Jump to content

Yanmar 222hk vil ikke stoppe på når en trykker inn stoppknapp


Tallisman

Recommended Posts

Ikke helt uvanlig problem det, nei. Hos meg hadde en gang gummihetten løsnet på stoppsolenoiden på min Yanmar 4JHE slik at innmaten nesten satt fast. Da var demontering og rensing løsningen. I år hadde plussledningen løsnet på den og måtte skrues fast igjen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På LY6 sitter den på venstre side langt fremme på motoren. Om man trykker inn stoppknappen er det en arm som skal flytte seg. Om jeg husker rett er det faktisk stopp av dieseltilførsel fra pumpa. Om det er armen som er løs - som jeg erfarte - så knepper det i solenoiden når man trykker på stopp knappen - men armen beveger seg ikke. Var en løs skrue som måtte festes.

Link to post
Share on other sites

Da min Yanmar 6LP-STE 290 hk var "ferdig" montert av et verksted, så virket ikke stoppknappen. Det var tre-fire multikontakter mellom dashbordet og kabelstokken, pluss en hvit og brun separat kabel for denne stoppknappen med vanlig rund "han/hun" kabelsko-kobling, og sistnevnte var avglemt. Når jeg koblet sammen denne både under dashbordet og ved motor, så virket stoppknappen.

 

Dette er sikkert ikke relevant for deg, men kven kveit sa mannen da han skar hellefisk.... :flag_bp:

 

Og kanskje noen med 6LP motor med samme problem som meg søker seg fram til denne tråden en gang. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er noen som har hatt det samme problemet som jeg har nå med att yanmar 222hk ikke vil stoppe når en trykker inn stoppknappen.

Hvordan stopper du den da? Regner med at den ikke går enda .....?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...