Jump to content

Hvilken ungdomsbåt?


Mats-gh11

Recommended Posts

Hei!

Har nå begynte å tenke på en ny båt som jeg kan kose meg med i sommer. Har denne sommeren pusset opp en gammel Gh 11 som jeg har hatt veldig mye glede av. Saken er den at jeg har lyst å gå et hakk opp i størrelse spesielt når det gjelder fart og motor. Så er spørsmålet: Lønner det seg og kjøpe en litt større båt med motor, eller bør jeg beholde Gh'en og heller sette på en større motor, kanskje 30-40 hk. Problemet er at jeg i en tidligere tråd har snakket litt om en utvendig skade på båten, som har ført til at den tar inn en god del vann. Dette skal selvfølgelig fikses, men når jeg nevner dette med større motor for pappa sier han at laminatet kan ha blitt dårligere, både med tanke på at båten er fra 86, og at laminatet kanskje har tatt til seg en vann pågrunn av skaden. Ville båten tåle en så stor motor med tanke på dette? Og hvis dere tror det blir best med en ny båt med motor ser jeg etter følgende: Et skrog med gode fartsmuligheter, at motoren er i god tilstand, dyp v-bunn, sjøsterk båt, kan til nød være innenbordsmotor men utenbords er veldig greit da man slipper å tenke på et stort hekkaggregat, helst størrelsen 14-18 fot, bør ha fine linjer da jeg har lyst å lage noe sportslig ut av det og den bør helst koste mindre enn 35-40000.

Håper på noen gode tips.

Mvh. Mats

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett litt på disse, har inntrykk av at de er veldig gode båter, men jeg misliker at det er vanntunnel ( vil komme raskt opp i plan ) også synes jeg den er litt bred i baugen for å være veldig kritisk, liker slanke linjer som breier seg ut mot hekken :cheers_wine: Tenker at de må jo gro ganske bra inni vanntunnelen? Stemmer det at den bare er 160 bred :confused:

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig, wesling med 50-90hk :)

 

Weslingen er jo en pen båt, syns ikke baugen er for bred, men dersom du er ute etter en mer sportslig båt må jo dette gå på bekostning av muligheten til å ta med seg venner f.eks.. Vanntunellen tømmes fort nok, har aldri opplevd som noe problem at weslingen kommer sent opp i plan..

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Tenker at de må jo gro ganske bra inni vanntunnelen? Stemmer det at den bare er 160 bred :confused:

 

groe trenger lys for å trives, så der gror litt akkurat innfor åpninga bak

 

 

Mener den er litt mer enn 160 bred

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har selv en Fjordling 17 med vanntunell, har ikke hatt den lenge,

men er overrasket over hvor lett den planer, og det er liten forskjell om det er 2 eller 5 i båten..

(har 100 hk 2 takts)

 

Tror nok at vanntunellen like gjerne kan være positiv i forhold til hastighet opp på plan,

er ikke snakk om at vannet bruker noe særlig tid på å forlate tunellen.

 

velger du en båt med HT kan du i tillegg ta dama med på helgetur og overnatte i båten ;)

Om det er flere kan noen ligge i telt, blir mye kjekke minner av sånt :)

En fordel er også at ting lettere kan ligge igjen i båten uten å bli vått

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 14 fots musling for 15+ år siden og savner den tidvis enda. Solid båt, med gode sjøegenskaper, tåler mye. Hadde først 25hk på den så 40hk.

 

Vanntunnelen tømmes fort, planer fort. Det gror ikke der det ikke kommer lys så det begrenser seg til åpningen.

 

Men for all det. Det er kommet svært mange gode alternativer til denne båten da. For å nevne negative sider: ikke selvlensende, og innerliner er formet slik at det ikke er så mye plass for teiner\garn som andre. (feks silver viking 15 som jeg nå har) men alle båter har sine fordeler og ulemper.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Veldig fint med litt erfaringer, har som sagt inntrykk av at det er veldig bra båter, det er jo kurante båter. Men som sagt går det ann å få en lignende innredning:

Link Kan jo montere enn styrekonsoll med vindskjerm, et matchende putesett, rekker, pullere, led lanterner, teak-dørk osv.?

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det sagt mye om wesling og musling i tidligere innlegg i denne tråden. Jeg er alikevel nødt til å si noen ord om min opplevelse av min gode gamle 17 fot's wesling. Det er kanskje noe av det råeste jeg har opplevd av sjøegenskaper hos eldre glassfiber joller. Den kraftige v-bunnen gir den eksemplariske evner i forhold til høy hastighet i stor sjø. Jeg brukte denne båten mye på høsten i forbindelse med sjøfugljakt, og det var sjelden båten måtte gi seg på grunn av været, det var heller føreren som ikke "turte" mer. Om jeg skulle hatt en ny båt til samme formål hadde jeg nok sett meg om etter en like dan. Det eneste negative er at den blir veldig lav i hekken med stor motorisering. Om du skulle velge en slik båt er det mange hjemmestøpte ute på markedet og av erfaring er disse mye tynnere i støpen enn originalen. Derav dårligere kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Har en musling 14 eg skal selge nå :thumbsup:

 

Blir nok ikke aktuelt før til våren, må selge den båten jeg har nå først :rolleyes: Men det blir nok en musling,da det fra mitt synspunkt bare er selvlensing som er eneste negative side på muslingen, så den er høyst aktuell. Hva stor motor trengs for å få 40-50 knop?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er alikevel nødt til å si noen ord om min opplevelse av min gode gamle 17 fot's wesling.

 

 

Er det Fjordling 17 du mener? Wesling fins bare som 14 og 16 fot...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er eneste foeskjell mellom musling, wesling, fjordling osv størrelse?

 

Nei det er det ikke, overbygg er forskjellig og rimelig sikker på at Fjordling har dypere V hele veien akter..

Mens Wesling har mer utflating, mener å ha lest at Musling minner mer om Fjordling i så måte, men det er jeg usikker på..

 

Eneste felles med Wesling og Fjordling er at de har vanntunell og dyp V-bunn.. som jeg har forstått..

(innenbords har ikke vanntunell)

Redigert av Espen1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtene har mye til felles iom at de er konstruert av Jan H Linge (derav navnet)

 

Ikke noe utflating på Wesling , men den er noe fyldigere i baugen og har etter min mening ikke det samme gunstige forholdet mellom lengde og bredde som Musling og Fjordling har.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båtene har mye til felles iom at de er konstruert av Jan H Linge (derav navnet)

 

Ikke noe utflating på Wesling , men den er noe fyldigere i baugen og har etter min mening ikke det samme gunstige forholdet mellom lengde og bredde som Musling og Fjordling har.

 

Nysgjerrig på hva du mener med mye likt.. de ser ut som 2 helt ulike båter og skrog etter min mening,

at de er konstruert av samme mann er kjent, men de er jo ikke bygget samme sted..?

 

Jeg oppfatter at begge har dyp V-bunn og vanntunell, og det er jo viktig nok det, men stopper det ikke der?

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hvordan vanntunnelen er på muslingen. Er den rett under dørken eller er det luft mellom dørken og vanntunnelen? Er vel veldig upraktisk om man skal montere styrkonsoll og slikt og skrur rett ned i vanntunnelen. Hvis det ikke er hundre prosent tett rundt skruene blir det vel fort badekar? Så har jeg lest her på forumet at de tar inn en del vann, f.eks ved fenderlisten og slikt. Og hvordan er egentlig båten konstruert, er det dobbeltskrog eller er det bare vanntunnel?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...