Jump to content

Nå kommer uværet i nordvest!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Så nettopp på TV2-været at kraftige lavtrykk var ventet inn til landet.

Sjekket derfor opp litt på diverse prognosekart, og hos engelske Metoffice

fant jeg følgende prognose for 23. desember kl. 12 UTC

 

Bilde

 

Se på lavtrykksenteret, under 948mbar (711mm Hg)! Og det er

lavt det, se hvor jeg peker på barometeret under.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det kommer mye vind i morgen (onsdag) tidlig - også her på Østfoldkysten. Men - hvem skal man kunne stole på?

 

TV2 (Storm) sitt varsel for Hvaler på onsdag formiddag lyder på liten kuling - 11m/s mens DMI sitt varsel er mere illevarslende: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr.htm

 

Bilde

Bilde

 

Har hørt om vindstyrke 18-25 m/s og det er ikke akkurat noe å ta lett, når man har 2 båter liggendes på ei brygge som er utsatt for SV !! :smash:

 

Vurderer å flytte begge båtene til et sted lenger opp i Kjøkøysundet (Trolldalen) til Søndre Kråkerøy Båtforening, for den ene natten....... :confused:

 

Noen som har meninger om det kommende lavtrykk?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har hørt om vindstyrke 18-25 m/s og det er ikke akkurat noe å ta lett, når man har 2 båter liggendes på ei brygge som er utsatt for SV !!  :smash:

Det kommer nok til å bli sydvest imorgen tidlig ja, se på prognosekartene nedenfor fra DNMI, kl.0000UTC, 0600UTC og 1200UTC.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok til å bli sydvest imorgen tidlig ja, se på prognosekartene nedenfor fra DNMI, kl.0000UTC, 0600UTC og 1200UTC.Lars H.

Hei Lars H! Takk for utvetydig svar!

Har du noen forklaring på de røde vindpilene? Vindstyrke i forhold til pilens "haler", osv - eventuell en link til en forklaring på DNMI's side hvor dette bildet vises? :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H! Takk for utvetydig svar! Har du noen forklaring på de røde vindpilene? Vindstyrke i forhold til pilens "haler", osv - eventuell en link til en forklaring på DNMI's side hvor dette bildet vises?  :smiley:

Sorry, har ikke funnet noen forklaring på antal "haker" på vindpilene, men synes det var styggmange! Sender deg en IM om URL.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk til Lars H! Noen andre som har en forklaring på DNMI sine - er det METEOGRAMMER det heter - varslingskart og symboler?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I følge værdamen hos Storm, så skulle dette være årets "verste" lavtrykk hittil! :eek: Det ble sammelignet med det lavtrykket som tilsvarte tropisk orkan, eller noe slikt. :crazy: Og det var tre fronter som stod i kø ute i havet...

Det skulle ramme det meste av landet etter som jeg har forstått. Ser ihvertfall stygt ut. Så at DMI igår meldte at det skulle blåse 24 m/s på Færder.

Synd at værradien for Oslofjorden er nede for tiden. Pleide å følge med på den, og likte meldingen om vindmålingene på de forskjellige steder.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H! Takk for utvetydig svar!

Har du noen forklaring på de røde vindpilene? Vindstyrke i forhold til pilens "haler", osv - eventuell en link til en forklaring på DNMI's side hvor dette bildet vises?  :smiley:

Så vidt jeg husker, så er det vindstyrke i knop .... 5 knop hver halve hale....

 

\______ = 5 Knop

 

\

. \_______ = 10 knop

 

\

. \_\______ = 15 knop

 

Derfor vil 3 hele "haler" gi 30 knop): = 15m/s = 56kph = styrke 7 Beaufort

 

Men jeg kan jo ta feil.....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker, så er det vindstyrke i knop ....

 

\______ = 5 Knop

 

\

  \_______  = 10 knop

 

\

  \_\______ = 15 knop

 

Derfor vil 3 hele "haler" gi 30 knop): = 15m/s = 56kph = styrke 7 Beaufort

 

Men jeg kan jo ta feil.....

 

Dette er helt riktig. liten strek 5 knop lang strek 10 knop så er det bare og telle.

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

......Derfor vil 3 hele "haler" gi 30 knop): = 15m/s = 56kph = styrke 7 Beaufort

Hei Divemaster! Høres fornuftig ut dette. Da skulle 4 "hele haler" - kl.: 06:00-meteogramm, lenger oppe - gi ca 40 knop ? Kan stemme, dette. Kommer til å bli "livlig" her........ :rolleyes:

Takk for svaret!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Divemaster! Høres fornuftig ut dette. Da skulle 4 "hele haler" - kl.: 06:00-meteogramm, lenger oppe - gi ca 40 knop ? Kan stemme, dette. Kommer til å bli "livlig" her........ :rolleyes:

Takk for svaret!

velbekomme, kjekt å vite at jeg husker litt fra kursene mine...(takk for bekreftelsen Careka)

Og livlig kommer det nok til å bli ... 40 knop - gir 21m/s eller Styrke 8 beaufort... Sjekk fortøyningne!! Jeg skal fly til Stavanger på torsdag, så kan jo bli litt interessant det da....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

velbekomme, kjekt å vite at jeg husker litt fra kursene mine...(takk for bekreftelsen Careka)

Og livlig kommer det nok til å bli ... 40 knop - gir 21m/s  eller Styrke 8 beaufort... Sjekk fortøyningne!!

20 m/s sørfra kan vel fort gi en springflo i Oslofjorden? Husker en sånn en fra noen år tilbake, da sto vannet oppunder opplagsbukkene mange steder her inne.

Link to post
Share on other sites

20 m/s sørfra kan vel fort gi en springflo i Oslofjorden?

DNMI melder forhøyet vannstand:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

DNMI melder forhøyet vannstand:Lars H.

Den høyeste, blå kurven - onsdag kl.: 12:00 - er det ca 60cm + over middelvann? Og den røde kurven "vanlig / normal" høy- og lavvann?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den høyeste, blå kurven - onsdag kl.: 12:00 - er det ca 60cm + over middelvann? Og den røde kurven "vanlig / normal" høy- og lavvann?

Yepp, og du finner dette på http://met.no/cgi-bin/vannstand-tabell.cgi med forklaringer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siste nytt fra Storm Weather (Nettavisen):

 

Oslofjorden

Nattens ruskevær blir like kraftig som stormen for en uke siden. Forskjellen er at denne gangen dekker lavtrykket et mye større område.

 

- Selv ute i Oslofjorden kan det komme opp i liten storm. Det blir kuling i innlandet, spesielt onsdag. Det skjer sjelden at det blir kuling i innlandet på Østlandet, forteller Krogsæter.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker, så er det vindstyrke i knop .... 5 knop hver halve hale....

 

\______ = 5 Knop

 

\

.  \_______  = 10 knop

 

\

.  \_\______ = 15 knop

 

Derfor vil 3 hele "haler" gi 30 knop): = 15m/s = 56kph = styrke 7 Beaufort

 

Men jeg kan jo ta feil.....

Sjekket på met.no hva den trekanten betyr og det var 50 knops vind :eek:

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

De virker som de sliter litt med å bestemme seg, for det er ikke meldt så mye vind i Skagerrak, men er her er i alle fall varselet for ytre Oslofjord fra met.no:

 

Varsel for kystområda

Utstedt tirsdag 21.12.2004 kl. 12.

 

Ytre Oslofjord (Svenskegrensa - Tofte - Stavern):

Sørvestlig bris. Stort sett opphold. Fra natt til onsdag sørvestlig liten kuling 12 m/s, som øker til sterk kuling 20 onsdag morgen. Regn fra vest. Fra onsdag kveld nordvestlig stiv kuling 15, som minker til frisk bris 10 mot natta. Etter hvert oppklarning. Bølgehøyde: Omkring 1 m, økende til 3 m onsdag morgen. Minking til 1,5 m onsdag kveld.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor mye det blir, så tror jeg at jeg kommer til å ha det litt bedre med meg selv, nå. Innkalte forsterkning av svigersønn JIBB, og sammen flyttet vi begge båtene til Søndre Kråkerøy Båtforening, litt lenger opp i sundet, fra meg. Der ligger man nogenlunde i le for SV'en. Så får vi se hvordan dette utvikler seg. Kommer til å være tidlig oppe i morgen for å følge med! :smiley:

 

Takker alle for informative innspill her i denne tråden!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...