Jump to content

Hvor stor motor på gummibåt?


EiSvIn

Recommended Posts

Kjøp først som sist en liten Rib på rundt 270. Så har dere jolle å vokse i og som også er ok å ro. Etterhvert som podene gror oppgraderer dere motor. Sats på pent brukt to takter. De er enkle å fikse selv, veier minst og går best

Meget bra "Bitteliten", vi har også vektlagt "romuligheten", dere kan være helt sikkert på at "vispedritten" en gang ikke vil starte. Da har poden i det minste en liten sjanse å komme hjem til moderskipet.

I tillegg så har jeg fått vite (uoffisielt) fra "Sjøpolitiet" grensen for at de skal gidde å stoppen poden:

Gummibåt med totakter = 4HK

Gummibåt med firetakter = 5 HK

RIB med toktakter = 5 HK

RIB med firetakter = 6 HK

 

Vi hadde, før poden ble 16 år, en Suzuki 6 HK firetakter på vår AQ 270 RIB. Jeg kjørte etter med moderskipet og loggen viste mellom 10 og 11 kn. (GPS)

Etter poden ble 16 år, så ble det en pent brukt 15HK 2 takter. Og 270'en ble dritt gøy (logget med far ombord, 22kn med GPS)... :thumbsup:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en aquaquick rundt 3 meter med oppblåsbar kjøl, men den er jo litt tung, så jeg tror jeg går til anskaffelse av denne:

 

Gummibåt: WEST Light - 2,00 m - Ultralett gummibåt - 16 kg

 

28_383635725_tumb.jpg

 

Den veier bare 16kg. Den er godkjent for maks 3,5hk, men vil den tåle en 4hk 2-takter påhengs som veier 19kg? Da planer den vel?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjetillunde. Ikke kjøp gummibåt uten kjøl. Er umulig å styre. Har prøvd, og det var ikke moro i det hele tatt. Aquaquick 300 gjør 23 knop med 15 hester forresten :-)

 

Jeg har allerede en Aquaquick 300 med kjøl, men den er så tung. Den som jeg linket til veier bare 16kg og det går vel å styre den til en viss grad? Tåler den en 4hk?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tung? Er jo bare rundt 50 kg :eek: Du vil merke forskjell når det blåser litt og når du svinger. Går like mye sideveis som rett fram. Mistet lufta i kjølen på Aquaquiqken min, og da ble den håpløs å kjøre.

Den tåler sikkert 6 hk også :thumbsup:

 

Det går vel ikke like mye sideveis som rett fram? Hehe. Den blir nok vanskeligere å styre, men det er viktig for meg at den er lett. Tror du den lille 16kg gummibåten tåler en 6hk altså?

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg valgt til en AQ300 ville jeg kanskje valgt denne Tohatsu som ble lagt ut på finn i går. Sterk og lett motor. Evt. en av disse om man vil ha en mindre motor.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Selv om den ikke er sertifisert for det, så tåler den det garantert. Når Aquaquick 300 som er sertifisert for 10 hk tåler en 25 hester i lang tid, så vil jeg tro du kan kjøre til du stuper :thumbsup:

Men selvfølgelig spørs det på kjøringen da. :thumbsup:

Høres lovende ut :thumbsup:

 

 

Her er jeg ute og leker med jolla :thumbsup:

Hehe, det så gøy og spennende ut. Kan det være farlig hvis den tipper rundt?

Link to post
Share on other sites

Nå selger vel ikke Bakken motor Selva, så da er det vel kanskje ikke så rart at de "ikke liker" dem. Om jeg har forstått det riktig så er vel Selva en italiensk Yamaha-klone? Og de får jo mye skryt i en del tester da.

 

Det er nok mye som taler for at det blir en brukt totakter, rett og slett på grunn av vekt. Syntes ikke det er spesielt pen gange i de små ensylyndrerde firetakterne heller, og de tosylyndrede blir jo alt for tunge.

Link to post
Share on other sites

Ja etter litt googling på Selva fant jeg ut at det var noen dårlige erfaringer der ute, spesiellt med de små 2-takterne. Jeg kom over denne siden som virket grei og oversiktelig når man er på jakt etter påhengs: Hvilke påhengsmotorer er best? :thumbsup:

 

For min del blir det brukt 2-takter enten Tohatsu eller Yamaha, 4hk eller 5hk. Jeg lurer på en ting: En 4hk som er trimmet til 5hk, er den like sprek som en 5hk?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...