Jump to content

Iskra 70a dynamo,regulator med mere enn 14v?


cavaler

Recommended Posts

Hei.

 

Har en iskra 70a dynamo i båten, på denne står det en regulator som er merket med 14v, regner da med at den ikke gir mer enn 14v. Spørsmålet er da om noen vet om det er regulator å få fatt i som er merket 14.4-14.5 ? Tenker da fortrinnsvis på en standar regulator og ikke ekstern regulator.Har hatt problemer med lading siden jeg kjøpte båten,mye har jeg funnet ut har med veldig underdimensjonerte ledninger mellom dynamo og batteri å gjøre, dette skal jeg skifte nå i nærmeste fremtid, men vil jo ikke få skikkelig lading alikevel hvis regulatoren ikke gir mere enn 14v?

 

 

Hilsen Rune

Link to post

Det kommer litt ann på batterien du har, stikkord ladeslutspenning, motor gangtid og hvordan ladingen ser ut ellers.

Noen ganger er det bedre med laver spenning.

 

Hva står på regulatoren, AER 1514?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei.

 

.......... regner da med at den ikke gir mer enn 14v. Spørsmålet er da om noen vet om det er regulator å få fatt i som er merket 14.4-14.5 ? Tenker da fortrinnsvis på en standar regulator og ikke ekstern regulator.Har hatt problemer med lading siden jeg kjøpte båten,mye har jeg funnet ut har med veldig underdimensjonerte ledninger mellom dynamo og batteri å gjøre, dette skal jeg skifte nå i nærmeste fremtid, men vil jo ikke få skikkelig lading alikevel hvis regulatoren ikke gir mere enn 14v?

 

 

Hilsen Rune

 

Hvorfor ikke forsøke å få tatt noen reelle målinger med en multitester?

Mål spenning på utgang av dynamoen, deretter på batteripolene og noter verdiene! Da vet du verdiene istedet for å anta !

 

Hva med systemet forøvrig? Er der noen lade-skillediode?

En slik skillediode "stjeler" gjerne 0.6-0.7 V fra dynamo til batteri!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Til Jørg

 

På dynamoen står det: iskra 11.201.832 aak3301 14v 70ah

 

På regulator står det: 04331 AER1563 14v

 

Det er spenningen ut fra dynamo jeg er interessert i å vite, resten av stystemet står for en oppgradering, somk jeg skrev i innlegget over så skal det skiftes alle ledninger i ladekretsen til grovere dimensjon,35 eller 50 kvadrat mm.

 

 

Rune

Link to post

Kjøpte Iskra 100A 14,4v fra Maritim i sommer, men når jeg fikk den var den 14,0v. Maritim undersøkte med leverandøren, men de hadde kun 14,0v, så Maritim har feil på web og katalog.

 

Jeg ga beskjed om at de måtte rette det på web-en, men ser de har ikke gjort det ennå, så det er :headbang:

 

Jeg har bygget om til ekstern laderegulator for å få opp spenningen.

Link to post

Kjøpte Iskra 100A 14,4v fra Maritim i sommer, men når jeg fikk den var den 14,0v. Maritim undersøkte med leverandøren, men de hadde kun 14,0v, så Maritim har feil på web og katalog.

...

Kjøpte også en slik. Ladet først med 14,7 volt, noe mine AGM-batterier ikke likte. Fikk så ny 14,4 volt regulator, men lader bare med 13,9 volt ved 2A last. Fikk den testet i benk med 30A last. Spenningen falt til 13,6 volt. Resultat: Lader for dårlig, toler ikke belastning. Se https://baatplassen.no/i/topic/40128-merkelig-ladeproblem-iskra/page__st__160.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei

 

Da har jeg bygget om litt på ladeanlegget mitt i båten, skiftet alt av kaber til 35mm2, med forbruksbank som hovedbank og med biltema skillerele til startbatteri. Har målt ladespenning på batteriene og da har jeg ca 14.4-14.5. Setter jeg på alt av forbrukere ombord, lys,kjøleskap,defrostervifter.... måler jeg ca 14.2-14.3 og ca 30A ladestrøm, virker som det er noe jeg kan leve med. Det jeg evt får prøve på litt sikt er å måle lading med nedtappet forbruksbank, nå er den så godt som fulladet.

 

 

Hilsen Rune

Link to post

Kjøpte Iskra 100A 14,4v fra Maritim i sommer, men når jeg fikk den var den 14,0v. Maritim undersøkte med leverandøren, men de hadde kun 14,0v, så Maritim har feil på web og katalog.

...

Jeg sendte "for sikkerhets skyld" en forespørsel direkte til Iskra om ladespenning på deres 14 volt dynamoer. Dette er hva de svarte:

14,4V +/-0,25V in 25 degrees Celsius. For more detail information please give us alternator or regulator P/N.

Hvorfor sier Maritim (og "leverandøren") at ladespenningen er 14,0 volt?

Link to post
  • 2 år senere...

Hei. Løfter denne litt igjen. Jeg har samme dynamo iskra 3301 og lurer på om noen kan forklare hva de ulike kontakten bak går til og hva de heter? Det er mange innlegg her om dynamoer men alle referer til B+- etc.

 

Tanken er å rense kontaktene og bytte kabler og på bildene ser dere hvorfor. Jeg vurdere også å sette inn et sillerele da jeg i dag kun har 2 hovedbrytere (en for start og en for forbruk)

Jeg hadde håpet at det ikke var nødvendig med ekstern laderegulator i denne omgang og det virker som Cavaler er fornøyd med opplegget sitt.bilde

Link to post

Savner du noe?

Du har
B+ = ladekabel +

B- = ladekabel -

W = vekselstrømkontakt til turtallmåleren
L/61 = ladelampe

Det finnes ikke flere, sorry.

 

Ang. ekstern regulator sa du at du håper at du ikke trenger.
Uansett er dette avhengig av bl.a.

- type batterier

- batterikapasitet

- bruk av batteriene

- andre muligheter for lading og vaner.

Spørsmålet om skillerelé (eller annet) er også avhenging av det.

Så, hvis du ønsker mer info da kan burde du kanskje stille spørsmål siden ingen vet hvor mye du vet. :smiley:

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei.

Jeg jeg vurderer å montere en litt stor inverter i seilbåten fra 1985 for å kunne bruke støvsuger, drill etc i båten. Det er en mascot 9988 på 1500w. I den forbindelse har jeg sett litt på landingen i båten, hovedsakelig ved hjelp av min NASA batteriovervåker. Etter det jeg kan se har jeg veldig lav amp tilgjengelig til lading og lurer på om det er riktig i forhold til min situasjon. Båten ligger i bøye uten landstrøm og forbruksbanken er på 2x 110 AGM batterier som var nye i fjor. Jeg har foreløpig ikke tenkt å øke størrelsen på batteribanken, men vil heller kjøre motoren samtidig med inverteren når jeg bruker mye strøm (feks. Støvsuger). Dynamo er en iskra AAK3301 14v 70a.

Samtidig med batteriene ble også NASA instrumentet montert og jeg byttet kablene mellom batteriene, NASA shunt og startbatteri (35 kvadrat) Kablene fra dynamo er originale og er koblet på startmotor (minus) og forbruk (pluss) Kontakten mot dynamo er rusten / irrete og tykkelsen er vel ca 16 kvadrat,

 

Måling av forbruk:

Før jeg startet målingene var det ca 48 timer siden motoren ble kjørt i forbindelse med testing dvs mens båten lå fortøyd i bøya. Forrige helg hadde jeg en liten tur på under en time og siste langtur med 7+ timer for motor og seil var i pinsehelgen.

Når jeg kom til båten viste forbruksbanken 13v med hovedbryter av

Når jeg skrur på lys, radio, NAV, Autopilot, vhf, vifte og kjører vinsjen litt synker volt til 12,5 i løpet av ca 30 minutter og blir der (jeg testet i ca en time)

 

Spørsmål:

0. Hva sier 13v om batteriet etter noen dager uten bruk eller lading - mener at det er bra?

1 er det å forvente at batteriene tilsynelatende mister 30% kapasitet etter knapt 30 min med 8-10a belastning?

 

Måling av lading:

Når motor startes etter ca en time med forbruk som beskrevet ovenfor, starter lading på 13.9v/ 36a men synker raskt til 24a (10-15 sekunder)

Etter ytterligere noen minutter viser måleren 14.1v/9a

 

Spørsmål:

2 er det i dette scenariet å forvente at landingen fra dynamo så hurtig reduseres til 9a?

 

Måling av lading etter at båten ikke har vært i bruk på 48 timer:

Som tidligere nevnt viser NASA'en 13v når jeg kommer til båten. Dersom jeg umiddelbart starter motoren får å lade får jeg følgende måling 14.4/9a. Etter noenminutter ender den på 4-5a

 

Spørsmål:

3 er det å forvente at dynamo lader med bare 4-5 a når batteriet ligger på 13v?

 

Og til slutt et spørsmål om hva som kan gjøres dersom batteriene oppfører seg "normalt" i forhold til utlading (som beskrevet ovenfor.)

4 Basert på måling med og uten litt bruk av batteribanken viser dynamoen at den faktisk kan lever 14.4v som jo er bra, men bare 36a og det i meget korte perioder. Jeg regner da med at eneste alternativ er å montere en pdar fra Sterling eller lignende for å forbedre dynamoen egenskaper? Jeg kommer også til å bytte kablene fra dynamoen og legge både pluss og minus direkte til forbruk.

 

Hilsen Thomas

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...