Jump to content

Hvilken ungdomsbåt?


Mats-gh11

Recommended Posts

Er litt liten plass med tanke på lingehesten går mellom bakre og mitre tofte. Såvidt meg bekjent er det ikkje skum i dobbelbunn. Hos meg er det store helt bak og opp under dekk forran.'Hvorfor dekket er sånn det er vet eg ikkje... fordi det er slik?

 

Kordan du kjenner igjen en kopi vet eg ikkje...kvalitet?

 

Vet ikkje om det er noe spesielt du skal se etter? ta en generell?

Link to post
Share on other sites

Er litt liten plass med tanke på lingehesten går mellom bakre og mitre tofte. Såvidt meg bekjent er det ikkje skum i dobbelbunn. Hos meg er det store helt bak og opp under dekk forran.'Hvorfor dekket er sånn det er vet eg ikkje... fordi det er slik?

 

Kordan du kjenner igjen en kopi vet eg ikkje...kvalitet?

 

Vet ikkje om det er noe spesielt du skal se etter? ta en generell?

 

Tror nok jeg kanskje bygger en konsoll med vindskjerm så jeg får litt bedre plassutnyttelse, veldig greit å ha litt beskyttelse for vær og vind og en tradisjonell styrekonsoll vil kanskje gi litt bedre plass? Men er det ingen form for indikasjon på om båten er en kopi, er vel et lite skilt ved veritasskiltet med produsent og serienummer? Når jeg tenker på dekket mente jeg ikke designmessig, men om det har en hensikt, synes det ser så stort ut så tenkte kanskje det var et stort oppbevaringsrom eller lignende? Har lest at det er isopor i bunnen, dette trekker da vann i lengden?

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at de er litt dårlig plass i muslingen er det det det? Og er det skum i dobbeltbunnen, hvorfor er det et stort dekk foran,og så har jeg hørt at det er noen kopier (hjemmelaget osv ) hvordan sjeker man det?

 

Det er ikke stor plass i båten. De som kjøper denne akter ikke å bruke den som teine\garnbåt. Glimrende til vannsport.

Det er isopor av noe slag originalt i dobbelbunnen i båten. Jeg delte innerliner fra ytterskroget på min når jeg pusset den opp og denne isoporen var blitt tung og "trutnet". Jeg fjernet alt og skummet med noe spesialskum når jeg monterte den igjen.

Husker ikke om det var isopor under dekket fremme også men antar det var isopor der også.

Link to post
Share on other sites

Er en luke i sete fremme. Har sett noen som setter i en luke fremover. Har og sett noen med konsoll helt bak. Men da vil den nok bli litt baktung.

 

Hadde vel blitt bra hvis man monterte konsollen midt i båten( fjerne toften der) og bygget en benk helt akter. I konsollen kunne jo batteri ligget, og akter kunne man plassert bensintanken. Da hadde man vel både fått en praktisk innredning og en super vektfordeling? Eller er det for lite plass til å innrede slik?

Link to post
Share on other sites

Ser ikkje kor den ekstra plassen blir. Ser kansje slik ut på et bilde, men i virkeligheten tror eg det er best slik det er. Evnt flytte konsoll lengre bak. Sette noe i midten på en slik liten båt vil bare lage 2 mindre områder forran og bak.

 

Eg kan fint kjøre med 4 skotte-teiner forran i båten. noen fiskekasser og bøtter bak på gulvet slik min båt er. Heller ingen problem med 4 voksne ombord. Men er jo begrenset kor mye du kan laste en liten båt. Ligger og 120 liter med vann i ballast tunellen, så den ligger dypt med mye folk ombord.

 

Skal du ha plass til så mye mer må du nok ha en større båt rett og slett:)

Link to post
Share on other sites

Er egentlig ikke sååå opptatt av plassen, men tenkte det var greit å gjøre det sånn så båten ikke blir så baktung. Blir jo også flere sitteplasser da: 2 akter, 2 bak konsoll, 1 foran? Så kan jeg montere batteriet inni konsollen, og bensintanken under sitteplass midt på. Da tror jeg båten vil få en god vektfordeling. Da vil den ha litt vekt foran som kommer godt med i litt sjø så båten ikke hopper så fælt med baugen, også vil vel også planingsterskelen bli bedre? Men vil man miste fart, de fleste prøver vel å få all vekt bak så det skal bli mindre våt flate?

Link to post
Share on other sites

Ja den har noe høy planingsterskel. Tror smarttabs ville gjort susen på den.

Viss du er alene i båten slik du beskriver den nye innredningen din tror eg det kansje kan være en fordel. Baugløft blir ikkje noe problem.Når eg eksprimenterte med ny propell og toppfart lå eg over midttofta for og prøve og få vekk chinewalken. Klarte fortsatt og løfte baugen høyt sjøl om eg låg med nebbet neri gulvet forran.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med vanntunnelen og lekkasjer inn i dobbeltbunnen. Naboen forteller at de hadde en musling der det kom saltvann i dobbeltbunnen?

Beklager for dumme spørsmål, men er veldig kritisk til hva jeg bruker pengene på :rolleyes:

Litt kjedelig å bruke konfirmasjonspengene på noe som ikke holder. Er jo gamle båter, så det er mye å ta hensyn til

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med vanntunnelen og lekkasjer inn i dobbeltbunnen.

 

Jeg har forstått det sånn at det er når folk skal renovere og fikse på vanntunellen,

at det kan skje ting så det kommer lekkasjer inn i dobbelbunn...

 

Jeg valgte å kjøpe en rimelig Fjordling bl.a. pga. dette, om man pusser opp noe selv, vet en hvor bra det er,

kjøper men noe som allerede er oppusset, bør det være en stund siden, så man vet at det er gjort bra..

 

Jeg ville rådet deg til å kjøpe en båt uansett merke, som enten er pusset opp for minst 1-2 år siden,

eller noe som aldri har hatt behov for å bli pusset opp..

 

Jeg er ingen erfaren båtmann, men driver nå å skal pusse opp en fjordling, så har tilegnet meg endel kunnskap om denne båten,

for jeg ble ganske besatt av akkurat denne båten pga. vanntunnell og designet generelt,

samt alle de positive ting folk kom med ifht. å kjøre båten i stor sjø... kan være bra værhardt i fjorden her hos oss.

Jeg har hatt båten ute i halvannen mnd. i høst etter jeg kjøpte den,

og kan virkelig skrive under på at J.H. Linge har gjort ting riktig! :D

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det sånn at det er når folk skal renovere og fikse på vanntunellen,

at det kan skje ting så det kommer lekkasjer inn i dobbelbunn...

 

Jeg valgte å kjøpe en rimelig Fjordling bl.a. pga. dette, om man pusser opp noe selv, vet en hvor bra det er,

kjøper men noe som allerede er oppusset, bør det være en stund siden, så man vet at det er gjort bra..

 

Jeg ville rådet deg til å kjøpe en båt uansett merke, som enten er pusset opp for minst 1-2 år siden,

eller noe som aldri har hatt behov for å bli pusset opp..

 

Jeg er ingen erfaren båtmann, men driver nå å skal pusse opp en fjordling, så har tilegnet meg endel kunnskap om denne båten,

for jeg ble ganske besatt av akkurat denne båten pga. vanntunnell og designet generelt,

samt alle de positive ting folk kom med ifht. å kjøre båten i stor sjø... kan være bra værhardt i fjorden her hos oss.

Jeg har hatt båten ute i halvannen mnd. i høst etter jeg kjøpte den,

og kan virkelig skrive under på at J.H. Linge har gjort ting riktig! :D

 

Så du mener at jeg bør kjøpe en båt som er i orginal tilstand, som ikke nødvendigvis har blitt pusset opp? Blir nok en musling da den bør passe i en 2 meters båtplass, ganske dyrt med båtplass i Bærum så blir fort en 12-15000 hvis jeg må ha større. Men du tror at hvis jeg kjøper en musling som ikke har blitt oppusset nylig, som ser ganske orginal ut, sjekker dobbeltbunn for vann (smake), ta en generell titt på det som er vanlig å sjekke på en båt så er jeg ganske trygg? Alle båter har jo klassiske feil som går igjen som svakheter i akterspeil og slikt, er det noe spesielt jeg bør sjekke ekstra godt ved kjøp av musling?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hittil vært mer bil-mann.. men det gjelder jo det samme med det meste,

skal man kjøpe noe som er gjort noe med, bør det være såpass lenge siden

at om det er gjort for å skjule noe eller det er dårlig arbeid så vil det synes..

 

Men sikker kan man aldri være, det kan være sprekker rundt motorfestet i akterspeilet uten at det er noe farlig,

men det kan også synes fint selv om platen i sandwich-konstruksjonen er bløt inni der.

 

Se etter bevegelser rundt motorfestet ved hurtig aksellerasjon fra stille-ligge,

gå rundt på dørken og kjenn om den gir etter (er det bløtt kan det være vann der..

se på båten en regnværsdag og ikke en solskinnsdag (om der e hardtop kan du avdekke om det lekker noe sted..)

prøv å manøvrere båten fra side til side, om det skal mye kontra-svinging til for å rette den opp,

kan det tyde på at den må flytte på vekt(vann) i dobbelbunn...

Ikke kjøp båt før du har sett den på land, det kan være gjort dårlig arbeid under vannlinjen også.

 

Her inne får du tips og råd til hva som kan være en god båt for deg, bestem deg for hvilke du skal se etter,

og ta med deg en som har greie på glassfiber når du skal på synfaring,

en "ordinær" båt-mann trenger ikke ha kunnskap nok til å se det som trengs for å gjøre en god vurdering.

En som har greie på begge deler er jo en fordel, men jeg ville prioritert en som har greie på glassfiber om du må velge.

 

Om det følger med en motor av verdi bør en be om papirer på service osv..

det er mulig å spørre hvor service er tatt, også ringe dit og få det bekreftet.

Link to post
Share on other sites

Takk for supre svar! Har dessverre erfart at når det gjelder kjøp av båt og motor må man være ekstremt kritisk til hva man bruker pengene på, spesielt hvis det er gammelt. Har også erfart at hvis man bruker 20000 på en ny båt, får man ofte den dårligere båt, enn hvis man bruker det samme på en brukt men velholdt båt. Så er ganske trygg på en musling. Men tåler egentlig disse båtene 90 hk og slkt? Som du sier så blir jo akterspeilet svekket med tiden, ved f.eks at spon og finer plater som er støpt inn i akterspeilet blir bløte. Men du tror at vanlige svakheter ved muslingen kan være akterspeil og innerliner, og du sier at jeg skal svinge litt for å sjekke vann i dobbeltbunnen, er det ikke vanlig at det alltid lekker inn litt vann her på muslingen? Også er det såvidt jeg forstår en inspeksjonsluke foran, da er det vel smart å forsikre seg om at dette er ferskvann og ikke saltvann. Er det ferskvann kan det jo skyldes små bagateller, men er det saltvann er det ikke aktuelt å kjøpe båten enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...