Jump to content

Skal det passere/komme vann på innsiden av fenderlist ?


Magne A.

Recommended Posts

Går med tanker om at fenderlista skal byttes, den er gammel og får den ikke pen igjen på tross av alle gode tips som er prøvd.

Jeg irriterer meg også litt over at det passerer vann på innsiden av fenderlista og renner ned langs skroget og lager stygge renner/striper.

Dette har jeg også sett på maaange andre båter men det skal vel ikke være slik ?

Link to post
Share on other sites

Joda, man må regne med vann på innsiden. Vi demonterte på vår 25 år gamle seilbåt, og det var hinnsides mye skit der som rant ut og skapte problemer hver gang jeg forsøkte å spyle båten.

 

Dersom du demonterer fenderlista, eller kjøper ny, sørg for å ha varmt vær og sol når den monteres igjen. Vår fenderlist måtte strekkes iallfall 2 fot, og det hadde vært umulig om den ikke var varm og myk.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Har brukt denne metoden på både fenderlister som er i ett stykke (sveiset fra fabrikk) og lister som er i "metervare".

Har i noen få tilfeller lånt rekekoka til trålere som har ligget i havna og varmet fenderlista i den, om ikke kan en jo gjøre som disse karene:

http://www.maritimstart.com/fenderlist.shtml

 

Men kommer vel litt an på hvor stor fenderlisten er.

 

Uansett lukke til.

 

Lars s

Link to post
Share on other sites

Jeg la fenderlist på min båt i sommer.

 

Mener og huske at listen skulle "strekkes" minst 5%. (men husk og låse liste i begynnelse og slutt så den ikke krymper)

 

Oppvarmingen ble gjort ved og kutte toppen av en gammel varmtvannsbereder som jeg fikk fra et rørleggerfirma, hadde en grillrist oppi så fenderlist ikke skulle komme i kontakt med varmeelement.

 

Berederen satte jeg på en plate med 4 hjul, så jeg kunne trille den rundt båten når list ble montert.

 

En helt super løsning og resultatet var jeg meget fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...