Jump to content

Skifte fra blå til rød frostveske på ny Yanmar Ym

LM 605

Recommended Posts

Av en eller annen grunn var det fyllt blå frostveske av forhandler på min nye båt m/ Yanmar Ym 20. Har kun kjørt 8-9 uker (ca 30 t.) med denne på, og skal nu fylle på riktig frostveske (Rød). Går ut i fra at det holder med avtapping av blå veske, gjennomspyling med vann til det er rent, og deretter fylle opp med riktig rød frostveske igjen?

Hei!

Det bør du være forsiktig med. Enkelte frostvesker reagerer på hverandre og det blir en "glyme" av det. Typisk problem på enkelte biler der eiere ikke har sjekket frostveskene mot hverandre.

Da slutter varmeapparatet å virke. Renault Laguna fks.

Lykke til

Tror vel du blander kortene litt her. Nå var det jo i mitt tilfelle ikke snakk om å blande blå og rød frostveske, men skifte i fra blå til rød. Nå er jo dette gjort i forbindelse med 50t. service på motoren i fra Yanmars merkeversted, men det var helt riktig prosedyre slik jeg nevnte i mitt første innlegg, i følge mekanikkeren. ( tappe, gjennomspyle, tappe, fylle ny veske). Slik står det jo også beskrevet på www.yanmar.no sine sider i forb. med frostveske. Der står det vel faktisk også at man " bør" gjennomspyle med vann etter man har tappet av gammel veske. Noe annet er naturligvis hvis man har kjørt på blå kjøleveske over flere år, da bør det vel tas en såkalt systemrens av ferskvannskjølesystemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...