SuperGnisten Startet 1.November.2011 Del på Facebook Startet 1.November.2011 Har tenkt å ta av alt bunnstoffet i vinter, for å få lagt VC-tar og VC-17. (har oppgradert seilgarderoben, så skroget skal få stå i stil) Jeg stusser imidlertid på hvordan jeg skal løse problemet rundt støttene som utgjør krybben. Jeg står på land, med 6 løse støtter som er dradd sammen av jekke-stropper. Disse er det vel ikke akkurat tilrådelig å flytte en og en? Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan løse dette rent praktisk? Er ikke noe poeng å fjerne alt hvis det står igjen 6 firkanter med selvpolerende bunnstoff... Hvis jeg skal ta av, skal jeg starte nå eller vente til våren. Jeg hadde tenkt å ta av nå i høst, slik at båten kan tørke litt i vinter. Noen innvendinger rundt dette? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
RSL Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Prøv å få lånt to bukker til. Da kan du plassere disse tett intill et av parene det ikke er malt under, så stoffe under disse og gjøre det samme med de andre parene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Pescador1 Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 (redigert) Hva med å jekke opp båten>flytte litt på bukken> for så å male på plassen bukken er plassert? >ned med båten>flytt jekken til neste plass. Redigert 1.November.2011 av Pescador1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Hvis ikke båten din står greit på fire støtter i vindstille, ville jeg vært bekymret for å ha den stående med seks bukker når det blåser skikkelig. Jeg forutsetter at båten står i rimelig balanse, og at du flytter en og en støtte, og at du gjør det med en viss aktsomhet og i rolig vær. Det er bare snakk om å løse litt på stroppen, og dra støtten noen centimeter langs båtsiden. Jeg hadde ikke stusset på å gjør det, hvis båten ellers står greit. Men jeg hadde nok gjort det med en viss andakt, og holdt barn og bikkjer unna. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 1.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2011 At båten står i balanse tror eg nok, men det er tross alt løse bukker, og de som står på midten går det sikkert greit å flytte men det kan bli langt hvis eg tar de foran og bak.. Tror uansett eg må høre med plassen eg står kan de mener.. Er jo noen lag som skal på igjen, og for ikke snakke om alt driten som skal av.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
JRK Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Hva med å jekke opp båten>flytte litt på bukken> for så å male på plassen bukken er plassert? >ned med båten>flytt jekken til neste plass. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Hei, Det ville jeg vært meget kritisk til. Det er en ting å flytte litt på sidestøtten, men kjølen løfter du ikke! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Kranbil? Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Båten din er ikke større enn at den står helt greit med fire støtter, forutsatt at de står på skikkelig underlag og er satt opp skikkelig. Ca 20 cm under vannlinjen, litt avhengig av båtens form og hvor de står. Jeg ville tatt de midterste støttene og satt ved siden av de bakerste, og så tatt av de bakerste og satt dem foran. Osv. Som sagt, i rolig vær og med skikkelig underlag bør det være uproblematisk. Når noen båter går over ende, skyldes det at de har vindfang i form av mast/presenning, gjerne dårlig underlag der støttene siger nedi grus e.l., og dårlig eller feil oppsatt kjetting/stropper. Hvis støttene får slakk og båten får anledning til å arbeide mot dette i vinden, er det bare et spørsmål om tid. For all del, ikke jekk opp kjøl eller båt på noe vis. Den skal stå på kjølen, og den skal stå i balanse. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 1.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2011 hadde ikke tenkt å løfte den nei.. det er helt uaktuelt.. Den skal no stå bra, så det burde vel gå greit.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Teerex Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 (redigert) Til våren skal vel Windyen min kles naken nedentil, utallige års bunnstoff skal vekk. Hadde da tenkt å legge den over på siden slik at den ene bunnflaten blir horisontal. Blir jo mye enklere arbeidsstilling på motsatt side da. Dessuten er den fri for motor, drev og drivstoff så den er kanskje ned mot 3 tonn så går vel greit med et par garasjejekker. Får skru sammen et par 2 toms 8 og legge på tvers foran og bak under båten. Planen var å støpe betongsokkel/gulv da skal jeg bygge garasje på stedet (i hagen). Men om jeg lar være støypinga inntil videre så kan jeg bruke "hullet" som allikevel må graves ned en drøy meter ned i bakken for enda bedre arbeidsstilling isteden for å sette båten på så høye krybber Må fundere litt på det i vinter.... Nei da den står ikke på paller nå ;-) Redigert 1.November.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
volfro Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Gjør som RSL sier i inlegg nr.2. Husk sikkerhetsstropper på ekstra bukkene også. Dette har eg gjort flere ganger med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 5.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Nå har alt bunnstoffet blitt fjernet, bortsett fra under støttene. Disse tenktemjeg å ta under vårpussen. Funderer nå på om det er en mulighet å smøre hele båten, bortsett fra støttene,for så flytte disse litt og fikse resten av flekkene. Ellerner det bedre å ta en og en underveis? Noen meninger rundt dette? Skal forøvrig bruke vc17 og vc tar. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.