Møkkalasset Startet 2.November.2011 Link til dette innlegget Startet 2.November.2011 Jeg vurderer å gå til anskaffelse av noen av disse. Jeg forestiller meg 3 stk. En til mottorrom pluss en til hver av kabinene. Worst case er 120 døgn x 24 timer x 240 W. Det skulle gi et forbruk på 690 kWh fra januar til mars. Selv med en gjennomsnittspris på 2 kr pr kWh, som gir en samlet kostnad på 1400 kr, vurderer jeg det slik at det er en overkommelig kostnad for å holde båten tørr inni gjennom vinteren. Erfaringsmessig kommer det noen mildværsperioder og høyere dagtemperaturer i løpet av perioden. Man har da muligheten til å koble systemet fra, evt. benytte et tidsur slik at kostnadene blir lavere. Er det noen som har tips og erfaringer vedr bruk av varmerør? Vil ovvennevnte installasjon være tilstrekkelig til å holde kondens og jordslag borte? Båten er en Agder 840 som lagres under presenning. (med kalesjen av.) Alt av tepper og puter er tatt ut av båten. Kabinene vil holdes lukket, men med lufting. Motoren er sikret med frostvæske i begge sløyfer. Takker for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Bruker selv 2 x 80W Pluss avfukter. Har også kjøpt 2 x 45w, men ikke sikkert jeg bruker begge. Har en på 80w i kabinen en på 80w delvis under motoren og tenkte en på 45w under girkasse om det er plass. Avfukteren står i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Bruker selv 2 x 80W Pluss avfukter. Avfukteren står i kabinen. Må du tømme avfukteren ofte? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 (redigert) Det er vel i perioder med mildvær at du trenger varmen mest? Ved minusgrader er det uansett såpass tørr luft at kondensering og jordslag knapt forekommer. Men mindre båten lekker regnvann inn da... Redigert 2.November.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Møkkalasset Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Det er vel i perioder med mildvær at du trenger varmen mest? Ved minusgrader er det uansett såpass tørr luft at kondensering og jordslag knapt forekommer. Forsåvidt et poeng ihvertfall på høsten/forvinteren. Men når man kommer ut i februar / mars og dagtemperaturen stiger, så er uteluften svært tørr. Da kan man trygt slå av varmen på dagtid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Ved minusgrader er det uansett såpass tørr luft at kondensering og jordslag knapt forekommer. Men mindre båten lekker regnvann inn da... Ved minusgrader kommer det vel ikke inn så mye regnvann heller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Nei, det må jo kunne anses som en fordel! Men om den har lekket inn regnvann hele høsten så kan det være rimelig fuktig inne i båten selv med tørr luft utenfor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Jada, bare kødder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arild81 Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Må du tømme avfukteren ofte? Min har egen drenerings slange, den går gjennom skroggjennomføringa til vasken på toalettet. Den produserte en god del ja når fuktigheten var høy. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 I motorrommet holder det sikkert med 45Ws-rør eller to lyspærer på 25w for å holde det tørt og fint. Ellers i min båt, har jeg et slikt 80Ws rør du linker til. Jeg har valgt å henge det opp foran dassen hvor døren til skroggjennomføringene og kranene står. Jeg har i tillegg en 1100Ws vifteovn stående på med termostat, så jeg kan ikke svare på om det er nok med to varmerør på 80W for å holde det tørt i båten, men med vifteovnen holder det seg i hvertfall tørt og fint og det uten avfukter. Jeg tilbragte 4 av 5 helger i båten forrige høst,vinter og vår og kan ikke huske en eneste gang jeg la meg i rått sengetøy. Nå i sommer derimot, har det vært perioder med så høy luftfuktighet at det har vært dager hvor det har vært skikkelig rått i sengetøyet. Men da har jeg jo ikke hatt på noen vifteovn heller, så den rå luften har fått stå stille. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
BOBO II Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 (redigert) Frostvakter i Motor rom og cabiner er et must selv om det koster deg ca 1400.- i vintersesongen. det kan fort bli dyrt når fuktigheten blir for høy i perioder med fare for jordslag og mugg. Jeg har satt inn samme rørene som du har tenkt på, men med litt høyere effekt i motor rommet 2 X 240w. 1x 45w i hvert av badene. 2x 45w under dørken ved kuleventilene. samt LuftavfukterMeaco DD8L i hovedcabin som går på tidsur. har også en vifte på 800w i reserve hvis det skulle bli for kaldt i perioder. med denne temperaturen som er i dag og som værmeldingen har spådd blir fuktigheten rimelig høy i båten om dagen. Vannoppsamlern på Avfuktern blir som regel full over natten. I dag koblet jeg på drenerings slangen slik at vannet går gjennom skroggjennomføringen... Redigert 2.November.2011 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Møkkalasset Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 (redigert) Vannoppsamlern på Avfuktern blir som regel full over natten. I dag koblet jeg på drenerings slangen slik at vannet går gjennom skroggjennomføringen.. Ikke dumt å drenere dette ut gjennom skroget nei. Jeg kan legge en slange til kjølvannsinntaket som likevel er koblet fra. Hvor i båten har du avfukteren stående? Og hvor høyt over dørk? Og by the way, hvor mye strøm trekker den? Redigert 2.November.2011 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 (redigert) Har satt den på pentryet ved siden av oppvaskbenken tredde slangen ned i avløpet . enkelt Den trekker fra 30 til 650 W men den har flere innstillinger og ionisering.. Redigert 2.November.2011 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Møkkalasset Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Har satt den på pentryet ved siden av oppvaskbenken tredde slangen ned i avløpet . enkelt Høres ut til å være en god løsning. Kjøper en lignende og henger den opp i kabinen, med utløp til servanten på badet. Takk for mange gode svar her folkens. Nå er jeg mye klokere, men det er vel nettop derfor jeg deltar i forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Marial Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Jeg er sannelig ikke så sikker på om det bør være varme på i båten i det hele tatt.. Med varme i båten og kulde utenfor, ja da oppstår det kondens i båten. Uten varme er miljøet inne og ute omtrent det samme over tid og kondensen blir vesentlig mindre. Hva trenger du varmen til? Jeg ahar en selbåt med dieselmotor og setter på 200W i motorrommet om vinteren. Hvorfor gjør jeg egentlig det, er jeg redd motoren skal mistrives og fryse litt...? Jeg er jo ikke akkurat redd for bilmotoren som er varm og iskald, varm og iskald 200 ganger i løpet av vinteren. I gamle dager, da jeg hadde båt uten alt mulig av remedier, stod den selvsagt uten noen form for varme. Våren kom, båten var rimelig tørr og livet var fint! Jeg tror vi, som med alt annet, overbeskytter båten og resultatet er egentlig negativt. Båten din tåler vinter meget godt uten noen form for oppvarming som genererer fuktighet pga temperaturforskjeller uten og inne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.