Janee Startet 1.November.2011 Del på Facebook Startet 1.November.2011 Etter å ha satt båten på land og utført motorkonservering for vinteren har jeg funnet ut at frysepunktet på frostvæska i ferskvannskretsen muligens er i høyeste laget Frysepunktet er målt (med kalibrert kikkert) til å holde -21C (tilsvarer en glykol mengde på ca 36%), men ved forsøk i fryseren ser det ut til at væska begynner å danne "slush" allerede ved -18C (fortsatt "slush" etter 24 timer ved -26C). Båten står på land i Tønsberg og jeg synes kanskje dette er i snaueste laget. Kommer til å ha på varmerør i motorrommet i løpet av vinteren (ca 260W), men er ikke sikker like vel Hva tror folket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Slush er ikke noe problem, det er når det blir fast is det begynner å ekspandere. Tror du virkelig det vil bli kaldere enn 26 minus i motorrommet med varme på? I så fall bor du på et veldig kaldt sted.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Det kan bli kaldt i Tønsberg i januar og februar. Men -25 i lengre perioder er sjeldent der, samtidig er -15 over flere uker ikke helt uvanlig. Har du mulighet så sett inn en ektra frostvakt så bør du være helt sikker, blir det så kaldt. Jeg vil i utgangspunktet tro at din kombinasjon nå er mer enn god nok, hvis ikke frostvakt ryker, ledningen blir nappet ut eller noe slikt skjer. Beregn heller en kveldstur eller to ekstra skulle det bli slik kulde, du har vel litt over en times kjøretur ser jeg. Men slik for ettertid og til neste år, ville jeg lagt meg på rundt -30 til -35 i blandingen. Da er du helt sikker. Du sier ikke noe om dette er i den lukkede delen eller den delen som skal ta inn sjøvann for nedkjøling.Husk hvis det er i den lukkede delen, at frostvesken taper sine rustbeskyttende egenskaper over tid, så lurt å bytte denne med noen års mellomrom. (Gjelder forøvrig også for biler). Er det lenge siden du har gjort det, ville jeg kanskje tatt en tur til helgen og gått over alt på nytt, så er du sikker til vinteren kommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Du trenger nok ikke bekymre deg, jeg har bestilt mildvær i Tønsbergområdet i hele vinter. De to over er inne på noe, slush er ikke noe problem, og er faktisk ikke uvanlig på kalde dager, det er når det fryser skikkelig at motoren sprekker, så må du selv vurdere hvor kaldt det kan bli i motorrommet ditt i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Så lenge maskinen ikke skal kjøres så er det ikke noe problem om det er slush ! Om frysepunktet ditt er -21 holder dette i massevis, selv om det blir -40 ! No worry ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Jeg oppdaget at kjølevæska på motorsiden på min motor hadde -12 grader! Og her i Lillestrøm er ikke -30 uvanlig. Jeg tappet av litt av kjælevæska og puttet den i fryseren. Selv i -23 så var den like flytende. Jeg tappet av alt vannet fra motoren og blandet i mer frostvæske så nå tåler den -40. Mitt inntrykk er at forskjellige merker har forskjellige egenskaper. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Du kan jo sette inn et par 200W frostvakter med forskjellig justert thermostat. Den ene på 10 grader og den ene på 5 til et eksempel. Så er du jo på den sikre siden. Husk at du vel har vantank(er) samt vannrør også som må dreneres skikkelig (pentry systemet+toalett etc.) evt.blåses med luft Om du forsterker blandingen av frostvæske kan det være greit å tenke på at en senking av frysepunktet også betyr en senking av kokepunktet når man skal ta dette i bruk igjen til våren. Differansen mellom aggregattilstandene er nemlig temmelig lik og den flyttes nedover ved et sterkere blandingsforhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.