Seesnake Startet 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2011 Hei. Jeg har ordna meg en båthenger. Problemet er at jeg må ha av hjulene og fjerne rust og eventuelt det som er i gjen av bremser, da disse ikke har vært i funksjon på mange år. Dvs det er en opplagshenger. Men kan noen fortelle meg hvordan bremser det er på denne "gamle-vogna"? og er det noe man skal spenne av for å få løsnet bremsene innen for hjulet? Er det tromelbremser her tro? hva mener dere. Legger med 3 bilder. Hjulene sitter sikkert som Juling vet at høyre bakhjul nesten ikke trilla når vi dro den med traktoren. Men lurer fælt på hvordan dette er å få frahverandre. Fint dersom noen kommer med tips til meg!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Ta en ganske kraftig slegge og slå på felgen mot bremsetrommelen bak. da får du gjerne sjokket den slik at rusten løsner. Bare pass på å ikke skade hjulmuttere og liknende. Bremsene har vel aldri fungert på denne vogna... så det er sikkert bare rustet delvis fast. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
GlennIversen Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Spray inn masse i alle "kriker og kroker" la det virke godt til dagen etter, varm godt opp hele felgen og bremsetrommelen, slå med en klubbe både på bak og fremsiden. Skru så av hjulet, demonter alle bremsedeler som eventuelt måtte sitte igjen, demonter (støvkoppen/smørekoppen)og hjullager og bytt dette/disse lagrene, fyll på godt igjen med nytt HJUL-LAGER fett, og monter alt på plass igjen. HUSK LÅSESPLINT på mutteren som holder på plass hjul-lageret. Vips så har du hjul som triller mange tusen km igjen. Dette er en meget enkel oppgave som absolutt bør gjøres. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seesnake Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 takker så mye. Vet at det er 24 mm hjulmuttere. Tenkte kanskje det gikk an og løsne et eller annet på innsiden av tralla så tromlene gikk lettere av. Men da bruker jeg slegga og crc. skal begynne i morgen, så får vi se Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 (redigert) På det første bildet--- de to skruehodene som du ser helt til høyre og helt til venstre på bildet er juster-skruene til bremsene. De ser jo ut til å sitte godt fast, men pusser du med stålbørste og sprayer godt med rustolje så løsner de nok (kanskje varme litt også?), da kan justere bremseskoene bort fra trommelen. Redigert 27.Oktober.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Sannsynligvis må du stille bremsebanda inn før du klarer å få av trommelen. Dette gjøres normalt gjennom et hull i skjoldet på innsiden av trommelen. Eller så må du kanskje stille på skruene på skjoldet. (Sannsynligvis de nærmest ytterkanten.) Hvis du ikke løsner/stiller inn bremsebånda vil trommelen henge i disse, fordi det over tid bygger seg opp en rustkant/flens på innsiden av trommelen (den siden som vender mot midten av hengeren). Er du heldig så kan det hende at det faktisk holder å gjøre jobben med å løsne bånda og at hengeren deretter ruller lett uten å ta av tromlene. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Ja her ver det visst to som tenkte det samme. Hadde glemt å trykke på "post innlegg"-knappen. Da jeg endelig gjorde det så hadde Hafrsfjord skrevet noe lignende. Sånn er det når jobben forstyrrer en.... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Trøttendes å bli vast bort med arbeid, midt i arbeidstida Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 det høres bra ut. da skal jeg spraye og "justere" litt i morgen . Sikkert en fordel å bruke muttertrekker på hjulboltene. Tror jeg går for den . PS Er det slik å forstå at det er bremseband på denne hengeren,dvs samme mekanisme som en gammel ford med trommel-bremser? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Du ser vel såvidt i bremsebåndet i inspeksjonshullet helt ytterst på bremseskjoldet ( på første bildet er det ene er tildekket med gummi, det andre er åpent ) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Hvis målet er å kvitte seg med bremsene er det vel bar å leke seg litt ( mye ) med vinkelkutter på bremseskjoldet. Skjoldet har kun som misjon å holde bremsene på plass. hvis dette er en traktor henger som ikke trenger bremser, så trenger du heller ikke skjoldet. Det kan være at alt kommer ut uten å ta av dekket hvis man er flittig med kutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 hei i gjen. Har ikke klart å få av trommelen . Nå vet jeg hvorfor. Ringte en mekaniker av meg som sa at jeg aldri ville få av trommelen dersom jeg ikke løsnet sentermutteren på hjullageret. se bilde syntes han snakka om 2-delt lager? Skal den senter koppen skrus ut med en pipe på 58mm???????? eller skal koppen brekkes ut på en måte og en mutter kommer til syne under koppen?? Det håper jeg noen kan fortelle meg!! ps skal være 58mm mutter og ikke 55mm mutter som jeg har skrevet i bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Koppen i senter er nok en smørekopp, men den er ikke til å vippe ut, den er skrudd. Den er laget av presset tynnplate og er ikke spesielt solid. Skru den av med rørtang så kommer du til en kronemutter med splint innenfor. Det er vel som en lenger opp skrev at du skal justere tilbake bremsebåndene for få av trommelen, men det spørs om ikke alt er rustet og sitter i "sju stein". Det han mente med todelt lager var vel at det sitter to koniske rullelager mot hverandre, et innerst på akseltappen og et ytterst. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GlennIversen Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Jeg gjentar meg selv med litt mer fyldig forklaring :smiley: Spray inn masse i alle "kriker og kroker" la det virke godt til dagen etter, varm godt opp hele felgen og bremsetrommelen, slå med en klubbe både på bak og fremsiden. Skru så av hjulet, juster ned/demonter alle bremsedeler som eventuelt måtte sitte igjen, Ta av (støvkoppen/smørekoppen) Skru av sentermutter, husk låsesplint/pinne Ta av trommel, og fjern ALT som har med bremser å gjøre Fjern gamle hjullager og bytt dette/disse lagrene (INNERSTE OG YTTERSTE LAGER), fyll på godt igjen med nytt HJUL-LAGER fett, og monter alt på plass igjen. HUSK LÅSESPLINT på mutteren som holder på plass hjul-lageret. Vips så har du hjul som triller mange tusen km igjen. Dette er en meget enkel oppgave som absolutt bør gjøres. Redigert 31.Oktober.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seesnake Svart 31.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Tusen takk gutta boys!! Da er det jo planke kjøring resten da. Lurte på den smørekoppen i senter av trommelen. PS ! hjulet ruller veldig lett rundt nå,så den sitter ikke i noe.Tok vel ca 3 timer med mye crc og banking ,men det skraper litt pga bremsebanda. Disse skal vekk! prøver å legge med en link. av hjulet som surrer rundt. jeg prøver http://s786.photobucket.com/albums/yy145/balltus_2009/?action=view¤t=trallami.mp4 Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 11.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 å nei da. Så lett var det selvfølgelig ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Må ha av senter mutteren (58mm) for å få av trommelen. Her nøtternte pusing!! Har prøvd å komme til meg tenger og ting og tang,men det sitter som F...!!!! Skal prøve med propangass i morgen og muligens få lånt meg en fastnøkkel 58mm.Hva tilsvarer det i tommer?? nummeret før dynamitten tas frem!! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 (redigert) Hammer og en ikke altfor kvass meisel? Redigert 11.November.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.November.2011 Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 Har prøvd å komme til meg tenger og ting og tang,men det sitter som F...!!!! Hvis den ikke kommer med rørtang (ikke vannpumpetang!!), må du til med større rørtang. Hvis ikke det går heller må du hente den største. En meter lang bør den være Går ikke det heller må du varme. Bak den finner du kronemutteren som løser ditt problem med demontering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GlennIversen Svart 12.November.2011 Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 (redigert) Må ha av senter mutteren (58mm) for å få av trommelen. Her nøtternte pusing!! Skal prøve med propangass i morgen og muligens få lånt meg en fastnøkkel 58mm.Hva tilsvarer det i tommer?? Den "mutteren" som vises på bildet er nok med 99,9% sikkerhet en støvkopp, og innenfor den er nok mutteren som holder alt på plass. Gi den litt varme og når du skrur/prøver å skru så gir du den noen slag så den trolig slipper raskere. (altså hold press på den, den veien du skal skru med tang eller annet verktøy og slå samtidig på mutteren med en klube eller hammer) Mulig denne støvkoppen kan være med links gjenger, har du testet dette? 58mm tilsvarer vel ca 2 1/4 tomme his jeg ikke tar helt feil Redigert 12.November.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.