Jump to content

Fart og fart…Nye fartsgrenser på sjøen


Syvert

Recommended Posts

På Baatplassen er det tidligere blitt spurt om hvordan KNBF stiller seg til forslaget om nye fartsgrenser på sjøen og ny merking. Saken er blitt utredet i vår Sikkerhets- og utdanningskomite og behandlet i vårt forbundsstyre. Her kan dere lese hva KNBF mener om forslaget og det arbeidet som er gjort av Kystverket:

 

Arbeidsgruppen som ble nedsatt av Kystverket for å utrede fartsgrenser og merking langs kysten har nå avgitt sin innstilling som har vært ute til høring hos en rekke høringsinstanser. I vår høringsuttalelse gir vi honnør til arbeidsgruppen for det grundige arbeidet som er utført, blant annet i samarbeid med KNBF og vår medlemsforening Moss Motorbåtforening.

I hovedsak gir vi vår tilslutning til arbeidsgruppens forslag til nye fartsgrenser og til en ensartet og internasjonal merking langs kysten. Bare ett av forslagene er vi uenige i, nemlig forslaget om en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter fra land. En slik fartsgrense kan synes hensiktsmessig i sterkt trafikkerte farvann, men med en kystlinje som strekker seg 1 ½ gang rundt ekvator, og hvor det ofte er langt mellom bosettingene, er en slik generell fartsgrense helt unødvendig.

Vi har en kyst med et utall av øyer, holmer og skjær. Vi har kystkommuner som nesten bare består av skjærgård hvor en slik fartsgrense vil være til hinder for en effektiv trafikkavvikling, ikke minst for de fastboende. Fartsbegrensning mellom holmer og skjær med mindre enn 100 meter mellom land vil også kunne føre til at fritidsbåter heller går utenskjærs når de egentlig burde holde seg innenskjærs. Slikt fremmer ikke sikkerheten til sjøs.

Hensynet til seilerne understreker det urimelige i forslaget fra arbeidsgruppen. En generell fartsgrense som foreslått vil innebære betydelige ulemper for regattaer og for populære sommeraktiviteter som jolle- og brettseiling. Alternativt bør det vurderes å åpne for et unntak for seilbåter når seilene er fremdriftsmiddelet. Seilbåter som går for motor, selv med seilene oppe, er som kjent å anse som et motordrevet fartøy.

I sin konklusjon på problemanalysen sier komiteen at hensikten med begrensninger av farten

i et område må være å verne eller beskytte.  Det er et godt og riktig utgangspunkt, men når arbeidsgruppen foreslår at hurtigbåter i rutefart skal unntas fra fartsbestemmelsene samsvarer ikke dette med komiteens utgangspunkt om beskyttelse mot skade.  Skaden blir den samme uansett hvilket fartøy som forårsaker den. Et slikt unntak vil i sterk grad svekke forståelsen for fartsbegrensningene hos andre trafikkanter. På den annen side kan det være behov for å vurdere merking av leder og/eller separasjonssoner for nyttetrafikken for derved å øke aktsomheten hos fritidsbåter når det gjelder forholdet til nyttetrafikken, inklusive hurtigbåter i rutetrafikk. Det bør også vurderes å merke områder med fartsbegrensninger i båtsportkart og på elektroniske kart for å gjøre det lettere for båtfolket å overholde fartsgrensene.

Manglende forståelse for fornuften bak en generell fartsgrense vil kunne svekke respekten for lover og regler til sjøs. Forslaget vil derfor stille store krav til utbygging av kontrollapparatet og en vesentlig styrking av sjøpolitiet. Det siste kan være fornuftig uansett, men ikke for å håndheve fartsgrenser som det er liten forståelse for. Sjøpolitiet har langt viktigere oppgaver enn å kontrollere fart i områder hvor det ikke er behov for fartsgrenser!

Fartsgrensene må sikre behovet for å verne og beskytte, men de må ikke være til hinder for en effektiv trafikkavvikling langs kysten. Hvis fartsgrensene skal ha en mulighet for å bli respektert, må fartsgrenser settes der hvor det er behov for dem.

Jan H. Syvertsen

Generalsekretær

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

qte

..land vil også kunne føre til at fritidsbåter heller går utenskjærs når de egentlig burde holde seg innenskjærs. Slikt fremmer ikke sikkerheten til sjøs.  

uqte

 

Å?Tåler ikke båtene vann da?Det må jo være bedre å kjøre fort uten å være til sjenanse enn å dra i sikk sakk  forbi de mere saktegående,og ingen vil vel hellert kjøre utaskjærs i dårlig vær.Selv har jeg lite problemer med farta til folk,det som er problemet er hekksjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...