Jump to content

Største og beste motorbåten til ca 130.000 ? vil ha ny båt ;)


Gtir_man

Recommended Posts

Hvis valget kun sto mellom fast aksel og seildrev ville jeg uten tvil valgt aksling. Men det er jo andre ting som spiller inn - du skal jo like båten også. Jeg har ingen erfaring med seildrev på motorbåt selv, men hadde seildrev på seilbåt for noen år siden

 

Hva med disse:

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ 3

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er for pirkete til hvor mye kroner jeg vil legge i det..

 

Men når jeg ser de 3 du linket til kontra den jeg skal kikke på var de shabby i forhold samt dyrere og kun 1 fot større..

 

Valget står ikke på det med seil drev.. Men om seil drev er bare dritten vil jeg jo ikke ha det.. Men så jo fordelen på maxim er jo stoor akterkabin uten at den stikke så høyt opp bak som den siste du linka til..

 

Så kom fremdeles med forslag, er åpent for mye men tror neppe jeg kan strekke meg til mere en 140 båtlaken ... :)

Link to post
Share on other sites

Hadde selv valgt vekk maximen pga motor og seildrev. Disse motorene har et frynsete rykte og tilgangen på deler begynner å bli dårlig.

 

Hadde heller gått for båt med aksel, da kan man ivertfall få en propell med akseptabel virkningsgrad, dessuten er det tilnærmet vedlikeholdsfritt.

 

Grunnstøting med motorbåt med seilderev( der drevet blir laveste pungt)er fatalt.

Link to post
Share on other sites

Ja leste endel tråder her på BP om at md21 har et frynsete rykte, men tenkte som så at har motoren stått der siden den var ny å går som ei klokke,

frynsete rykte eller ei noe ved den må jo fungere siden den står der enda....

kjørte min fra tønsberg til tvedestrand å har ikke funnet noen ulemper med seildrev enda.

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

hva er så galt med en md21 fra tidlig 80 tallet da??fremfor noe annent fra tidlig 80 tallet??gammer`n har en kragerø 26 med md21b,den har han hatt i 17 år snart.Jeg bytta topp pakning for ca 2 sesonger siden,altså da hadde han hatt den i 15 år,og gudene vet hvor lenge den hadde gått føre hans tid uten og blitt skrudd på.MEN!!!!noe som er meget viktig på disse er ikke noe ræv kjøring på hverken kald eller varm motor pluss opp følging med service og hele tiden opptimal kjøling.Når det gjelder deler har man flere alt,den er bla marinisert av vetus,den står i peugeot 504 siesel,blir også kaldt ford xd90,jeg hørte på deler hos bertel og steen og de kunne også skaffe deler,også har man hoggere++.Hvis du er av den typen som mener en slik motor skal tåle full faen,eller tett oppunder i timesvis er ikke dette motoren for deg,tre kvart fart er mere enn nok,og da har du en feilfri,lettstarta og trofast maskin.Når det gjelder den maksimen i porsgrunn har jeg selv titten på den live,meget pen,masse som er gjort deriblandt nyrenset kjølesystem,og dette er en b utgave med rørkjøler noe som er pluss.Ryddig og fin båt,som jeg selv kunne tenkt meg,men slapp av du skal slippe no krig med meg.Sikter etter noe flere fot.MVH Christian :flag:

Link to post
Share on other sites

Heheheh... Men godt å høre at ikke ALLE er skeptisk til md21b og seil drev...

 

Og at noen har sett båten og også syns det er bra..

 

Ellers da ? syns du den var grei ? var det landstrøm opplegg ?

 

Og vil den passe min familie på 4 ? 2 voksne og 1 på 8år og 1 på 2år ? vi haR I DAG EN 24`marex, men savner akterkabin og varmtvann ..

Link to post
Share on other sites

det er bare sunt å være skeptisk av å til iallefall...

blir snart en familie på 4 her også, var en av grunnene til at jeg kjøpte ny båt trengte bedre plass.

Når vi var 3 brukte vi 23 fots tresnekke.

Jeg tror maximen kommer til å kle oss perfekt til sommeren igjen.

Lykke til med valg av båt.

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

vil da tro det.Egen dreibenk i akterkabin til deg og fruen,med garderobe skap til.Stikk køye+dobelt seng i forkabin så nok av sengeplass.greie sitteplasser ute,med solseng på akterkabin.Pantry med steke ovn og v,k vann.Men for all del,bare fantasien som setter grenser,og no garanti har man aldrig med gammal dritt fra starten av de glade 80`.Du mp nesten se den selv...mvh christian.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er for pirkete til hvor mye kroner jeg vil legge i det..

Hvis du vil legge 130 i båten kan du vel trygt kikke på de som koster 10-20 % mer. Prutningsmonn ville jeg lagt inn.

 

Og så velge bort en Nordan Family, da :cryin: for å få seildrev ... :lipseal:

 

Uansett: lykke til med valget - det er moro og spennende å skulle velge ny båt!

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en MD21. Å hevde at en motor som er ca 70-75 hk på veivakselen er god: "For hvis man bare tar ut ca 40 hk på propellakselen så varer den lenge" er lavmål. Motoren tåler overhodet ikke noe i nærheten av full belastning.

Hadde volvo justert ned dieselpumpa & turtall og solgt denne som en 40 hester hadde denne motoren hatt et bedre rykte.

Vetus utgaven har vel delvis forskjellig mariniseringsutstyr samt at det er tatt ut mindre hk.

 

Ellers er det vannpumper og mariniseringsutsyr til Volvo utgaven som ikke/vanskelig lar seg skaffe.

 

Både motor og driverk er desverre ukurante i dagens marked.

 

Båten ser forøvrig pen og romslig ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...