Oteren Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Jeg har inntrykk av at en 4 takter helt klart bør har minst to sylindre? Bortsett fra vekt er jeg enig i det. Min 6 hk Yamaha veier 27 kg. 2 sylindret 6 hk ca 40 kg, dvs en betydelig forskjell. Spesielt om motoren skal mye av og på, med jolle på snapdavitere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Min Mariner 4hk 4T var en fin motor, synes jeg. Også selv om den havde en cylinder. Jeg savner den når jeg skal løfte Yamahaen på 40+ kilo på plads..., Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Er alle 4hk like spreke eller er det merker som går bedre enn andre? Kan alle trimmes til 5hk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 en 2 cyl 6hk utenbordsmotor som veier 40kg!? det er kun 6kg mindre enn min 20hk 4t, og 2kg tyngre en Yamaha 9,9 2t. det er også 2kg mer en mercury 9,9 4t. trodde også de fleste 6hk var 2 cyl, men tror heller at de veier 27kg, ikke 40... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knert1 Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 (redigert) Kjøp først som sist en liten Rib på rundt 270. Så har dere jolle å vokse i og som også er ok å ro. Etterhvert som podene gror oppgraderer dere motor. Sats på pent brukt to takter. De er enkle å fikse selv, veier minst og går best Meget bra "Bitteliten", vi har også vektlagt "romuligheten", dere kan være helt sikkert på at "vispedritten" en gang ikke vil starte. Da har poden i det minste en liten sjanse å komme hjem til moderskipet. I tillegg så har jeg fått vite (uoffisielt) fra "Sjøpolitiet" grensen for at de skal gidde å stoppen poden: Gummibåt med totakter = 4HK Gummibåt med firetakter = 5 HK RIB med toktakter = 5 HK RIB med firetakter = 6 HK Vi hadde, før poden ble 16 år, en Suzuki 6 HK firetakter på vår AQ 270 RIB. Jeg kjørte etter med moderskipet og loggen viste mellom 10 og 11 kn. (GPS) Etter poden ble 16 år, så ble det en pent brukt 15HK 2 takter. Og 270'en ble dritt gøy (logget med far ombord, 22kn med GPS)... Redigert 3.November.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 tror heller at de veier 27kg, ikke 40... 37 kg for å være helt nøyaktig.....Yamaha 6hk 2 sylindre 4-takter 27 kg...Yamaha 6hk 1 sylinder 4-takter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Jaja, tengte på 2t men likevell... da beklager jeg ;) trodde aldri en 6hk kunne vei enesten like mye som en 9,9 4t, og mer enn en 9,9 2t Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 (redigert) Jeg har en aquaquick rundt 3 meter med oppblåsbar kjøl, men den er jo litt tung, så jeg tror jeg går til anskaffelse av denne: Gummibåt: WEST Light - 2,00 m - Ultralett gummibåt - 16 kg Den veier bare 16kg. Den er godkjent for maks 3,5hk, men vil den tåle en 4hk 2-takter påhengs som veier 19kg? Da planer den vel? Redigert 4.November.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 kjetillunde. Ikke kjøp gummibåt uten kjøl. Er umulig å styre. Har prøvd, og det var ikke moro i det hele tatt. Aquaquick 300 gjør 23 knop med 15 hester forresten :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 5.November.2011 Del på Facebook Svart 5.November.2011 (redigert) kjetillunde. Ikke kjøp gummibåt uten kjøl. Er umulig å styre. Har prøvd, og det var ikke moro i det hele tatt. Aquaquick 300 gjør 23 knop med 15 hester forresten :-) Jeg har allerede en Aquaquick 300 med kjøl, men den er så tung. Den som jeg linket til veier bare 16kg og det går vel å styre den til en viss grad? Tåler den en 4hk? Redigert 5.November.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 5.November.2011 Del på Facebook Svart 5.November.2011 Tung? Er jo bare rundt 50 kg Du vil merke forskjell når det blåser litt og når du svinger. Går like mye sideveis som rett fram. Mistet lufta i kjølen på Aquaquiqken min, og da ble den håpløs å kjøre. Den tåler sikkert 6 hk også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 5.November.2011 Del på Facebook Svart 5.November.2011 Tung? Er jo bare rundt 50 kg Du vil merke forskjell når det blåser litt og når du svinger. Går like mye sideveis som rett fram. Mistet lufta i kjølen på Aquaquiqken min, og da ble den håpløs å kjøre. Den tåler sikkert 6 hk også Det går vel ikke like mye sideveis som rett fram? Hehe. Den blir nok vanskeligere å styre, men det er viktig for meg at den er lett. Tror du den lille 16kg gummibåten tåler en 6hk altså? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Selv om den ikke er sertifisert for det, så tåler den det garantert. Når Aquaquick 300 som er sertifisert for 10 hk tåler en 25 hester i lang tid, så vil jeg tro du kan kjøre til du stuper Men selvfølgelig spørs det på kjøringen da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Her er jeg ute og leker med jolla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Skulle jeg valgt til en AQ300 ville jeg kanskje valgt denne Tohatsu som ble lagt ut på finn i går. Sterk og lett motor. Evt. en av disse om man vil ha en mindre motor. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Hmm, da lurer jeg på om RIBen min tåler 30hk, godkjent for 20.. hadde vært gøy å prøve... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Selv om den ikke er sertifisert for det, så tåler den det garantert. Når Aquaquick 300 som er sertifisert for 10 hk tåler en 25 hester i lang tid, så vil jeg tro du kan kjøre til du stuper Men selvfølgelig spørs det på kjøringen da. Høres lovende ut Her er jeg ute og leker med jolla Hehe, det så gøy og spennende ut. Kan det være farlig hvis den tipper rundt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Hmmmmm. Et snev av risiko er det vel alltids Men bruker alltid vest og dødmannssnor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Jeg har funnet ut at den letteste 4hk veier 19kg (Tohatsu), og at 5hk veier det samme. (hva er da forskjell på en 5hk og en 4hk som er trimmet til 5hk?) Hvor mye veier den letteste 6hk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Dette må vel være den letteste 6hk? Selva 6hk 20kg Er disse vanskelige å få tak i brukt? Fant ingen på finn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Pliiiiis. Styr unna de ukurante merkene folks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Pliiiiis. Styr unna de ukurante merkene folks Er Selva et ukurant merke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Javisst. Ringte Bakken motor og skulle ha pris på Mercury. Da spurte jeg om Selva. Og fikk beskjed om å ikke vurdere det merket........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Svart 7.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2011 Nå selger vel ikke Bakken motor Selva, så da er det vel kanskje ikke så rart at de "ikke liker" dem. Om jeg har forstått det riktig så er vel Selva en italiensk Yamaha-klone? Og de får jo mye skryt i en del tester da. Det er nok mye som taler for at det blir en brukt totakter, rett og slett på grunn av vekt. Syntes ikke det er spesielt pen gange i de små ensylyndrerde firetakterne heller, og de tosylyndrede blir jo alt for tunge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 (redigert) Ja etter litt googling på Selva fant jeg ut at det var noen dårlige erfaringer der ute, spesiellt med de små 2-takterne. Jeg kom over denne siden som virket grei og oversiktelig når man er på jakt etter påhengs: Hvilke påhengsmotorer er best? For min del blir det brukt 2-takter enten Tohatsu eller Yamaha, 4hk eller 5hk. Jeg lurer på en ting: En 4hk som er trimmet til 5hk, er den like sprek som en 5hk? Redigert 7.November.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.