordi som sagt de aller aller fleste vil ha diesel i innenbords.

Betalte 1400 kr. med deler for registerreimskift til min F225. 500t eller 5 år intervall. Mulig det var rimelig, da jeg hentet mekaniker og returnerte han med egen bil. Ellers er det plugger, bensinfilter og motorolje. Gearolje sjekkes, og går 2 sesonger. Anode til brakett skiftes årlig, resten rengjøres.

I forhold til innenbords med drev, er det noe rimeligere, og med driftsikkerheten i tillegg heller jeg til firetakt utenbords.

Men som tidligere sagt, behovet til den enkelte avgjør!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...