EiSvIn Startet 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2011 Ok, dette er sikkert diskutert før, men jeg tillater meg å lage en ny tråd. Vi har fått tak i noen davitere som vi skal ha i hekken på båten, og der har vi tenkt til å henge enten en vanlig gummibåt eller en enkel rib, størrelse 270-300 cm. Spørsmålet mitt blir hvor stor motor kan man ha, og allikevel ha en maksfart på under 10 knop slik at ungen har lov til å kjøre den? Er det slik at disse forsvinner over 10 knop selv med en 5 hester? Jeg har lite erfaring med gummibåt selv, så ville satt pris på erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 (redigert) el motor. bråker ikke, billig i drit, vedlikeholdsfri. Med el motor vil alle andre i havna synes det er flott at ungene dine er ute og kjører jolle. Har selv sittet en kveld å sett på en liten tass i gummibåt med el motor. Det toppet seg da han fant ut at faren skulle henge etter på en tube. med 4 hester planer en flatbunnet gummibåt med en voksen person ombord. Vår gjorde 12-13 knop med meg ombord Redigert 25.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Mener å huske at jolla jeg hadde (260cm, oppblåsbar) gjorde rundt 15 knop med 5hk totakter med meg på 90kg ombord. Skal ikke mye til på sånne små lette båter. Når det er sagt så er det greit med litt motor når man er flere i båten/last. Du kan jo evt. ha en sperre på gassen når ungen bruker den, så den ikke går for fort. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Bearded Beast Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 (redigert) eg har en 275 gummibåt med 5 hk parsun. topper 10,x knop med meg ombord. Dvs den planer akkurat slik eg såvidt kan dra av litt på gassen og går da greit en 9-10 knop så lenge det er rolige forhold. Skulle bli ca passe det for et par småttinger. En kamerat av meg har likedan båt men med 6 hk to-takter yamaha, han kjører lett fra meg. 12-13 knop kansje den går. Har ikkje målt Redigert 25.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Mye avhenger av vekt og skrogform på båten. En rib som veier 80-90 kg og som har en dyp v-bunn trenger mer motor enn en flatbunnet gummibåt på 25 kg. Har selv en gummibåt som veier 20 kg, og den klarer 16,6 knop med en 4 hk, og planer bra med to personer. Mens en rib vil med en 4 hester ikke kunne gå i plan. Jeg ville personlig valgt en rib med 5 hester, da en rib har mye bedre sjøegenskaper enn en gummibåt uansett motor. Riben har mye dypere bunn og styrer derfor mye bedre og går bedre i sjøen, mens en gummibåt oppleves som at man sklir over vannflaten når man svinger. En rib vil du jo også få mer glede av hvis barnet ditt vil ha en litt raskere båt senere, bare å slenge på en 9,9 og Tut og kjør Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Jeg har en Aquaquick MS 300. Med andre ord en gummibåt med oppblåsbar kjøl på 3m. Denne greide 14 knop med en voksen og en 6HK 4takter suzuki. Må nok ned i maks 4hk for å komme under 10 knop. Elektrisk påhengs hadde kanskje vært noe, men i tipper at det blir en 4hk som motor nr 2 etterhvert som de vokser til. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Nå veier ikke en RIB på 9-10 fot 80-90kg da. jeg har hatt Quicksilver 270 gummibåt med 5hk, den fikk vel 13 knop, ikke målt men.. Har også hatt Zodiac YL310 RIB, den veide 50kg ca. Kan anbefale begge båter, og 5hk 4t tror jeg at er grei størrekse, jeg lærte meg å kjøre med Quicksilveren med 5hk Yamaha 2t på. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 (redigert) Hvis du er redd for at båten vil gå for fort kan jo 2,5hk 4-takt(f.eks. Yamaha F2.5) være et alternativ, økonomisk å kjøre med, bråker lite, og bør ha nok kraft. Ville definitivt valgt denne fremfor elektrisk. Ellers er nok en sperret 4-6hk lettere å leve med over flere år(etter ungene blir 16), men rådfør deg med noen som har greie på dette(f.eks. politi), om hvordan "plomberingen" skal utføres lovlig. Personlig(uten noe behov for å gå under 10 knop), ville jeg valgt en 2-takt, tosylindret 6hk, da jeg syns små ensylindrede motorer er litt ubehagelige å operere, mye vibrasjon. Redigert 25.Oktober.2011 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 (redigert) Her fant jeg bildet av denne karen som sjarmerte oss i senk med sin gummibåt med el påhenger. Stor glede for alle! Skulle jeg kjøpt jolla til mindre unger i dag hadde jeg sett på elektrisk påhenger. Yamaha 2,5 har jeg hatt. Enkel og grei motor det. Jeghar en honda 2,3 i Ynglingen. Den bråker værre enn en gressklipper. Anbefales ikke. Redigert 25.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Min reservasjon mot elektrisk påhenger er stort sett lademulighetene. Dersom du ligger i uthavn/havn uten strøm, hvordan lade? Hvis du må fyre opp hjelpemotor/hovedmotor/aggregat for å få ladet batteriene forsvinner plutselig lydløs-argumentet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
MajorAndy Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Mine erfaringer er, at en gummibåd, der planer, stort set altid kommer over 10 knob. For at plane skal man op i mindst 5-6 HK - snarere det dobbelte hvis man er flere voksne ombord. En så stor motor vejer let 40 kilo og er ikke let at håndtere. Vælger du i stedet at båden IKKE skal kunne plane, så kræver det næsten ingen kraft at komme rundt og så er 2,5 HK fint. Som transport over kortere afstande eller som legetøj ville jeg foretrække en 2,5 HK. Den er billig, let, bruger INGEN brændstof (næsten) og er sikker at slippe mindre børn ud i. Når så de bliver større, så er det tid til at bytte ud til en 6 eller 9.9 HK, der giver mere fart og ballade... Men havde jeg små børn i dag på fx 5-10 år ville jeg ikke slippe dem ud i en planende gummibåd. Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Hei Har en AQ 265 med 6hk den raser av gårde :) og kjempe morro for unga :) men den går nok kansje over 10 knop uten at jeg har målt den men går vel ann skru på en begrensning på gassen mener jegså dem ikke får gitt full gass. Her henger det i en Ilas daviter med motor på og det fubker bra :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Kjøp først som sist en liten Rib på rundt 270. Så har dere jolle å vokse i og som også er ok å ro. Etterhvert som podene gror oppgraderer dere motor. Sats på pent brukt to takter. De er enkle å fikse selv, veier minst og går best Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 El er utelukket nettopp fordi jeg foretrekker utehavner, og få ting er mer irriterende en folk som ligger på tomgang eller kjører generatorer i timesvis. For oss som rømmer fra gressklipping er det bare irriterende å høre på. Men det er jo litt off topic da. Har i og for seg en 2,5 hk, som er en fin motor - men den har ikke gir. Så for å bakke med den så må man fysisk snu hele motoren rundt og så vippe gasshåndtaket over.. Ikke en spesielt enkelt manøver når man er liten. Ikke en spesielt enkel manøver når man er stor heller streng tatt, jeg har selv dulta borti både en og annen bryggekant eller båt fordi jeg ikke har vært rask nok. Heldigvis har det knapt spilt noen rolle da farten i utgangspunktet har vært ganske ikke-eksisterende. Den minste motoren jeg har funnet med gir er 4 hk, og i tillegg til at de har gir har man mulighet for ekstern tank som jeg også ser som en fordel når man skal sende poden ut på tur. Har begynt å titte litt på Brig Falcon Tende F275, noen som har erfaringer med dette merket? Virker jo som om dette er eneste merket som har to tofter på så små båter (er ikke så glad i å sitte på pontongen). Tenker at denne med en 4 hester må da kunne bli en ok løsning, som både store og små ombord kan leve med? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Største el motorene leveres med solcellelading...... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Jeg har haft en Brig Falcon Tender 275 i to sæsoner nu. Det er egentlig en fin båd - kvaliteten er nok ikke i eliten sammen med fx Zodiac, men der er da ikke noget, der er gået i stykker på den... Fordelene er at den sejler tørt og fint med glasfiberbunden. Før havde jeg en Quicksilver 275 airdeck og den var meget våd når der var bare lidt bølger. Men Brig'en er tør og stabil. Til gengæld er den tung - man kan fx ikke tage den op på dækket eller bryggen alene som man kan med en airdeck-båd. Den kan ikke pakkes sammen i en pose og fylder en del i vinteroplag mm. Der er helt korrekt to tofter på den - men de kan tages af og på efter behov. Den er ikke stor - fire voksne om bord og så er der ikke plads til andet. Så jeg har ofte kun den bagerste tofte på ellers er der for lidt benplads. Her er en video hvor jeg tester den med min 9.9 Yamaha 4Takter. Motoren er ny, så jeg går kun på halv gas! Du ser ikke meget af båden, men de ser hvordan den sejler med mig (80 kilo) og en 9.9 4-takter: Redigert 26.Oktober.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Andet billede med to tofter og størrelsen i forhold til båden: Den vil sikkert være fin med en 4 hesters (havde en 4 hk Mariner på min Quicksilver) - men plane kan den næppe når du har en glasfiberbund. En airdeck-båd vil have den fordel at du kan pakke den væk og at den er lettere at håndtere alene. Men en airdeck-båd vil plane med et eller to børn ombord og 4 heste. Og ikke på en behagelig måde men på en lidt usikker og "vinglete" måde... Der er fordele og ulemper ved alt... Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 kommer an på gummibåten, onkelen min har en 270 som ikke planer med 5hk, men har sett en som kjører i mellom 9-12knop med 2,5hk! lurte sjøl når jeg så den, men er faktsik sant han kom i plan og da gåre det i nesten 10 knop, men det som er når den ikke går i plan, er at den er reiser seg jo veldig foran disse gummibåtene, og da er det vanskelig og styre og se hva som skjer foran, så dette må du nesten årøve og låne en motor av en kompis eller no, og prøve, eller søke opp lik båt med motor, men er på en måte tryggere og komme i plan som da er 10knop en og komme i 5 og båten står rett opp og ned. Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
nordan family 27 Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Vår forrige gummibåt var 290 cm og veide 30 kg. Vi hadde 5 hk, og den planet med meg og to unger, men klarte ikke meg og tre unger. Nå har vi en rib, og jeg støttervdet som er sagt - kjøp en rib først som sist. Det blir noe helt annet. Jeg vil anbefale suzumar, den er av de letteste, og har en slik avslutning på skroget som gir ekstra løft, litt mindre planingsterskel, og en del praktiske detaljerbsom sprutlister etc som ikke alle har. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Jeg har en Aquaquick gummibåt på 3 meter med oppblåsbar kjøl. Hvis jeg setter på en 4hk og trimmer den til 5hk, vil den plane med en voksen på 70kg? Evt. to voksne? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Jeg tipper den planer med en voksen, men ikke med to. Jeg har tilsvarende med 6 hk. Den planer med undertegnede og to barn/ 1 voksen. De derre Aqua-klumpene er solide, men tunge. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Jeg tipper den planer med en voksen, men ikke med to. Jeg har tilsvarende med 6 hk. Den planer med undertegnede og to barn/ 1 voksen. De derre Aqua-klumpene er solide, men tunge. Så Aquaquick er av de tyngste gummibåtene? Planer det lettere med 4hk hvis jeg skaffer meg en annen type gummibåt? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Min Rib på 3 meter planer med en voksen 90 kg og 4 HK Yamaha. Med en voksen og en ungdom gikk den i plan med 6 HK Suzuki 4 takt, men ikke med to voksne Det var noe dritt, så jeg bytta ut denne 6 HK 4t med en 8 HK Yamaha 2 t. Med denne planer den med to voksne Denne 6 HK Suzuki 4 t med kun en sylinder var forresten var forøvrig en motor jeg aldri likte noe særlig. Den gikk stille nok på lavt turtall, og brukte veldig lite bensin. Den bråka imidlertid på full fart og var ganske treg. Jeg har inntrykk av at en 4 takter helt klart bør har minst to sylindre? Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Har begynt å titte litt på Brig Falcon Tende F275, noen som har erfaringer med dette merket? Virker jo som om dette er eneste merket som har to tofter på så små båter Du får kjøpt oppblåsbare pølser til å sitte på og da kan du legge inn to pølser selv i de minste båtene. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Oteren Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Så Aquaquick er av de tyngste gummibåtene? Planer det lettere med 4hk hvis jeg skaffer meg en annen type gummibåt? Aquaen veier ca 50 kg, det er nok andre lettere joller som går bedre. Aquaen er solid, tar liten plass i vinterlagret tilstand. Kommer nok en RIB etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.