Jump to content

Hvilken ungdomsbåt?


Mats-gh11

Recommended Posts

dobbelt skrog på Muslingen

 

Så om jeg forstår det riktig er det et vanlig dobbeltskrog, med en liten tunnel som ligge midt i båten som fylles med vann? Men ligger dørken helt inntil vanntunnelen, eller det et et lite mellomrom så om det er noen små lekkasjer i dørken vil det ikke komme vann fra vanntunnelen?

Link to post
Share on other sites

Er vel 3 forskjellige bunner under føttene...

 

innerliner->dobbelskrog->vanntunell->fisk

 

Da skjønner jeg :yesnod: Men er det riktig at musling båtene har en del lekkasjer inn til dobbeltskroget tenker da på ting som skruehull som ikke er helt tette, sammenføyning mellom skrog og innerliner ( fenderlist ) og slikt? Har vært borti båter med det før, og kan av erfaring si at det er litt kjedelig å ha 50 liter blindpassasjer under dørken :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har hørt om lekasjer inn i dobbelskroget ja. Men det er inspeksjonluke helt bak, så bare og tørke ut\pumpe ut isåfall. Kondens vil det bli, kan komme inn i luka fremme, hullene til tollegafflene går rett inn i dobbelskrog, kan lekke bak fenderlist, alle gjennomføringer til innredning, kryssholter osv osv.. så 100% tett er nok ingen. Min har ligget utpå hele sessongen og eg har ikkje lensa ut noe vann enda, så noe problem er det ikkje.

 

går og å sette en kompiss på baugen og selv stå fremme med den fremreluka åpen og øse ut der om det er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Men da er det ingen stor sak hvis man har inspeksjonsluke.

Merker at konfirmasjonspengene begynner å brenne i lomma, så det blir nok en musling til våren ja :thumbsup: Har store planer om å få den i topp tilstand, lakkere osv, legge teak på dørken, montere stereo, tøft putesett. Spørs om det ikke blir en liten oppussingstråd :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har aldri målt forbruk skikkelelig. Men etter en tur-retur hytta med 3 personer og 30sjømil så brukte eg nesten 20 liter. Gikk inn til hytta i fint vær og høy fart (36 knop) tilbake i skikkelig dårlig vær, en del kjøring med mye opp og ned i plan.

 

Toppfarten er 40 knop nå, men er nok litt og hente med løfting av motor osv..

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Trur du bør satse på en tintorera jeg !!!!!!!!

Det er en bøs båt som går best av alle båtene jeg vet om.

Link: Link

 

Gozzi cat er også en morsomm båt hvis du vil ha en rask katamaran:

 

Du kan f.eks kjøpe denne:Link

Tintorera 610/ 120 hk Tohatsu

 

Båt er en trosretning ikke en hobby !

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Trur du bør satse på en tintorera jeg !!!!!!!!

Det er en bøs båt som går best av alle båtene jeg vet om.

Link: Link

 

Gozzi cat er også en morsomm båt hvis du vil ha en rask katamaran:

 

Du kan f.eks kjøpe denne:Link

 

Tintorera har lenge vært drømmen. Problemet er at jeg trenger stor båtplass til den, noe som fort blir kostbart i Bærum, også er den ikke så praktisk da jeg liker å ligge å slappe av med venner, bade og grille osv. Pluss at man må jo ha noen tørste hester på hekken for å få utbytte av båten. Men vi får se

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åhh herre jesus trodde aldri jeg skulle få tips av deg, etter å ha sett det beundringsfulle prosjektet ditt så må du være Gud i mine øyne. 70 knop i 335 cm med glassfiber er ren og skjær kunst, det er uvirkelig. Å spørre om man er interessert har et ganske selvfølgelig svar når det gjelder denne båten. Men jeg tørr nesten ikke å spørre om prisen, og forbruket på 350 tørste hester som drar avgårde i 70 knop er vel også tabu

Link to post
Share on other sites

Er Gh 15 et godt alternativ til muslingen? Det skal jo også være en bra båt?

 

GH15 er ikke noen dårlig båt, men bredere, romsligere og ikke like ekstrem v-bunn og egenskaper som Musling

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var da fælt da :smiley:

Syns ikke vi skal blande inn Gud og Jesus riktig enda...

 

Har ikke bestemt meg for å selge, og derfor ikke funnet noe "riktig" pris enda, men kunne tenke meg at prisen havner på 150K++

Ang forbruk tror jeg du blir veldig overasket! Ved blandet kjøring har den ligget rundt 20l/timen :thumbsup:

Båten er meget lettdreven opp til ca 50knop... først på 45-50knop begynner nåla til turboen å løfte på seg :cool:

På full gass (har enda ikke prøvd den på full gass :giggle: ) så er motoren i stand til å drikke 80-90l/timen.

 

Satser på å få testet litt på full gass og 1,5bar turbotrykk i løpet av vinteren/våren... Burde kunne gå rundt 75knop med passasjer da :pray::pray::pray::pray:

Link to post
Share on other sites

Det var da fælt da :smiley:

Syns ikke vi skal blande inn Gud og Jesus riktig enda...

 

Har ikke bestemt meg for å selge, og derfor ikke funnet noe "riktig" pris enda, men kunne tenke meg at prisen havner på 150K++

Ang forbruk tror jeg du blir veldig overasket! Ved blandet kjøring har den ligget rundt 20l/timen :thumbsup:

Båten er meget lettdreven opp til ca 50knop... først på 45-50knop begynner nåla til turboen å løfte på seg :cool:

På full gass (har enda ikke prøvd den på full gass :giggle: ) så er motoren i stand til å drikke 80-90l/timen.

 

Satser på å få testet litt på full gass og 1,5bar turbotrykk i løpet av vinteren/våren... Burde kunne gå rundt 75knop med passasjer da :pray::pray::pray::pray:

 

20 liter/timen var ikke så ille nei, det er klart at motoren har ikke så mye belastning på den båten, er vel 1 hk på 1,5 kg vekt/hk forhold? Men du kan sikkert få den til å :drink: ganske bra hvis du utnytter den for fullt :lol:

Link to post
Share on other sites

Men på full gass legger du tilbake ganske mange sjømil på kort tid.

Forbruket er egentlig ikke noe issu her... Den er snill på bensinen, og går veldig veldig fort :thumbsup:

 

Det er ca 1hk pr 0,85kg hvis en regner tørrvekt :wink:

 

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Tørr ikke tenke på hvilken brutal akkselarasjon du får med det forholdet

Link to post
Share on other sites

Men jeg lurer på et par ting; Jeg har inntrykk av at de er litt dårlig plass i muslingen, er det det? Også lurer jeg på om det er skum i dobbeltbunnen, og hvorfor er det et stort dekk foran,og så har jeg hørt at det er noen kopier (hjemmelaget osv ) hvordan sjekker man det? Og som med alle båter, hva er negativt og hva bør man se på når man skal kjøpe? (tenker da på klassiske svakheter)

 

Bumper dette

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...