Jump to content

Seilbåtkjøp i November. Hvor langt er det forsvarlig å seile?


Sofaseileren

Recommended Posts

Ser at emnetittel desverre blir noe kryptisk.

Dette er situasjonen: Står midt i et samlivsbrudd, hvor et lyspunkt i all tristessen er å oppdage at det å kjøpe båt som midlertidig bolig framstår som det mest gunstige boalternativet.

Ser på seilbåter rundt 34 fot, maks 200 000,- og regner med at jeg må kunne ta en kjøpsavgjørelse i løpet av de neste 2-3 ukene om det skal være aktuelt.

(om noen har kjennskap til bra båter i nevnte kategori som ikke ligger på finn, send meg gjerne en IM...)

Jeg har foreløpig avgrenset søket til Oslofjordområdet, (svenskegrensen - Grenlandsfjorden) idet jeg ser for meg hjemseiling i siste halvdel av November som en temmelig usikker affære rent værmessig. (Er faktisk usikker på om det egentlig er lurt å se på noe vest for Rakkebåene...)

 

Har ikke erfaring med vinterseilas, og trenger råd. Er jeg for pysete her? Eller bør jeg begrense meg ytteligere?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville søkt fra Kr. Sand til Strømstad, da får du med det aller meste av det norske seilbåtmarkedet. Det bør ikke være noe problem å få en seilbåt hjemover uansett tid på året bare du har tid og anledning til å legge forflyttingen til en dag med lovende værvarsel. Det er vel ingen strekninger her som ikke er forserbare på en dags seilas. Lykke til med valget, det er jo ikke den aller lystigste grunnen til å lete etter båt. Men på den annen side kan dette være god terapi :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Terapimomentet skal ikke underdrives, Framtia. Må innrømme at jeg blir litt nervøs med tanke på på å seile ukjent båt langs hele sørlandskysten på vinterstid, men det vil helt klart øke valgene mine... Men en ting er egen båt som man kjenner godt, og stoler på... ?

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel enig med Faxen her. På den andre siden. Hvis du får tak i en trygg, gjennomgod, lun og varm båt, så har ikke årstiden så mye å si. Men at du får en slik båt for rundt 200 000 er vel vanskelig. Ellers så skulle vel ikke strekningen Kristiansand til svenskegrensen være så risikabel, bare man følger rådet til Fremtia: se været an og ta den tiden du trenger. Det er ikke uvanlig med stabile høytrykk om vinteren.

 

Selv seilte jeg fra Kungshamn til Strömstad for et par uker siden. 10- til 12 m/s og mye skvalpesjø inne blant skjærene. Jeg var glad jeg kunne sitte inne i varmen til tider, og at autopiloten tok over styringen. Åtte timer den dagen var nok. Båten er på 42 fot og verdi noe over en mill. For meg stanser sesongen når båten fryser fast.

Link to post
Share on other sites

34 fot / 200 000,- tilsier at dette ikke er noen nyere båt. Allikevel er jeg positivt overasket over hva som finnes på markedet i denne prisklassen nå (sett fra kjøpers perspektiv...). Og velfungerende varmeapparat er en av flere absolutte krav. Autopilot, gjerne, men ikke en betingelse. Så kald blir jeg nok... Men uansett er ukjent båt, ukjent båt. Jeg vet av egen og venners erfaring at den kan til og med være feilfri, men det at den nye eieren ikke er vant til den, kan føre til problemer. Og jeg skal ikke påberope meg å ha full oversikt over noen muntlige "også må du huske å skru igjen den krana bak tanken med en kvart omdreining...." osv, når det tetter seg til...

Link to post
Share on other sites

Tøys! Det er utrolig mange flotte dager på fjorden på høsten og vinteren! Ingen grunn til å begrense søket, men du bør beregne noe mer tid til hjemseiling enn du ellers ville gjort slik at du kan styre unna de sure dagene. Jeg har seilt masse på høsten og vinteren. De desidert fineste turene vi har hatt har vært i disse årstidene. Lykke til som båtboer! Hilsen en som har bodd i båt i 7 år og fortsatt gjør det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har høyrt at det å bu i båt er ein damemagnet. Einkvan som veit om det stemmer?

 

 

Ask

(Som har budd 2 1/2 år i båt, men med frue og barn.)

 

Prøv å flytte inn i garasjen og se hvor lenge hu holder ut der :o)

 

Er vel like mye damespray, bor du i båt slipper du å ha noe med feil sort å gjøre ...

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjort var å få ordentlig oversikt over teknisk tilstand. Overraskelser kan du få både sommer og vinter, men hvis du føler deg trygg på at båten holder så blir det for det første en hyggeligere tur, og sjansen for at den *faktsk* også holder er selvsagt større. Helt sikker på noe kan man aldri bli...

 

Som mange andre sier her er det vel igrunnen ikke noen voldsomt større risiko i november enn ellers. Man sjekker sef værmelding, osv. Men det er *mye* kaldere, og langt færre medseilere som kan komme raskt til unnsetning. Tror vel ikke egentlig selve «lengden» på seilasen er det avgjørende, i uvær er det som kjent tryggest langt fra kyst osv.

 

VHF, pottetett neoprene overlevelsesdrakt og nødpeilesender, er fine saker. Samt nødbluss og annen vanlig nødutrustning.

 

f.eks. http://www.maritim.no/sikkerhet/flyteplagg-redningsvest/flytedrakt-redningsdrakt/regatta-overlevelsesdrakt-large og f.eks. http://nettbutikk.serco.no/sikkerhetsutstyr/safelink-pro-plb-personlig-nodpeilesender-m-gps/prodK85_890_004A.html

 

Dessuten, om man kun får litt sjøsprøyt over dekk; Blir man våt i den kulda man kan ha i nov. blir man *veldig* mye raskere utmattet, når man kanskje trenger kreftene mest. Derfor; ha klæra i orden. Fint med varmer for komfortens skyld, og greit å få tørka opp etter evt. uvær. Men først skal man jo overleve ... ull, ull og atter ull.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke avgrenset søket etter seilbåt, tiden frem mot vinteren byr på rolige perioder også for å frakte båter over større geografiske områder.

 

Jeg har selv etterhvert noen turer med båter på strekningen Oslo-Bergen, og i hovedsak har disse turer vært i oktober-februar perioden.

 

Senest i forrige uke hadde jeg tur fra Kristiansand til Bergen, men denne uken bød på mye dårlig vær. Vinden har visst oppe i storms styrke og bølgehøyden var betraktelig.

 

Men flere av de andre turene jeg har hatt i Oslofjorden og langs sørlandet har vært i godt vær.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...