Jump to content

Løsning for å kjøre frostvæske igjennom påhenger uten å sløse alt?

Sturee

Recommended Posts

Hei

Jeg har en honda 20hk som jeg skal vinterkonservere. Så jeg lurer på, hvordan kan jeg kjøre igjennom med frostvæske uten å sløse bort alt? hvis jeg har noe i en stor bøtte eller noe vil jeg jo måtte bruke myye mere vann/frostvæske enn nødvendig for den bruker jo ikke så mye, så blir jo sløsing. finnes det noen annen bedre metode å gjøre dette på?

Mvh NT

Frostvæsken vil gjøre som vannet: Renne ut, men kanskje etterlate en ørliten hinne.

Poenget er å kjøre ferskvann gjennom lenge nok til å spyle evt saltavleiringer.

Motoren ruster deretter ikke innvendig av de dråpene vann som blir igjen etter at motoren er stoppet og vannet har rent ut.

Til vanlig spyling etter bruk er det gjenger (hull) ved termostaten høyt på blokken på styrbord side der du kan sette inn en (medfølgende?) nippel som du kan tre inn på en vanlig haveslange. Med ørlite trykk på vannet renner det gjennom kjølekanalene uten at motoren går.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Er vel ikke helt vanlig å kjøre frostveskeblanding ved "vinterkonservering" av en utenbordsmotor??? Mulig det kan ha noe for seg ved at frostveskeblandingen jo inneholder noen konserverende stoffer, men samtidig så renner jo alt ut igjen med en gang motoren stoppes (og den står oppreist). Skikkelig gjennomspyling med ferskvann, enten via "bøttemetoden", klokkemetoden eller "direkte slangetilkoplingsmetoden" er imidlertid viktig. Noen motorer har da godt av at termostaten tas ut for at "alt" skal bli gjennomspylt, på andre modeller er ikke dette nødvendig. I instruksjonsboken får man svar om hva som gjelder for den enkelte modell.

Redigert av terron (see edit history)

Ja så enkelt er det faktisk :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Fikk inne noe nippel til det nei, men tror jeg fant det hullet, men det sitter på babord side, bak der elstarter får plass, over tennpluggene.

Det er korrekt, den sitter på babord side.

Klarte visst å få det 100% feil og jeg sovnet umiddelbart etterpå...

Du får ikke noe vann inn der uten trykk og godt tilskrudd nippel samt god tetting, helst med slangeklemme.

Det sitter nemlig en ventil innenfor.

Da kjører jeg bare igjennom med feskvann tror jeg ;) . Står at det normalt sett ikke er nødvendig, men hvis motoren står et sted der temperaturen går under 0 kan man gjøre det for å være sikker.

Min Yamaha fra 82 kom inn i varmen de 4 første åra, Siden satt den på jolla til 2009 sommer som vinter.

"Solgte" den med ett års garanti, så fryse i stykker så sant den kommer opp av vannet etter bruk, har jeg ikke no tro på..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis alt er som det skal så vil motoren drenere seg selv. Men det som nevnes om rust ovenfor skjønner jeg ikke noe av. Outboardmotorer er bygget i aluminium. Hvis man derfor på død og liv skal ha frostveske gjennom systemet så bør man bruke silikatfri væske, såkalt "longlife". Det er den som er foreskrevet på motorer med aluminiumskomponenter i motorblokk/topp. Normalt er denne rød. Fås bl.a. på Biltema

Har aldri forstått dette nymotens tullet med å kjøre påhengsmotor i frostvæske. Hørte om det første gang for 3-4 år siden. Aldri sett henvisning til dette i en eneste fabrikkmanual.

Jeg har full forståelse for at en marina fyller opp en boks med frostvæske, og fakturerer alle kundene 400,- for "vinterkonservering med frostvæske". Med 200 motorer som dyppes i spannet i to minutter hver blir det fine penger rett i fôret. Men hva det skal være godt for utenom å hjelpe på marinaens inntjening forstår jeg ikke.

Hele motoren er laget i legeringer som ikke ruster og motoren drenerer seg helt tom, særlig hvis man bikker den opp og ned ett par ganger samt drar den rundt noen omdreininger slik at også impellerhuset blir helt tomt. Da sitter man igjen med en mikroskopisk film av kjølevæske utenpå ett metall som er beskyttet av ett oksydbelegg fra før. Hva er vitsen?

Kjøring i ferskvann ved sesongslutt er for å løse opp og vaske ut saltavleiringer. Ikke noe spesielt annet.

Min råvannskjølte Marna støpejernsmotor er en helt annen historie, og den blir konservert med frostvæske stående i kjølesystemet hele vinteren. Hvis ikke ruster den friskt...

Må si meg helt enig med "Honduras" ang. kjøring av påhengsen i frostveske. Har hatt et "hav" av motorer opp i gjennom årene, men heller aldri sett eller lest i noen medfølgende manualer at dette skal praktiseres. Hovedsaken er vel og få spylt ut saltet fra motorens kjølesystem, om man bruker "øreklokker" elle en stor dunk til formålet, så gjør det vel samme nytten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...