Jump to content

Full batterispenning mellom D+ og + på dynamo,ladelampe lyser ikke


60B

Recommended Posts

Spenning alene sier lite.

Spenningen i fra D+ forsyner ofte også både felt og regulatoren,

da er det også spørs hvor mye strøm som går.

 

Lader dynamoet?

Starter dynamoet hvis du gir spenning på D+ for et sekund?

I så fall finnes det et problem på kablen mellom D+ og ladelampe.

 

Starter den ikke da er det også mulig at det finnes et problem med kullbørstene,

eller t.o.m. rotoren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar:)

Jeg har testet med ladelampen direkte på dynamoen og den lyser viss jeg kopler den til jord. Bytter jeg ut jord med D+ så lyser den ikke, ikke svakt engang. Dynamoen lader ikke, selv om den "kickstartes". Børstene er fine og har kontakt hele veien til pinnene på regulatoren. Ser ut som om D+ stryper jord/ikke leverer strøm ved belastning.

Link to post
Share on other sites

Da finnes det i grunn bare to muligheter.

 

Du burde først måle om det finnes gjennomgang på rotoren.

Bruk testlampe, deretter motstandsmåling.

Mellom 3 og 6 Ohm forteller at det finnes en brukelig mengde kobbertråd igjen.

Setter du spenning på skulle det bli et kraftig magnetfeld på rotorakslingens ende.

 

Er det tilfelle da er bare regulatoren / regulatorens tilkoblinger som kan testes.

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Så det ikke tidligere.

Velkommen på Båtplassen.no ! :flag_bp:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

60B : Litt pussig er det nå at jeg måler spenning, men ikke får ut strøm.
Kan hende du blir lurt av multimeteret.

Koble multimeteret til + og til en skiftenøkkel eller en metallgjenstand. Jeg tipper du måler tilnærmet full batterispennig også da. Du er nok ikke den første som er blitt lurt. Mange bruker multimeter til feilsøking, og når de måler spenning tror de at de har kontakt med batteri minus, noe som slett ikke alltid er tilfelle. En prøvelampe derimot må ha kontakt mellom + og - for å lyse, og er derfor ofte et bedre verktøy.

Men akkurat hva som er galt vet nok Joerg bedre enn meg :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet feilen og det var dårlig kontakt mellom jordsiden på rotorspolen og sleperingen. Virket som en dårlig lodding, men jeg har loddet den på plass og nå måler jeg ca 3 ohm over kald rotorspole og i underkant av 4 ohm når den er varm.(Før målte jeg mellom 50kohm og brudd) Nå står den på testing for å se om loddingen holder. Den trekker ca 4 amp for øyeblikket. Magnetfeltet er kraftig.

 

Siden regulatoren ikke fikk "signal" via rotoren har den indikert jord på måling, men den hadde ingen mulighet til å åpne kranen til D+ siden vannledningen var borte. (teori)

 

Det blir interessant å se om den lader normalt når jeg får skrudd den sammen eller om det er trøbbel med diodene også.

 

Fluken min har ikke lurt meg med fantomjord før så antar at den har vist riktig denne gangen også, men skal aldri si aldri :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...