Jump to content

omtrekking av forpiggen, isolere med noe under skaien?


jensemann2

Recommended Posts

Maritim selger også selvklebende skrogisolasjon. Isolasjonseffekten skal tilsvare noen cm med glava, har hørt 10cm. Har brukt en del av disse platene selv. De er lette å forme og skjære i, men det er svært viktig å være nøye med rengjøringen før liming. Avfette godt slik at den selvklebende limen henger skikkelig. Erfarer at det kan svare seg å spraye på et tynt lag med kontaktlim (f.eks. fra Biltema) og la denne tørke til den blir overflatetørr før platene limes på. Henger da mye bedre, spesielt i krappe konkave buer.

Link to post
Share on other sites

Det skader ikke å isolere der da det vil gi en lunere køye og begrense kondens på undersiden da det som regel er kaldere under benken og ut mot skroget. Selv har jeg isolert under køyene i hovedlugaren, dette har minsket problemet med kondens som samlet seg oppå septiktanken under køya. Mot vinteren vil det vise seg om det er nok med et kun lag.

Link to post
Share on other sites

c32forpigg.jpg

 

Slik har jeg det i forpiggen hos meg. Bildet viser ikke min båt, jeg har lånt bildet fra finn.no som illustrasjon, men min er dønn lik.

Riktig hjemmekoselig spør du meg.

 

Her har man fått hjelp av innerlineren hvor teakstripsene er skrudd rett i. Det er luft bak så det isolerer til en viss grad.

Med bart singlelaminat hadde jeg kuttet meg 25 mm. brede lekter av 10 mm. Divinycell og limt disse fast til skrog og tak med 30 cm. mellomrom. Deretter laminert over med 3 x 300 CSM fra B'tema.

Mellom disse spantene hadde jeg limt fast 10 mm. Divinycell. Den aller letteste varianten. Deretter kan en tynnn, 3-4 mm, finerplate skrues fast i taket og sidene kan garneres med tynne strips av teak eller annet materiale.

Nå er det isolert som i et litt dårlig hus fremmi der.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En båttype jeg kjenner til bruker 1 cm skumgummi først direkte på skroget, og så skai med 3mm skumgummi utenpå. Hvis du også vil ha fin finish, må du sparkle ut ujevnheter, og runde av skarpe svinger med skumgummi som er formkuttet.

Jeg trakk om min forpigg i våres, og brukte da en skai med 10mm skum bak. Det var godt å bli kvitt den muggbefengte teddy'n.

Link to post
Share on other sites

hva er forresten CSM?

 

Chopped Strand Mat.... Oppkappa strand madrass.. glassfibertråd som ligger i ett vilkårlig mønster og er holdt i sammen av ett bindemiddel slik at det danner en matte. Bindemiddelet løser seg opp i kontakt med polyesther, og det er veldig lett å forme materialet rundt og i kroker og kriker.

 

Det "motsatte" er vevet glassfiberduk.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...