bayliners Startet 27.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2011 heisan jeg skal skifte til tykkere ledning til glødeplugger, pga. jeg må gløde to ganger for å starte båten. hvilken tykkelse kvadrat anbefaler dere å bruke fra rele til glødepluggene Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Da må man vite hvor mye strøm det blir og hvor lang kablen er, men vanligvis er det vel ikke særlig mer enn 6 - 10mm²? Ellers har jeg faktisk aldri hørt at noen bytter kabler pga. glødeproblemer. Hvis så da er det vanligvis glødepluggene eller reléet som bråker. Blir kablen veldig varm et sted, eller hvordan kommer du på det? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Det kommer jo an på hvor mye strøm glødepluggene skal trekke. Jeg har en 6,2L GM. Fra releet og ut til glødepluggene er det ikke mer en maks. 1,5 kvadrat. Fra starteren og inn til releet er det mellom fire- og seks kvadrat ledning. Når jeg starter med en gangs gløding så tenner motoren momentant. Ellers så er jeg på linje med herr Becker, det er sannsynligvis noe som ikke er som det skal være et eller annet sted- og ledningene til glødepluggene er vel ikke sannsynlig årsak. Det kan eksempelvis være feil på en- eller flere glødeplugger, feil på dieselinsprøyting, etc. Det kommer an på hva slags motor du har også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Glødepluggene mine trekker 120 A. Men etter noen sekunder er strømtrekket nede i 40A. Jeg har 6mm2. Men jeg byttet glødeplugger for en uke siden, og da var 3 av 4 helt kalde. Det du burde sjekke er hvor mange av dine som virker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Ja, og du trenger ikke å skru dem ut, bare å ohme dem. Hadde en Mercedes en gang i tiden. Der var pluggene seriekoblet, røk en av dem, så var det mørkt. Hvis jeg nå ikke husker helt feil, for dumt til å være sant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 De var nok paralellkoblet Hulda. Men på eldre motorer er plussledningen til pluggene laget av "bøyler", hvis denne ryker av har du ikke gløding bortenfor bruddet. Du kan regne med at hver plugg trekker 20 ampére med en gang og når de blir varme går strømmen ned til det halve. Så da kan du bare velge fra øverste hylle hvor mye motstand du vil ha i tilførselsledningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Der var pluggene seriekoblet, røk en av dem, så var det mørkt. Hvis jeg nå ikke husker helt feil,. . . Mener også å huske at disse var 1,7 v, dobbeltisolerte, seriekoblet og hadde en formotstand avveid batteripenning og antall sylindre. http://www.gsparkplug.com/shop/glow-plugs/bosch-0-250-002-009.html Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Gamle 2.25 Landrover motorer (brukt i Londontaxi) har også seriekoblede plugger med glødetråd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.