Jump to content

Bobåt og isolasjon

longtallsally

Recommended Posts

Problemet med D5 er at den blir for mye kjørt på lav effekt. Da kokser den igjen. Hadde veldig få reklamasjoner på disse produktene så fremst de var montert riktig.

Jeg får ikke disse to uttalelsene til å henge sammen. Hva har monteringen med saken å gjøre hvis det er kjøring på lav effekt som er problemet?

Har forøvrig en D5 (LC?) som rusler og går på 15 året (bank i bordet osv). Den går stort sett på 1/4 belastning, men passer på å la den gå en tre - fire timer hver gang den brukes.

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)

Jeg får ikke disse to uttalelsene til å henge sammen. Hva har monteringen med saken å gjøre hvis det er kjøring på lav effekt som er problemet?

Har forøvrig en D5 (LC?) som rusler og går på 15 året (bank i bordet osv). Den går stort sett på 1/4 belastning, men passer på å la den gå en tre - fire timer hver gang den brukes.

Noen hevder at det som knekker varmerene er dei blir kjørt for svakt, at dei soter på lave turtal. Eg har opnet min D5 flere ganger , der er

max. 0,5-1 mm sot i forbrenningskammeret, en annen ting er øverste del av glødestift, den er forsteinet av sot/koks, men det er ikkje nødvendigvis der stiften er av... den siste stiften som havarerte var av helt nederst på spiralen, der var den helt fri for sot.

Eg nekter å tro at andre merker er like dårlige, så for all del ikkje velg Eber, prøv webasto, mikuni el. helst en kabola vist du trenger varme som meg som bur i båt!. :thumbsdown: skygg unna D5 ihvertfall!

Ang. båt og isolasjon, så må det da være en del båter, både med seil og motor, som er bygget med tanke på vinter og kulde? Jeg planlegger å bytte hus mot båt (går for trawlertype, brukt) i løpet av de neste to årene og er i gang med å lete. Så langt er drømmebåten en Nordhavn, og disse båtene er såvidt jeg forstår bygget for å takle arktiske farvann og sterk kulde. Men de koster skjorta og litt til... :headbang:

Jeg ser at flere her på BP har båter med stålskrog; er noen av disse isolert?

:fishing:

Jeg ser at flere her på BP har båter med stålskrog; er noen av disse isolert?

:fishing:

Jeg har en delvis isolert stålbåt, dvs. isolasjon i taket på både for-og aktercabin + mot skrogsider på baderum og i aktercabin. Der hvor det ikke fra fabrikken var isolert, har jeg selv lagt til isolasjon av typen rockwool. Men en nybygd stålbåt er ofte isolert med skum, som gir en helt tørr og varm båt, også om vinteren. Etter mitt syn et meget godt valg som en bobåt. :sweat:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Må bare si meg enig i at å basere seg på dieselvarmer som oppvarming kan bli dyrt i lengden. Min Webasto AT3500 gikk greit den første vinteren, så ble det å åpne den for å ta ut sot to ganger i å året, måtte skifte brenner hvert år, og selvsagt røk viftemotoren en gang også. I lengden så blir det dyrt...

Nå bruker jeg strøm som hovedoppvarming og webastoen som tilleggsvarme når det passerer -10 grader ute. I min 35 fots uisolerte seilbåt greier jeg å holde +20 grader innvendig ned til ca -10 graders utetemperatur, men da går det 3600 watt som er nært max på min 16 ampers landstrømkabel. Blir det kaldere kjøres webastoen også.

Ønsker alle som vil bo i båt lykke til, det er bare fantastisk...

Må bare si meg enig i at å basere seg på dieselvarmer som oppvarming kan bli dyrt i lengden. Min Webasto AT3500 gikk greit den første vinteren, så ble det å åpne den for å ta ut sot to ganger i å året, måtte skifte brenner hvert år, og selvsagt røk viftemotoren en gang også. I lengden så blir det dyrt...

Nå bruker jeg strøm som hovedoppvarming og webastoen som tilleggsvarme når det passerer -10 grader ute. I min 35 fots uisolerte seilbåt greier jeg å holde +20 grader innvendig ned til ca -10 graders utetemperatur, men da går det 3600 watt som er nært max på min 16 ampers landstrømkabel. Blir det kaldere kjøres webastoen også.

Ønsker alle som vil bo i båt lykke til, det er bare fantastisk...

Uten luftvarmer kan kondes bli eit vesentlig problem, vist eg ser på min båt, så går det bra så lenge dieselen går, men vist/når den er ute av drift har vi problemer med kondens på vindus rammer og dører, og det slår seg og/eller rimer på uisolert skrog og overbygg.

Gå for en båt med god isolasjon! min båt er relativt godt isolert, der er 30mm divinycell i skutesider og delvis i overbygg.

men eg ser det det blir raskt fuktig så fort eg ikkje har oppvarmet å tørr luft fra den forhatte varmeren.

I nabo båten(Selene 49)er der montert en kabola og vannboren varme, dette fungerer utmerket uten kondes eller noko problem, Dette er litt er litt rart i og med der ikkje er tilførsel av frisk luft, men der er gode overheng over alle vinduer og dører, det hjelper godt

Eg har nå hatt 3 uker uten dieselen i drift, her har vert ned til -14grader, 16 amp duger ikkje ! Og det i en relativt godt isolert båt

Tør ikkje å tenke på en uisolert stålbåt...

Se innlegg nr. 10. Hulda er isolert med skum til minimum 0,5 meter under vannlinjen. Nå jobber jeg ombord, har 18 grader, RF= 31 %. Eber D4 går på ca. halv fart og det er 14 kuldegrader på utsiden. Båten ligger fast i isen. Det rimer på noen av ventilrammene (vinduene) som er en del av stålskroget, ellers ingenting. Blåser jeg på med mer energi, så skulle det ikke være vanskelig å komme opp i 24 grader inne. Med den varmeren jeg har nå. Og det er så tørt her inne at jeg begynner å kjenne irritasjon i luftveiene. Her hadde det vært helt uproblematisk og bodd om vinteren.

Hadde jeg dratt på med 16 A fra vifteovn, så ville jeg trolig også hatt tilstrekkelig varme. Hulda måler 13 meter over stevner og er 4 meter bred.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg får ikke disse to uttalelsene til å henge sammen. Hva har monteringen med saken å gjøre hvis det er kjøring på lav effekt som er problemet?Har forøvrig en D5 (LC?) som rusler og går på 15 året (bank i bordet osv). Den går stort sett på 1/4 belastning, men passer på å la den gå en tre - fire timer hver gang den brukes.

Når det gjelder montering så kan det være så enkelt at brenneren står i samme rom som motor og da får for lite luft til forbrenningen.

Er noen år siden jeg jobbet med disse så jeg er ikke helt oppdatert. :wflag:

Men holder en knapp på D4. Den var det ihvertfall lite tull med men kjenner jeg forumet rett så er det sikkert mange som sier noe annet.:-)

Skulle nå bare si litt om det jeg har erfart.

Har forresten refleks ovn på 6000w og vannbåren varme i skøyta mi.

Ikke så ille det heller :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...