Magne A. Startet 31.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2011 Går med tanker om at fenderlista skal byttes, den er gammel og får den ikke pen igjen på tross av alle gode tips som er prøvd. Jeg irriterer meg også litt over at det passerer vann på innsiden av fenderlista og renner ned langs skroget og lager stygge renner/striper. Dette har jeg også sett på maaange andre båter men det skal vel ikke være slik ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Heilt normalt, men veldig irriterende. Etter vask renner det skittvann stadig vekk.... Fenderlist er så vidt eg veit, bare fender, og pynt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
CB. Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Ikke bare pynt da, hindrer striper i andre båter om en er uforsiktig og dulter borti, Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 ..eh... fender, OG pynt står det. Fender er noko man bruker for å hindrer striper i andre båter om en er uforsiktig og dulter borti feks Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vilma Benita Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Joda, man må regne med vann på innsiden. Vi demonterte på vår 25 år gamle seilbåt, og det var hinnsides mye skit der som rant ut og skapte problemer hver gang jeg forsøkte å spyle båten. Dersom du demonterer fenderlista, eller kjøper ny, sørg for å ha varmt vær og sol når den monteres igjen. Vår fenderlist måtte strekkes iallfall 2 fot, og det hadde vært umulig om den ikke var varm og myk. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
larss Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Hei Som tips når en skal montere fenderlist er å legge den i krabbegryta og bruke ferskvann og varme den opp en smule. Da blir gummien myk og mye mer sammarbeidsvillig :) Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 31.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Det har jeg planer om ja, og så slipper man forhåpentlig at den utvider seg i varmen og hele greia blir en flopp Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Drillet flere dreneringshull i min, se oppunder så ser du hulla og de svarte stripene har blitt neste borte. Tror at rask drenering av vannet er tingen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
larss Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Har brukt denne metoden på både fenderlister som er i ett stykke (sveiset fra fabrikk) og lister som er i "metervare". Har i noen få tilfeller lånt rekekoka til trålere som har ligget i havna og varmet fenderlista i den, om ikke kan en jo gjøre som disse karene: http://www.maritimstart.com/fenderlist.shtml Men kommer vel litt an på hvor stor fenderlisten er. Uansett lukke til. Lars s Sitér dette innlegget Link to post
c-w203 Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Jeg la fenderlist på min båt i sommer. Mener og huske at listen skulle "strekkes" minst 5%. (men husk og låse liste i begynnelse og slutt så den ikke krymper) Oppvarmingen ble gjort ved og kutte toppen av en gammel varmtvannsbereder som jeg fikk fra et rørleggerfirma, hadde en grillrist oppi så fenderlist ikke skulle komme i kontakt med varmeelement. Berederen satte jeg på en plate med 4 hjul, så jeg kunne trille den rundt båten når list ble montert. En helt super løsning og resultatet var jeg meget fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.