Jump to content

gps oppkobling vhf


Avmønstret4

Recommended Posts

heisan!

jeg har kjøpt en navmann vhf 7100 som har mulighet for tilkobling til gps i forb. m dsc, distress etc.

men det står i instruksjonsboka at ved gps frakoblet kan en legge inn posisjon manuelt for distress call.

-vil denne da oppdatere seg selv (er det gps integrert)?

-hvis ikke hva skal dette da være godt for

det er også mulighet for å få ut fart, distanse ved tilkobling av gps

har prøvd å ringe setronic hvor den ble kjøpt, men det virker ikke som de kan gi m svar på dette.

 

firefighter

Link to post
Share on other sites

.....men det står i instruksjonsboka at ved gps frakoblet kan en legge inn posisjon manuelt for distress call.

-vil denne da oppdatere seg selv (er det gps integrert)?

-hvis ikke hva skal dette da være godt for

Kjenner ikke Navman men på min Sailor 4801 kan også posisjon legges inne mauelt dersom GPS ikke er tilkoblet. Poenget er at du skal ha muligheten til oppgi posisjon i nødmeldinger uten GPS. Posisjonen vil selvsagt ikke oppdatere seg selv. På Sailoren min er der en pipetone som jevnlig gir beskjed om GPS-signalet faller ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

heisan!

jeg har kjøpt en navmann vhf 7100 som har mulighet for tilkobling til gps i forb. m dsc, distress etc.

men det står i instruksjonsboka at ved gps frakoblet kan en legge inn posisjon manuelt for distress call.

-vil denne da oppdatere seg selv (er det gps integrert)?

-hvis ikke hva skal dette da være godt for

det er også mulighet for å få ut fart, distanse ved tilkobling av gps

har prøvd å ringe setronic hvor den ble kjøpt, men det virker ikke som de kan gi m svar på dette.

 

firefighter

 

Den har garantert ikke GPS innebygget

den vil ikke oppdatere den automatisk uten GPS tilkoblet

 

Du kan legge inn posisjon manuelt ,

er jo en fordel da andre kan se din posisjon når du sender meldingen .. men posisjon må du jo finne på kart hvis en ikke har GPS ombord

 

 

Her var vist Svein før meg :headbang:

 

 

men vi var da enige :seeya:

:santa:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Navman men på min Sailor 4801 kan også posisjon legges inne mauelt dersom GPS ikke er tilkoblet. Poenget er at du skal ha muligheten til oppgi posisjon i nødmeldinger uten GPS. Posisjonen vil selvsagt ikke oppdatere seg selv. På Sailoren min er der en pipetone som jevnlig gir beskjed om GPS-signalet faller ut.

vil det da si at om gps er ute av funsjon må posisjon finnes ut ifra kartreferanse.

beklager laluna , men j så ikke svar før j la inn.

denne varseltonen har j og, den må det jo være mulig å fjerne når ikke gps er tilkoblet

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

denne varseltonen har j og, den må det jo være mulig å fjerne når ikke gps er tilkoblet

Beste måten å fjerne den på er å koble til GPS :yesnod: Den dagen du trenger hjelp er nok det siste du tenker på å finne din eksakte posisjon og knotte den inn i VHFen.

 

Varseltonen kan muligens programmeres bort men tenker du sikkerhet er det nok best å la være.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Beste måten å fjerne den på er å koble til GPS :yesnod: Den dagen du trenger hjelp er nok det siste du tenker på å finne din eksakte posisjon og knotte den inn i VHFen.

 

Varseltonen kan muligens programmeres bort men tenker du sikkerhet er det nok best å la være.....

j er jo enig med deg om det, men nå har det seg sånn at j ikke har noe gps ennå og da er det meget irriterende med denne varseltonen.

men det blir vel gps før sommeren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...