Jump to content

Største og beste motorbåten til ca 130.000 ? vil ha ny båt ;)


Gtir_man

Recommended Posts

litt arbeid for den som har hatt båt en stund og vet det meste.. Har desverre ikke tid til å ta for meg noe mere hobby arbeid.. Bil hobby tar mye tid og når jeg ikke gjør det vil jeg sitte i båten et sted og drikke et glass rødvin :cheers_wine: i solnedgangen :)

 

(PS: Et sted er da IKKE i hagen :giggle: )

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Noen som kan si meg litt om FJORD 27 AC..

Tenkte å kikke på en med BMW diesel motor. Syns bare at maks fart var lite på denne kontra andre fjord jeg har sett på..

Er det mulig å bytte propell og hente 5 knop på det ?

 

Eller noe godt/vondt å si om denne modellen ?

 

Vi er 4 stykker . 2 voksne og 2 barn 8 & 2 år.. Er dette stort nok for oss..

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte vår fjord 27 for fire år siden, og er veldig fornøyd. Vi ville ha en "flytende hytte" i Kragerøfjorden da vi bor langt unna kysten, og for to voksne og to barn har båten vært idèell.

 

Båten ble først produsert som "Selcruiser" senere som "Fjordcruiser". Forandringene kom da Fjordplast overtok Selco. Selve forandringene var ikke så store, men har litt å si for verdien. Den viktigste var at motorrommet fikk to langsgående skott på hver side av motoren. Dette ble pålagt av DNVeritas. Selcruiseren har ofte gul skai innvendig, mens Fjordcruiseren har teddyfor. Selcruiseren har blå skjold utvendig på sidene, Fjordcruiseren har grønne. Mange Selcruisere har toilet under babord køye i akterkabinen, mens Fjordcruiseren har separat toiletrom foran førerplassen under dekk. Iallfall nyere Fjordcruisere har trekte sider ute, mens tidligere båter hadde teak/mahognifinèr.

Eneste gjentagende problem under produksjonen var å få vinduene tette, ellers er det en solid og gjennomtenkt konstruksjon.

 

De positive egenskapene til båten passer oss godt.

-Først og fremst den gode plassen. 27 gammeldagse fot og bred akter som en låvedør. Akterkabinen gir barna egen lugar, men om det kommer gjester, kan vi fire få god plass forut og overlate akterkabinen til dem. Masse uteplass er noe vi setter spesielt god pris på. Det er også soldekk både forut og akter.

Forøvrig er det nesten "ubegrenset" med stuerom så man kan ta med seg det utroligste :rolleyes:

-Gode dollbord liker jeg godt. De er så brede og båten så stø at man kan gå rundt båten med hendene i lomma. Ikke mange moderne båter som man kan det på idag. :cool:

-Sjøegenskapene har vært nevnt før, og vi føler oss trygge selv om det blåser litt.

-Uteplassen er selvlensende (unntatt på de tidligste båtene og på de ombygd med for høy motor).

-Båten har to vanntette skott som deler opp skroget i tre separate flyterom ved vannlekkasje.

 

De negative egenskapene kan vi også leve med.

-Skroget er ikke spesielt lettdrevet, og med bensinmotor er båten dyr i drift. Iallfall om en sammenligner med snekker. I forhold til plassen en har med seg er det allikevel ikke så ille. Jeg har montert forbruksmåler og 1,5 liter/nm er typisk forbruk på økonomifart.

-Økonomifart på 7 knop kan noen se på som et minus, men for vår del kjører vi turer i Kragerøskjærgården og skal egentlig ikke noe sted. Ved 12 knop bruker den ca. 2liter/nm, så for langturer bør man nok ha dieselmotor. For vår del vil det aldri lønne seg å bytte motor.

-Det store akterspeilet gjør båten lite styrestabil i kraftig medsjø. Allikevel ingen større problemer med det.

-Tverrsnittet på skroget gjør som nevnt båten veldig stø, men samme formen gjør den utsatt for kraftig gynging i hekksjøer.

 

Når det gjelder byggekvaliteten, tror jeg at den er på topp. Vår båt er 31 år og har riktignok småsprekker i gelcoaten rundt noen kryssholt etc, men ingen ordentlige svakheter. Ingen plastpest selv om originalgelcoaten ligger rett under bunnstoffet og den aldri har vært primet. Akterspeilet inneholder riktignok treverk, men i og med at båten har fast aksling, trenger det ikke stor styrke slik som båter med drev. Husk at i ordentlig konstruerte båter fra denne tiden, var bruk av treverk inne i stringere etc, oftest for å få formet støpen. Styrken lå altså i støpen og ikke i treverket. Endel amerikanske båter jukset med dette og smørte bare topcoat på treverket! (ref. Yachtsurvey.com)

 

Hvis du ønsker en god romslig båt til å bo i og til å kjøre moderat lange turer i turfart, tror jeg en Fjordcruiser er blant de beste kjøpene idag. Jeg tror det lave prisnivået på disse båtene langt på vei kommer av at uteplassen originalt var totalt feildisponert, og at mange private løsninger/ombygninger ikke var vellykkete.

Jeg har også bygd om uteplassen, men tror jeg har funnet en svært bra løsning. Jeg har ikke bilder av det nå, men kan ta noen senere om noen er interessert.

 

Vi vurderte å bytte til større båt ifjor, men det ble til å sette inn en Steyr 236 isteden. (2005mod)

Når det gjelder fart så husk at det er en halvplaner. Forløper til Scand 29.

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt en båt å anbefale, jeg har en mercruiser, veldig fornøyd med den, se litt på alder på motor når du skal handle, det koster mye å bytte å det er endel jobb og. BMW er litt kilen på kjølere og slikt, litt sunn skepsis å prøvetur på full fart avdekker ofte eksisterende problemer.

Link to post
Share on other sites

Vurderer i dag en Saga 27ac eller en fjord 27ac .. Har kommet et par fine sagaer på nett, men disse er jo ganske mye smalere en fjord ..,

 

Hva ville folka valgt ? Jeg har igrunn ikke noe spes drag mot den ene eller andre,

 

Men Fjorden har mere utstyr . Og er litt billigere samt flere knop en sagaene som ligger ute.

Link to post
Share on other sites

manglet litt utstyr den skarpnesen men var pen..

 

Får vel vente litt til så ta en runde på finn igjen..

Skulle sett på en Fjord 27 i oslo men vurderer å droppe det da den har det kjente Bmw D190 kjøle problemet. Men ellers en grei båt

 

fremdeles ikke fått kikka på Maximen jeg skulle sett på...

 

Vurdere også en båt som går litt fortere en 10 knop, men ser da at aktercabin blir vanskeligere... i min prisklasse ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje nevne det igjen .

 

Ikke seilbåt eller trebåt.

 

Ikke prosjekt .

 

Den marexen gar de ødelagt med det "påbygget" har ikke sett de slik før.

 

Saga 27 har jeg fått høre ruller fælt.

 

Ligger en Marex 770 holliday 155.000.- men er skeptisk da alle de andre ligger ute til 200+++

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...