Jump to content

Reparasjon av ødelagte skruehull

Runest

Recommended Posts

Jeg har noen beslag med skruer (som går ned i gelcoat/galssfiber) som ikke lar seg stramme fordi hullet har blitt for stort. Har tenkt på å fylle hullet med epoksy og så borre opp på nytt men er usikker på om epoksy er det beste. Det blir jo så hardt. Finnes det noe annet som egner seg bedre? Jeg har tilsvarende problem på noen hengsler på køyebenkene, men disse er laget av finer.Her må jeg kanskje til med større skruer og større hull i hengslene. Hvis der er noen som har et bedre tips så hadde det vært fint.

Stikk inn stumper med elektrikerstrips og skru passe hardt til, gjerne med noe Sikaflex eller Tec-7 i tillegg. Har god erfaring med dette. Dersom du kommer til, så anbefaler jeg at du skifter til gjennomgående bolter/skruer med nylonmutter.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg ville poppet inn en blindmutter (har gjort det selv), og da kan du bruke skruer med maskingjenger og problemet er løst for godt. Da kan du skru ut og inn skruen så ofte du ønsker uten at hullet blir større og større for hver gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ville poppet inn en blindmutter (har gjort det selv), og da kan du bruke skruer med maskingjenger og problemet er løst for godt. Da kan du skru ut og inn skruen så ofte du ønsker uten at hullet blir større og større for hver gang.

Dette hørtes ut som den beste løsningen :thumbsup:

Hvor fikk du kjøpt de pop-mutrene Lars, og er de å få i rustfritt også?

Jeg kjøpte popptangen for blindmuttere hos Clas Ohlson, og den virker solid og god til en rimelig penge. Først kjøpte jeg imidlertid en hos Biltema, men den gikk istykker på første forsøket og ble returnert med pengene tilbake. Både CO og BT har blindmuttere i diverse dimensjoner. Jeg har kun brukt blindmuttere i aluminium, men de finnes også i stål som jeg ikke tror BT eller CO har. Her noen linker der temaet er tatt opp tidligere:

https://baatplassen.no/i/topic/72326-sparkle-igjen-skruehull-i-glassfiber-hva-slags-sparkel/page__p__1013952

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=blindmutter

http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=953

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja detta problem har väl de flesta båtägare upplevt.

Blindmuttrar låter ju geschwindt men då helst i rostfritt. Tyvärr är dom DYRA och inte så lätta att hitta i små kvantiteter. Dessutom tror jag att dom fordrar ett betydligt kraftigare verktyg när man skall dra vulsten.

Men kanske någon har andra erfarenheter???

:flag_bp:

Henger meg litt på her, har skiftett kalesje, og må inn med en del nye knapper.

på dem fleste gammle knappene er det lite eller ikke noe hold når jeg skrur til med nye skruer og knapper.. er det mulig å tette hull å borre opp igjen for å få bedre hold?!

prøvde med litt større skrue, men da ble hodet for stort!

Noen med tips?!

For at disse blindmutterne skal sitte uten at de følger med når man skrur så bør det brukes en skikkelig tang noe Lars tydeligvis har gjort. En løsning er å prøve seg frem på andre emner av glassfiber. Kan nevne at jeg har brukt løsningen på lastebilen jeg kjører til feste av utstyr og det er på sandvichvegger.

• 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...