Jump to content

hvor stor kvadrat trenger jeg til gløding


bayliners

Recommended Posts

Da må man vite hvor mye strøm det blir og hvor lang kablen er,

men vanligvis er det vel ikke særlig mer enn 6 - 10mm²?

 

Ellers har jeg faktisk aldri hørt at noen bytter kabler pga. glødeproblemer.

Hvis så da er det vanligvis glødepluggene eller reléet som bråker.

 

Blir kablen veldig varm et sted, eller hvordan kommer du på det?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på hvor mye strøm glødepluggene skal trekke. Jeg har en 6,2L GM. Fra releet og ut til glødepluggene er det ikke mer en maks. 1,5 kvadrat. Fra starteren og inn til releet er det mellom fire- og seks kvadrat ledning. Når jeg starter med en gangs gløding så tenner motoren momentant.

 

Ellers så er jeg på linje med herr Becker, det er sannsynligvis noe som ikke er som det skal være et eller annet sted- og ledningene til glødepluggene er vel ikke sannsynlig årsak. Det kan eksempelvis være feil på en- eller flere glødeplugger, feil på dieselinsprøyting, etc. Det kommer an på hva slags motor du har også.

Link to post
Share on other sites

De var nok paralellkoblet Hulda. Men på eldre motorer er plussledningen til pluggene laget av "bøyler", hvis denne ryker av har du ikke gløding bortenfor bruddet. Du kan regne med at hver plugg trekker 20 ampére med en gang og når de blir varme går strømmen ned til det halve. Så da kan du bare velge fra øverste hylle hvor mye motstand du vil ha i tilførselsledningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...