Jump to content

Da var Hansvik også konkurs.


tkb

Recommended Posts

Pt er det for få kjøpere til båt, eller for mange båter som ingen vil ha, eller rettere sagt:

 

Det er ubalanse i hva markedet vil betale for båtene, spesielt brukt. Inntil dette skjer, vil flere måtte redusere sin produksjon. Hovedproblemet har vært for høye priser på brukte båter i flere år!

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet har vært for høye priser på brukte båter i flere år!

 

Det var da en merkelig konklusjon? Hvorfor skulle dyre bruktbåter føre til mindre nybåtsalg?

 

"Hovedproblemet" slik jeg ser det er vel den nye konkurransen fra utlandet på nybåtmarkedet, med rimelige båter som gjør at mange heller kjøper ny båt enn nyere brukt. Dette har ført store mengder båter inn på det norske båtmarkedet, som tross alt ikke er så veldig stort. Siden en båt ikke blir slitt ut uten videre så fører dette til et overmettet marked, og bruktprisene går ned. Og lavere bruktpriser gjør det mindre attraktivt å kjøpe helt nytt. Når det da tilbys mye "billig og bra" fra utenlandske produsenter, sier det seg egentlig selv at de som produserer i Norge kommer dårlig ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

....Hedproblemet har vært for høye priser på brukte båter i flere år!

Just presis, og når nå prisene på brukt faller, får norske båtprodusenter enda mere konkurranse.

Jeg vil ikke betale 500 lapper for en ny båt når jeg kan få en brukbar 10 år gammel båt til 100 lapper (i prinsippet) som oppfyller MINE "behov". Ikke med min økonomi nei.

En ting er hva selger av bruktbåt forlanger, noe ganske annet er hva kjøper betaler! :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Uansett, veldig synd når norske "solide" båtprodusenter legger inn årene. Hadde skikkelig tro på Hansvik 630 speed sjark utgavene osv.. Synd, men kansje firmaet starter opp, og videre produserer salgs sukseene. Når det gjelder brukt båt prisene, tror jeg att vi i fremtiden ser ett fallende pris marked på brukt båter.

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi har oss selv å takke, vi ha selv vært med på drive kostnader oppover de siste 10årene... Vi har rett og slett priset oss ut av markedet.... høye lønninger, som er resultat av høye lønnstillegg må dekkes inn.... råvarer til en båt koster stort sett det samme enten de brukes her eller der... Arbeidskostnadene derimot varierer stort fra land til land.. Det å ha "snakker" Hansen eller "snicker" Jønnsson gående med snekker blyanten bak øret og sneipen i munnviken i 4-6 måender, men han pusser en teakbit her og en teakbit der koster penger..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trist, ja!

 

Støtter Sydvesten i det han sier, og følger opp med det samme som jeg har sagt i 20 år: Skal produksjonsbedrifter i norsk industri være levedyktige, så MÅ produksjonen automatiseres og optimaliseres. Dette har mindre med "politisk vanstyre" å gjøre. Kostnadsnivået og arbeidslønningene i Norge er altfor høye til at vi klarer å konkurrere mot lavkostland innen arbeidsintensive produksjonsområder. Må man slå seg sammen for å kunne forsvare investeringene og få opp produksjonsvolumet, ja, så er det et valg man må foreta. Alternativet er som for Hansvik for ganske mange aktører.

 

Dette blir ikke den siste konkursen i bransjen, det er ihvertfall helt sikkert!

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Det er trist med alle disse konkursene og at norsk byggetradisjon blir borte men ikke særlig overaskende med tanke på det vannstyret vi har hatt i Norge de siste årene som kun har ett mål, drepe norsk eksportindustri. :confused:

 

Jeg er så glad for at dette innlegget ikke har noe med politikk å gjøre, men det er kanskje nå lov i åpent forum etter at det ble forbudt i OT?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er trist med alle disse konkursene og at norsk byggetradisjon blir borte men ikke særlig overaskende med tanke på det vannstyret vi har hatt i Norge de siste årene som kun har ett mål, drepe norsk eksportindustri. :confused:

Dypt uenig om du sikter på næringspolitik. Hvor mange båtprodusenter har eksport som hovedmarked? Eller er jeg enig med flere innlegg. Vi har oss selv å takke. Snart er ikke det mulig å ansette noen i Norge med tanke på alle kravene som settes av arbeiderne selv, med arbeiderorganisasjoner i i spissen...

 

Det som skjer nå på markedet er rett og slett sanering som det skjer i mange "tradisjonsrike bransjer". Kommer i hvertfal forbrukeren til gode

Link to post
Share on other sites

Vi har oss selv å takke. Snart er ikke det mulig å ansette noen i Norge med tanke på alle kravene som settes av arbeiderne selv, med arbeiderorganisasjoner i i spissen...

 

Og da mener du f.eks i forhold til Frankrike og Tyskland, to meget store produksjonsland for fritidsbåter, hvor fagorganisasjonene er ikke-eksisterende og regelverket ikke større enn at det får plass på en øl-brikke?

 

Jeg vedder imot!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Tyskland har vel de kjørt en linje med ganske moderate lønnsoppgjør nærmest siden muren falt. Sånt blir det konkurransekraft av.... Vi i Norge har valgt en annen medisin... I så måte er vel Hellas rimelig overmedisinert..

 

De forskjellige norske produsentene går nok ofte konkurs når innlandsmarkedet stopper opp. Man ser på Finn klare signaler på hvor enkelt det er å selge ny båt i dag. Med 10.000 båter til salgs i november er tiden inne for skambud, og da er det ikke så enkelt å selge nye.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte en ny Hansvik 16,5ft i fjor sensommer.

 

Etter 3 mnd måtte akterspeilplaten skiftes da den "gamle" hadde gått i oppløsning.

Denne var av kryssfiner og langt fra vannfast.

 

Fikk tilsendt en ny, men hull for drenering av vann fra motorbrønn måtte bores, samtidig som at popnagler for feste ikke var gjennomgående men støpt inn i speilet bak på båten.

 

Jeg fikk like greit laget en ny akterspeilplate i hardplast av samme type som brukes i oppdrettsnæring og landbruk.

 

Fikk ikke ett eneste svar på hendvendelser til Hansvik Rørvik via email.

 

Båten er grei, men har det jeg vil kalle produksjonsfeil - dvs slurv under arbeidet.

 

Forholdsvis ujevn dørk, steder der garn vil kunne feste seg og bli revet.

Under / tankrom akter, er det dårlig med bruk av polyster og gelcoat, sårlig opp under motorbrønn når jeg kikker etter, flere plasser der laminatet ligger helt fremme i dagen.

 

Dette vil jeg påføre toppcoat senere.

 

 

Selve båten har på langt nær samme kvalitet som den 16ft de lagde ca 1970 og frem over 70-tallet og begynnelse av 80-tallet.

Båten i seg selv har noen forandringer, f.eks. med langsgående flytetanker på sidene, noe som ikke fante på eldre modeller.

Eldre modeller hadde også betydelig sterkere ripe, dobbelt ripe kan en si det var.

 

Synes Hansvik har seg selv å takke.

De har gitt etter for slurv, kortet ned på arbeidstida pr, båt, og har ett service problem.

 

 

Dette har jeg selv observert siden 1970 da første 16ft ble kjøpt.

Senere er minst 3 Hansviker til blitt kjøpt nye, og de seneste båter hadde ikke samme kvalitet som de første - for mye slurvarbeide, sparing av byggematerialer dvs. tynnere laminat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...