Jump to content

Hjemmelaget båthenger . Hjulene ruller nesten ikke. Hvordan løsne?


Seesnake

Recommended Posts

Hei. Jeg har ordna meg en båthenger. :thumbsup: Problemet er at jeg må ha av hjulene og fjerne rust og eventuelt det som er i gjen av bremser, da disse ikke har vært i funksjon på mange år. Dvs det er en opplagshenger.

Men kan noen fortelle meg hvordan bremser det er på denne "gamle-vogna"? og er det noe man skal spenne av for å få løsnet bremsene innen for hjulet? Er det tromelbremser her tro?

 

hva mener dere. Legger med 3 bilder. Hjulene sitter sikkert som Juling :confused:

 

 

henger3.jpg

 

 

 

henger2.jpg

 

 

henger1.jpg

 

 

 

 

 

vet at høyre bakhjul nesten ikke trilla når vi dro den med traktoren. Men lurer fælt på hvordan dette er å få frahverandre. Fint dersom noen kommer med tips til meg!!!!!!!!!!!!!!! :flag_sw:

Link to post

Spray inn masse i alle "kriker og kroker" la det virke godt til dagen etter, varm godt opp hele felgen og bremsetrommelen, slå med en klubbe både på bak og fremsiden.

Skru så av hjulet, demonter alle bremsedeler som eventuelt måtte sitte igjen, demonter (støvkoppen/smørekoppen)og hjullager og bytt dette/disse lagrene, fyll på godt igjen med nytt HJUL-LAGER fett, og monter alt på plass igjen.

HUSK LÅSESPLINT på mutteren som holder på plass hjul-lageret.

Vips så har du hjul som triller mange tusen km igjen.

 

Dette er en meget enkel oppgave som absolutt bør gjøres.

Ha en fin dag

Link to post

På det første bildet--- de to skruehodene som du ser helt til høyre og helt til venstre på bildet er juster-skruene til bremsene. De ser jo ut til å sitte godt fast, men pusser du med stålbørste og sprayer godt med rustolje så løsner de nok (kanskje varme litt også?), da kan justere bremseskoene bort fra trommelen.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

Sannsynligvis må du stille bremsebanda inn før du klarer å få av trommelen. Dette gjøres normalt gjennom et hull i skjoldet på innsiden av trommelen. Eller så må du kanskje stille på skruene på skjoldet. (Sannsynligvis de nærmest ytterkanten.) Hvis du ikke løsner/stiller inn bremsebånda vil trommelen henge i disse, fordi det over tid bygger seg opp en rustkant/flens på innsiden av trommelen (den siden som vender mot midten av hengeren). Er du heldig så kan det hende at det faktisk holder å gjøre jobben med å løsne bånda og at hengeren deretter ruller lett uten å ta av tromlene.

Link to post

Hvis målet er å kvitte seg med bremsene er det vel bar å leke seg litt ( mye ) med vinkelkutter på bremseskjoldet.

 

Skjoldet har kun som misjon å holde bremsene på plass. hvis dette er en traktor henger som ikke trenger bremser, så trenger du heller ikke skjoldet.

 

Det kan være at alt kommer ut uten å ta av dekket hvis man er flittig med kutteren.

Link to post

hei i gjen. Har ikke klart å få av trommelen :confused: .

Nå vet jeg hvorfor. Ringte en mekaniker av meg som sa at jeg aldri ville få av trommelen dersom jeg ikke løsnet sentermutteren på hjullageret. se bilde syntes han snakka om 2-delt lager?

 

 

 

 

 

 

mutter1.jpg

 

 

 

 

 

mutter2.jpg

 

 

 

 

 

Skal den senter koppen skrus ut med en pipe på 58mm????????

eller skal koppen brekkes ut på en måte og en mutter kommer til syne under koppen??

 

Det håper jeg noen kan fortelle meg!! :flag_sw: ps skal være 58mm mutter og ikke 55mm mutter som jeg har skrevet i bilde.

Link to post

Koppen i senter er nok en smørekopp, men den er ikke til å vippe ut, den er skrudd. Den er laget av presset tynnplate og er ikke spesielt solid. Skru den av med rørtang så kommer du til en kronemutter med splint innenfor.

 

Det er vel som en lenger opp skrev at du skal justere tilbake bremsebåndene for få av trommelen, men det spørs om ikke alt er rustet og sitter i "sju stein".

 

Det han mente med todelt lager var vel at det sitter to koniske rullelager mot hverandre, et innerst på akseltappen og et ytterst.

Link to post

Jeg gjentar meg selv med litt mer fyldig forklaring :smiley: :smiley:

Spray inn masse i alle "kriker og kroker" la det virke godt til dagen etter, varm godt opp hele felgen og bremsetrommelen, slå med en klubbe både på bak og fremsiden.

Skru så av hjulet, juster ned/demonter alle bremsedeler som eventuelt måtte sitte igjen,

Ta av (støvkoppen/smørekoppen)

Skru av sentermutter, husk låsesplint/pinne

Ta av trommel, og fjern ALT som har med bremser å gjøre

Fjern gamle hjullager og bytt dette/disse lagrene (INNERSTE OG YTTERSTE LAGER),

fyll på godt igjen med nytt HJUL-LAGER fett, og monter alt på plass igjen.

HUSK LÅSESPLINT på mutteren som holder på plass hjul-lageret.

Vips så har du hjul som triller mange tusen km igjen.

 

Dette er en meget enkel oppgave som absolutt bør gjøres.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post

Tusen takk gutta boys!! :cheers_wine: Da er det jo planke kjøring resten da. Lurte på den smørekoppen i senter av trommelen. PS ! hjulet ruller veldig lett rundt nå,så den sitter ikke i noe.Tok vel ca 3 timer med mye crc og banking ,men det skraper litt pga bremsebanda. Disse skal vekk! prøver å legge med en link. av hjulet som surrer rundt. :thumbsup:

jeg prøver

 

 

http://s786.photobucket.com/albums/yy145/balltus_2009/?action=view&current=trallami.mp4

Link to post
  • 2 uker senere...

å nei da. Så lett var det selvfølgelig ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :headbang:

Må ha av senter mutteren (58mm) for å få av trommelen. Her nøtternte pusing!!

Har prøvd å komme til meg tenger og ting og tang,men det sitter som F...!!!!

Skal prøve med propangass i morgen og muligens få lånt meg en fastnøkkel 58mm.Hva tilsvarer det i tommer??

nummeret før dynamitten tas frem!! :thumbsup:

Link to post

Har prøvd å komme til meg tenger og ting og tang,men det sitter som F...!!!!

Hvis den ikke kommer med rørtang (ikke vannpumpetang!!), må du til med større rørtang. Hvis ikke det går heller må du hente den største. En meter lang bør den være :wink:

 

Går ikke det heller må du varme.

Bak den finner du kronemutteren som løser ditt problem med demontering.

Link to post

 

Må ha av senter mutteren (58mm) for å få av trommelen. Her nøtternte pusing!!

 

Skal prøve med propangass i morgen og muligens få lånt meg en fastnøkkel 58mm.Hva tilsvarer det i tommer??

 

 

Den "mutteren" som vises på bildet er nok med 99,9% sikkerhet en støvkopp, og innenfor den er nok mutteren som holder alt på plass.

Gi den litt varme og når du skrur/prøver å skru så gir du den noen slag så den trolig slipper raskere. (altså hold press på den, den veien du skal skru med tang eller annet verktøy og slå samtidig på mutteren med en klube eller hammer)

Mulig denne støvkoppen kan være med links gjenger, har du testet dette?

 

58mm tilsvarer vel ca 2 1/4 tomme his jeg ikke tar helt feil

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...