Gew77 Startet 25.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2011 Har funnet noen manualer og instruksjonsbøker på denne på nettet. Men det virker som motoren har hatt en fornying mens den ble produsert. Har noen manual til den "nyere" typen. Forskjellense som jeg kan se er bla endret Instrumentpanel, Oljepåfyllingslokk (isteden for olje påfylling via sylinderlokkene..) Giret er "normalt" med wiretilkobling til spak ( den gamle har en lang stang) - her er bgrepsbruken min helt på vidda, men håper noen skjønner hva jeg mener.. Jeg har også ferskvannskjøling på min. Det jeg ønsker å finne ut med manualen er om girolje fremdeles går i samme systemet som motoroljen? Det er forklart i de gamle manualene. Og er det to impellere i systemet. En for ferskvann og en for sjøvann - siden det virker som pumpa "pumper" for begge systemene? Dette var dumme spm, men forhåpentlig vis kan jeg få noen kloke svar:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Lazyjack Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 (redigert) www.drevia.se Se under Tips & Råd, Produktblad eldre motorer Her finner du bilder og noe spesifikasjoner for motoren(e). Redigert 25.Oktober.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Har akkurat lastet opp Workshop Manual (1972 + en eldre MD2 )+ svensk instruksjonsbok til "Dokumentarkivet -> Motorer". Husker jeg ikke feil, er det egen oljepåfylling til gir, siden denne kan monteres med både RB, MS, MS2 gir etc Redigert 26.Oktober.2011 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Takk til dere begge:) Her skal det leses! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
TMe Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Kan kanskje tenkes at du har en MD11 som er veldig lik. MD2 har dog 6x bolter på toppen, mens MD11 kun har 4x muttre med nøkkelvidde 19mm. Du har utvilsomt et MS-gear om utgangen er rett eller MS2 om utgangen er vinklet 8gr. MS2 har også aluhus.Vet at der ble brukt dobbel impellerpumpe ved ferskvannskjøling. Ingen god patent da var lett å få lekkasje mellom sjøvann og ferskvannskrets. Årlig vedlikehold med skifte av simmerring anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Det er nok en MD2b... Tar gjerne i mot råd el dokumentasjon på vedlikehold av denne pumpa:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
fredivar Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Har også lastet opp en: Volvo Penta MD5, MD7, MD11, MD17 "Gör det själv" (1982) manual til "Dokumentarkiv -Motorer" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.