kipp36 Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 hanto1:lavmål og lavmål...teori og praksis er fortsatt 2 forskjellige ting,er vel ikke bare md21 som har bevist det...Snodig hvordan maskiner generelt har en tendens til og havarere når de kommer i båt etter få drifts timer,lurer på hvorfor???hmm.... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
blycher Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Tja...det er jo de som lever i den tro at når man skal fra a-b MÅ gasshendel ligge vannrett og peke fremover..Tror selv en rolls royce maskin kommer til kort her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
10ta9c Svart 5.November.2011 Del på Facebook Svart 5.November.2011 ser ut til å være litt å gjøre utvendig også.. Noe jeg ikke er sugen på å begynne på ... Litt arbeid, men lett prosjekt for den som liker å ha litt å henge fingrene i. Selv ville jeg bygget den om til lukket, og kanskje FB. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 5.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2011 litt arbeid for den som har hatt båt en stund og vet det meste.. Har desverre ikke tid til å ta for meg noe mere hobby arbeid.. Bil hobby tar mye tid og når jeg ikke gjør det vil jeg sitte i båten et sted og drikke et glass rødvin i solnedgangen :) (PS: Et sted er da IKKE i hagen ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
10ta9c Svart 5.November.2011 Del på Facebook Svart 5.November.2011 (PS: Et sted er da IKKE i hagen ) Hagebåtsnekring er en undervurdert rekreasjonsform. Burde få handlet båtdeler på blå resept. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post Share on other sites More sharing options...
TDV Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 hei eg får framleis ikkje til å sende bilder til deg. eg kopierer direkte mail adressa. har prøvd å skrevet den inn og. får den i retur. thomashp@you.no? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 6.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2011 Hmmm.. Meget merkelig... får jo mail på den hele tiden.. hva sier feilmeldingen som ligger i mailen du får i retur.. Kan også prøve : Gtir_man@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 9.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Gamle båten solgt. . . . Nå starter jakten etter ny på alvor ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Noen som kan si meg litt om FJORD 27 AC.. Tenkte å kikke på en med BMW diesel motor. Syns bare at maks fart var lite på denne kontra andre fjord jeg har sett på.. Er det mulig å bytte propell og hente 5 knop på det ? Eller noe godt/vondt å si om denne modellen ? Vi er 4 stykker . 2 voksne og 2 barn 8 & 2 år.. Er dette stort nok for oss.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Vi kjøpte vår fjord 27 for fire år siden, og er veldig fornøyd. Vi ville ha en "flytende hytte" i Kragerøfjorden da vi bor langt unna kysten, og for to voksne og to barn har båten vært idèell. Båten ble først produsert som "Selcruiser" senere som "Fjordcruiser". Forandringene kom da Fjordplast overtok Selco. Selve forandringene var ikke så store, men har litt å si for verdien. Den viktigste var at motorrommet fikk to langsgående skott på hver side av motoren. Dette ble pålagt av DNVeritas. Selcruiseren har ofte gul skai innvendig, mens Fjordcruiseren har teddyfor. Selcruiseren har blå skjold utvendig på sidene, Fjordcruiseren har grønne. Mange Selcruisere har toilet under babord køye i akterkabinen, mens Fjordcruiseren har separat toiletrom foran førerplassen under dekk. Iallfall nyere Fjordcruisere har trekte sider ute, mens tidligere båter hadde teak/mahognifinèr. Eneste gjentagende problem under produksjonen var å få vinduene tette, ellers er det en solid og gjennomtenkt konstruksjon. De positive egenskapene til båten passer oss godt. -Først og fremst den gode plassen. 27 gammeldagse fot og bred akter som en låvedør. Akterkabinen gir barna egen lugar, men om det kommer gjester, kan vi fire få god plass forut og overlate akterkabinen til dem. Masse uteplass er noe vi setter spesielt god pris på. Det er også soldekk både forut og akter. Forøvrig er det nesten "ubegrenset" med stuerom så man kan ta med seg det utroligste -Gode dollbord liker jeg godt. De er så brede og båten så stø at man kan gå rundt båten med hendene i lomma. Ikke mange moderne båter som man kan det på idag. -Sjøegenskapene har vært nevnt før, og vi føler oss trygge selv om det blåser litt. -Uteplassen er selvlensende (unntatt på de tidligste båtene og på de ombygd med for høy motor). -Båten har to vanntette skott som deler opp skroget i tre separate flyterom ved vannlekkasje. De negative egenskapene kan vi også leve med. -Skroget er ikke spesielt lettdrevet, og med bensinmotor er båten dyr i drift. Iallfall om en sammenligner med snekker. I forhold til plassen en har med seg er det allikevel ikke så ille. Jeg har montert forbruksmåler og 1,5 liter/nm er typisk forbruk på økonomifart. -Økonomifart på 7 knop kan noen se på som et minus, men for vår del kjører vi turer i Kragerøskjærgården og skal egentlig ikke noe sted. Ved 12 knop bruker den ca. 2liter/nm, så for langturer bør man nok ha dieselmotor. For vår del vil det aldri lønne seg å bytte motor. -Det store akterspeilet gjør båten lite styrestabil i kraftig medsjø. Allikevel ingen større problemer med det. -Tverrsnittet på skroget gjør som nevnt båten veldig stø, men samme formen gjør den utsatt for kraftig gynging i hekksjøer. Når det gjelder byggekvaliteten, tror jeg at den er på topp. Vår båt er 31 år og har riktignok småsprekker i gelcoaten rundt noen kryssholt etc, men ingen ordentlige svakheter. Ingen plastpest selv om originalgelcoaten ligger rett under bunnstoffet og den aldri har vært primet. Akterspeilet inneholder riktignok treverk, men i og med at båten har fast aksling, trenger det ikke stor styrke slik som båter med drev. Husk at i ordentlig konstruerte båter fra denne tiden, var bruk av treverk inne i stringere etc, oftest for å få formet støpen. Styrken lå altså i støpen og ikke i treverket. Endel amerikanske båter jukset med dette og smørte bare topcoat på treverket! (ref. Yachtsurvey.com) Hvis du ønsker en god romslig båt til å bo i og til å kjøre moderat lange turer i turfart, tror jeg en Fjordcruiser er blant de beste kjøpene idag. Jeg tror det lave prisnivået på disse båtene langt på vei kommer av at uteplassen originalt var totalt feildisponert, og at mange private løsninger/ombygninger ikke var vellykkete. Jeg har også bygd om uteplassen, men tror jeg har funnet en svært bra løsning. Jeg har ikke bilder av det nå, men kan ta noen senere om noen er interessert. Vi vurderte å bytte til større båt ifjor, men det ble til å sette inn en Steyr 236 isteden. (2005mod) Når det gjelder fart så husk at det er en halvplaner. Forløper til Scand 29. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Godt lese stoff .takk for det ;-) med fart mener jeg litt fortere enn 10 knop. Ser noen er oppført med 15 og opptil 22 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Jeg har en fjord 27 Ac, den andre fjordcruiseren i mitt eie. min topper på 27 knop men jeg liker å ligge mellom 16-20 hvis jeg skal kjøre gris,min har 7 køyeplasser ,stueplass til alt mulig å sjøegenskaper som holder i bøtter å spann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Åssen motor har du i den ? Er det båt du anbefaler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Det er absolutt en båt å anbefale, jeg har en mercruiser, veldig fornøyd med den, se litt på alder på motor når du skal handle, det koster mye å bytte å det er endel jobb og. BMW er litt kilen på kjølere og slikt, litt sunn skepsis å prøvetur på full fart avdekker ofte eksisterende problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Vurderer i dag en Saga 27ac eller en fjord 27ac .. Har kommet et par fine sagaer på nett, men disse er jo ganske mye smalere en fjord .., Hva ville folka valgt ? Jeg har igrunn ikke noe spes drag mot den ene eller andre, Men Fjorden har mere utstyr . Og er litt billigere samt flere knop en sagaene som ligger ute. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Eller skarpnes 30ac Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
idars Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Ja ligger en skarpnes 30 ac på finn til 150 000 , og det er flotte båter Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 manglet litt utstyr den skarpnesen men var pen.. Får vel vente litt til så ta en runde på finn igjen.. Skulle sett på en Fjord 27 i oslo men vurderer å droppe det da den har det kjente Bmw D190 kjøle problemet. Men ellers en grei båt fremdeles ikke fått kikka på Maximen jeg skulle sett på... Vurdere også en båt som går litt fortere en 10 knop, men ser da at aktercabin blir vanskeligere... i min prisklasse ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Noen som har noen anbefalinger av det som ligger ute nå ? maks 150.000.- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33705938 om du vurderer trebåt. Denne var lekker.. bestem prisen selv saga 27 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22178401 denne kan du sikkert prute på http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33696025 Marex 32 myye plass!! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33686416 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Burde kanskje nevne det igjen . Ikke seilbåt eller trebåt. Ikke prosjekt . Den marexen gar de ødelagt med det "påbygget" har ikke sett de slik før. Saga 27 har jeg fått høre ruller fælt. Ligger en Marex 770 holliday 155.000.- men er skeptisk da alle de andre ligger ute til 200+++ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.