Jump to content

Hvor ofte må en kjøre i toppfart?


erund

Recommended Posts

En båtmotor har godt av å kjøre i toppfart, men HVOR OFTE OG HVOR LENGE er et stort spørsmål.

 

Har du lav driftstemperatur på motor, f.eks. 76 – 86 grader så dampes det av lite kondens under drift, er temp 86-92 grader damper det av mye kondensvann under drift, altså mindre fare for dannelse av svovelsyrling.

 

Kan en kjøre hardt på motoren slik at drifstemperaturen kan nå 86-92 grader i en periode på 5, 15, 30 eller 60 min? For hver tur eller annenhver tur eller....?

 

I mitt tilfelle har jeg Volvo Penta TMD31A fra 87 årsmodell - hva er den ideelle situasjon for denne motoren? :flag:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lavtemperaturkorrosjon i en motor så er dette i hovedsak en følge av svovelinneholdet i brennstoffet og dette trenger du ikke bekymre deg for særlig mye ved drift på marinediesel.

 

Hvor kommer forresten all denne kontinuerlige kondensen fra i din motor ved høylastkjøring? Jeg ser helt bort fra dampen fra våteksosen som er høy ved høy belastning på alle typer motorer. Dette er helt normalt.

 

Det er ingen problem å belaste motoren 100% over lengre tid, men propellanlegget skal være slik at du faktisk når maks turtall når hendelen (pumpeindeksen er mer korrekt) er på 100%. Forutsetter rent skrog, ren ladeluftkjøler og at alle andre parametere er som de skal på motoren.

 

Om du ikke når maks turtall ved full pumpeindeks og forannevnte parametere er ok, kjører du med en for tung propell og motoren blir for høyt termisk belastet. Alle motorer har nemlig en lastkurve. Dette betyr at for et gitt turtall skal du ha en gitt maksimal pumpeindeks (pådrag). Om denne er høyere enn maks tillatt fra lastkurven er motoren overbelastet og den termiske belastningen på motoren blir for høy.

 

Selv kjører jeg alltid ti minutter-et kvarters tid på fullt før stans etter å ha marsjet noen timer da motoren har godt av dette. Lar den så ligge i tomgang noen minutter til temperaturene har kommet ned og stabilisert seg (spesielt eksostemperaturen) før jeg stanser.

Link to post
Share on other sites

Min maskin tåler å ligge på 100% i timesvis men jeg gjør det i realiteten bare noen fartsprøver nå å da for å se at alt er i orden, innenfor motortemperaturens normalområdet greier jeg å komme til øvre "del" uten å ta ut all rpm. En motormann jeg har snakket med sier at 1 time på tomgang krever 1 time full fart.

 

Jeg tror alle maskiner som er i orden har godt av å bruke hele registeret jevnt over, også på full gass noen minutter en gang i mellom.

Link to post
Share on other sites

Jeg drar stort sett alltid opp til fullt pådrag de siste fem minuttene inn mot havnen, og sakker ned til 1000 RPM inn i havnen, og holder dette turtallet inn i havn slik at turbo får kjøpt seg tilstrekkelig ned.

 

Når det er sagt, så blir maskinen aldri kjørt over 1500 RPM før den har blitt gjennomvarm og har driftstemperatur.

 

Kjører maskinen på mellom 80 og 85% belastning. Muligens litt høyt?, men håper D-6'en får et langt og lykkelig liv i kjelleren.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Du trenger nok ikke bekymre deg for å kjøre 80-85% last på D6'en som marsj. Det holder både motor, turbo og eksossystem åpent uten at man skaffer seg de problemene som erfares med for mye lavlastkjøring. Dette har blitt bedre med nyere elektroniske motorer men fortsatt er det viktig med den gjennomstrømningen i motoren som kun oppnås ved jevn og god belastning. Merk at turtallet ikke er proporsjonalt med belastningen på motoren.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lavtemperaturkorrosjon i en motor så er dette i hovedsak en følge av svovelinneholdet i brennstoffet og dette trenger du ikke bekymre deg for særlig mye ved drift på marinediesel.

 

Hvor kommer forresten all denne kontinuerlige kondensen fra i din motor ved høylastkjøring? Jeg ser helt bort fra dampen fra våteksosen som er høy ved høy belastning på alle typer motorer. Dette er helt normalt.

 

Mulig jeg forklarte litt dårlig - altså i teoretisk kan det komme kondens i olje når den ikke har nådd skikkelig varmt, er jeg blitt fortalt av en servicemann. Dermed danner det svovelsyrlig i olje (oksidasjon kanskje). Derfor er det viktig å "hardkjøre" motoren regelmessig slik som de fleste her gjør.

 

De fleste motorer lever et altfor behagelig liv, tenk deg selv hvordan din egen kropp reagerer dersom du bare sitter foran tv og spiser, og når du er aktiv så bare ”lunter” du avgårde. Kontra og være fysisk aktiv og trene med jevne mellomrom, intervall trening er ikke dumt. :cheers_wine:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...