Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Noen som kjenner til fordeler / Ulemper med seil drev kontra fast aksel som de fleste snekker... Nå har vi fordel med at akterkabin blir stoooor.. bedre sving ... Ulempe, dårlig sving bakover .... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Hvis valget kun sto mellom fast aksel og seildrev ville jeg uten tvil valgt aksling. Men det er jo andre ting som spiller inn - du skal jo like båten også. Jeg har ingen erfaring med seildrev på motorbåt selv, men hadde seildrev på seilbåt for noen år siden Hva med disse: Alternativ 1 Alternativ 2 Alternativ 3 Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Mulig jeg er for pirkete til hvor mye kroner jeg vil legge i det.. Men når jeg ser de 3 du linket til kontra den jeg skal kikke på var de shabby i forhold samt dyrere og kun 1 fot større.. Valget står ikke på det med seil drev.. Men om seil drev er bare dritten vil jeg jo ikke ha det.. Men så jo fordelen på maxim er jo stoor akterkabin uten at den stikke så høyt opp bak som den siste du linka til.. Så kom fremdeles med forslag, er åpent for mye men tror neppe jeg kan strekke meg til mere en 140 båtlaken ... :) Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 har en viking 28 til deg. med 180 hk maskin og hekkaggregat. tenkte rundt 130 for den. om interesse så kan eg ordne bilder. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Hadde selv valgt vekk maximen pga motor og seildrev. Disse motorene har et frynsete rykte og tilgangen på deler begynner å bli dårlig. Hadde heller gått for båt med aksel, da kan man ivertfall få en propell med akseptabel virkningsgrad, dessuten er det tilnærmet vedlikeholdsfritt. Grunnstøting med motorbåt med seilderev( der drevet blir laveste pungt)er fatalt. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 (redigert) Send meg info og bilder på denne båten du TDV . send på mail : thomashp@you.no Ang S-drevet på Maxim så er det jo en kjøl forran den .. så er jo ikke laveste punkt .. Redigert 3.November.2011 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Ja leste endel tråder her på BP om at md21 har et frynsete rykte, men tenkte som så at har motoren stått der siden den var ny å går som ei klokke, frynsete rykte eller ei noe ved den må jo fungere siden den står der enda.... kjørte min fra tønsberg til tvedestrand å har ikke funnet noen ulemper med seildrev enda. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Ikke sant... Noe må jo fungere på motoren, godt vedlikehold er nok nøkkelen her.. Noen andre som har sterke meninger om Maxim og seildrevet + motor denne har.. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 er det den i porsgrunn du skal se på? Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Ja Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Ser ut til at oppfølgeren fikk motor og drev. Så på svensk båt, kostbar men fin: http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_Maxi_Fenix_Turbo_26296356.htm?ca=15&w=3&last=1 og dansk båt, veldig mye billigere.. http://www.dba.dk/maxi-fenix-turbo-motorbaad/id-67067826/ Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Så kommer moms og tull på også. Så de er laaaangt utafor mitt budsjett , men de var like forgjengeren , bortsett fra et mye mindre akterkabin men 3 fot lengre ... Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 så den i porsgrunn lå ute når jeg jakta båt også, då lå den til over det jeg hadde bestemt meg for å bruke også. men nå ser jeg den er innafor. pene dem som var litt større også. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Polarn Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Den Bonazan som er linket til lenger opp her så ikke dum ut. Er det bra båter? Sorry, ikke meningen å "kuppe" tråden Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kipp36 Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 hva er så galt med en md21 fra tidlig 80 tallet da??fremfor noe annent fra tidlig 80 tallet??gammer`n har en kragerø 26 med md21b,den har han hatt i 17 år snart.Jeg bytta topp pakning for ca 2 sesonger siden,altså da hadde han hatt den i 15 år,og gudene vet hvor lenge den hadde gått føre hans tid uten og blitt skrudd på.MEN!!!!noe som er meget viktig på disse er ikke noe ræv kjøring på hverken kald eller varm motor pluss opp følging med service og hele tiden opptimal kjøling.Når det gjelder deler har man flere alt,den er bla marinisert av vetus,den står i peugeot 504 siesel,blir også kaldt ford xd90,jeg hørte på deler hos bertel og steen og de kunne også skaffe deler,også har man hoggere++.Hvis du er av den typen som mener en slik motor skal tåle full faen,eller tett oppunder i timesvis er ikke dette motoren for deg,tre kvart fart er mere enn nok,og da har du en feilfri,lettstarta og trofast maskin.Når det gjelder den maksimen i porsgrunn har jeg selv titten på den live,meget pen,masse som er gjort deriblandt nyrenset kjølesystem,og dette er en b utgave med rørkjøler noe som er pluss.Ryddig og fin båt,som jeg selv kunne tenkt meg,men slapp av du skal slippe no krig med meg.Sikter etter noe flere fot.MVH Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Heheheh... Men godt å høre at ikke ALLE er skeptisk til md21b og seil drev... Og at noen har sett båten og også syns det er bra.. Ellers da ? syns du den var grei ? var det landstrøm opplegg ? Og vil den passe min familie på 4 ? 2 voksne og 1 på 8år og 1 på 2år ? vi haR I DAG EN 24`marex, men savner akterkabin og varmtvann .. Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 det er bare sunt å være skeptisk av å til iallefall... blir snart en familie på 4 her også, var en av grunnene til at jeg kjøpte ny båt trengte bedre plass. Når vi var 3 brukte vi 23 fots tresnekke. Jeg tror maximen kommer til å kle oss perfekt til sommeren igjen. Lykke til med valg av båt. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
kipp36 Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 vil da tro det.Egen dreibenk i akterkabin til deg og fruen,med garderobe skap til.Stikk køye+dobelt seng i forkabin så nok av sengeplass.greie sitteplasser ute,med solseng på akterkabin.Pantry med steke ovn og v,k vann.Men for all del,bare fantasien som setter grenser,og no garanti har man aldrig med gammal dritt fra starten av de glade 80`.Du mp nesten se den selv...mvh christian. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
nordan family 27 Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Mulig jeg er for pirkete til hvor mye kroner jeg vil legge i det.. Hvis du vil legge 130 i båten kan du vel trygt kikke på de som koster 10-20 % mer. Prutningsmonn ville jeg lagt inn. Og så velge bort en Nordan Family, da for å få seildrev ... Uansett: lykke til med valget - det er moro og spennende å skulle velge ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 får ikkje mailen din til å virke. ang viking 28 bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 sikker på at du skrive riktig adresse ? funker fjell den mailen, er jobb meilen min så.. Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 eg kopierte den direkte. fekk mailen i retur. skal prøve seinare. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Har selv hatt en MD21. Å hevde at en motor som er ca 70-75 hk på veivakselen er god: "For hvis man bare tar ut ca 40 hk på propellakselen så varer den lenge" er lavmål. Motoren tåler overhodet ikke noe i nærheten av full belastning. Hadde volvo justert ned dieselpumpa & turtall og solgt denne som en 40 hester hadde denne motoren hatt et bedre rykte. Vetus utgaven har vel delvis forskjellig mariniseringsutstyr samt at det er tatt ut mindre hk. Ellers er det vannpumper og mariniseringsutsyr til Volvo utgaven som ikke/vanskelig lar seg skaffe. Både motor og driverk er desverre ukurante i dagens marked. Båten ser forøvrig pen og romslig ut. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Hva med en Melling 34. Så kan du hoppe over 3 fot syken et par ganger. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Gtir_man Svart 4.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2011 størrelsen er grei, men ser ut til å være litt å gjøre utvendig også.. Noe jeg ikke er sugen på å begynne på ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.