bardsky Startet 25.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2011 Hei, Har en båt med Perkins 4108 + Bowman varmeveksler, fra tidlig 80-tall. I forbindelse med rengjøring av saltvannsløyfen har jeg demontert varmeveksleren og ser at innvendig i den framre overgangen for eksos er det litt olje (som forklarer blåaktig røyk ved høyt turtall) Jeg har funnet endel "gjør det selv" pakker rundtom på nettet for disse motorene og jeg forstår det slik at dette er en grei motor å mekke på selv. Er det noen med erfaring fra denne typen motor som har en formening om oljelekasjen kun dreier seg om en pakning eller tilsvarende? Grei jobb å gjøre selv? Kom gjerne med råd. Båten har vært i familien siden den var ny, og jeg har nylig overtatt den etter far. Motoren har vært kjørt jamnt og trutt gjennom årene, men aldri veldig mye eller "hardt" og den yter det den skal, ellers aldri noe tull. Mvh, Bård Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LTKH Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Hei, du mistenker oljelekasje over i kjølevannet. Da tenker jeg en lekkasje i blokk el.l Ikke så mange andreplasser oljen kan komme i kontakt med vannet? eller? Bilder sier mer en 1000 ord, kan du legge ut litt bilder av veksleren og oljeflekkene. Er olja på peilepinne sort eller grå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Hvis du har sjøvannskjølt oljekjøler på giret vil jeg tru det er der olja kommer inn i sjø / kjølevannet Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
bardsky Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Hei, Takk for svar! For å avklare en misforståelse så er det ikke kommet olje i kjølevannet, beklager dårlig forklaring fra min side. - Oljen på peilepinnen er sort på farge, ikke grå. Den Bowman varmeveksler jeg har består av tre lukkede "sløyfer". 1) Varmeveksleren er konstruert på en slik måte at ferskvann/kjølevæske sirkulerer i en lukket sløyfe mellom motor og varmeveksler. 2) Sjøvann føres naturligvis også gjennom varmeveksleren i en lukket sløyfe. 3) Eksos føres gjennom varmeveksler i et eget løp og blandes med sjøvannet like før overgangen til eksosslangen. Ovenfor; varmeveksler vist forfra, det største hullet (mini-rørene) er for sjøvann, mens de to mindre "rør" er inntak og uttak for ferskvannssløyfen mellom motor og varmeveksler. Ovenfor; varmeveksleren, de to eksosovergangene fra motoren vises til venstre i bildet. Den nederste overgangen (framre) har litt olje blandet sammen med soten, mens den øvre (bakre) består av ren og tørr sot. Jeg lurer på om den oljeholdige soten i den framre overgangen kan ha en så enkel årsak og løsning at jeg fikser dette selv med et pakningssett bestilt fra webben og en frihelg? Mvh, Bård Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.