Jump to content

Redningsselskapets økonomi

Lotus

Recommended Posts

Bilde

Det du akkurat leste var Redningsselskapets inntekter for 2003. Her inngår også 56 millioner fra den rike onkel Stat.

Du la merke til det med en gang, ikke sant? De 475 999 000 kronene. Automatpenger. Mange penger. Mesteparten av NSSR sine inntekter faktisk.

Litt utgifter til automatdriften har de jo også, men en kvart milliard netto er ikke å kimse av.

Bilde

NSSR er klar over de etisk betenklige forhold rundt automatdrift. De liker ikke automatdriftens bakside. De nevner faktisk problemstillingen i sin årsrapport.

NSSR har samarbeidet med onkel Stat for å gi dem monopol på automatene. Fra 1.7 forsvinner inntektene hvis alt går etter planen til de som legger planene. Noe mer etisk blir det jo selvfølgelig ikke, men staten får enda mere penger på denne måten. Pr. akkurat omtrent nå rundet tax-o-meteret faktisk 1.000.000 millioner på sparegrisen. Og alle vet jo at jo mer penger man har, jo mer gnien blir man. (regel som gjelder for milliardærer) Likevel er de såpass anstendige at de gir NSSR 56 millioner tilbake av det de tok. Statlig årlig tilskudd heter dette.

For de som ikke har skjønt det: Dette blir smalhans for NSSR. Spesielt for året 2005, hvis intet mirakel skjer. ( Nei, 7 rette i Lotto for NSSR hjelper lite i denne sammenhengen)

NSSR er kanskje den beste vennen du kan ha ute på sjøen. Nå sliter de. De har fått et 50 millioners båtregister som de antagelig vil tjene en god del millioner på. Jeg har gitt registeret mye pepper og staten mye pepper for håndteringen rundt og kommer neppe til å ha båten registrert. Grunnlaget for registreringen er borte. Uansett er det ikke NSSR sin skyld. Skyt ikke pianisten er det noe som heter.

Så hva gjør Redningsselskapet nå? De samler inn penger så godt de kan. Kystpatrulje-medlem er jeg jo. Bøssebærer for NSSR en gang også. Støtte til tiggergiroen? Nei, selv om jeg absolutt har råd til det. Det har noe meg meg og Staten å gjøre. Føler at det er statens tur til å yte den ekstra skjerven, ikke jeg. Synes det er veldig dårlig at en stor del av redningsberedskapen til sjøs skal drives av, litt flåsete sagt, tombola og kakelotterier.

Så hva kan vi gjøre for at en venn med dårlig råd kan få det litt bedre? Hvis halvparten av Baatplassens 4000 medlemmer gav en tusenlapp? 20 mill monner litt, men det viktige er nok faste og forutsigbare inntekter hvert år. Det er ikke lett. Kollekt i 100 millioners klassen er ikke noe man fikser i en håndvending.

Kanskje noen kan sende en mail til finansminister Foss og si at "Joda, bildet av deg der du gir NSSR småbåtregisteret var fint det, men kulturkollegaen din på Tinget knabbet samtidig 261 millioner av inntekten deres. Nå gjør de jobben dere skulle ha gjort selv, men uten lønn."

Gode ideer folkens, eller skal NSSR få seile sin egen sjø?

Lotus

PS: Her er hele årsrapporten:

Årsrapport NSSR

Redigert av Lotus (see edit history)

Hvis tallene dine stemmer (og DET tviler jeg ikke på) så synes jeg det viser at politikerne er udugelige (ikke SKJØNNER hva redningstjeneste ER). Hvilket er ganske fantastisk! I en kyststat! Greit at regnskap og drift skal overvåkes (sjekkes) så man ikke får "trønderske bom-selskaptilstander", men penger til DRIFT er statens ansvar. Mener nå jeg.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Endelig en som har forstått hva jeg har snakket om i et par år. Det tok langt tid , men. Båtregisteret må utvikles i betydelig grad skal skal det klare å demme opp for tapte inntekter. Vi kan trolig se en betydelig heving av avgiftene til registeret og til medlemskontigenten i årene fremover.

(-- reference to evil site removed --)

Foreslår at alle medlemmer på båtplassen sender en mail til alle de kjenner , med oppfordring til å sende mail til kulturdepartementet ( for det er vel dem er pådriver for at spillautomatinntektene ska monopoliseres) Hvis halvparten av alle båteiere sender en protestmail, vil det bli temmelig hektisk på Serveren til departementet.

Mvh. Øyvind

For de som ikke har skjønt det: Dette blir smalhans for NSSR. Spesielt for året 2005, hvis intet mirakel skjer. ( Nei, 7 rette i Lotto for NSSR hjelper lite i denne sammenhengen)

Det virker alt for dumt å bare stoppe en nødvendig inntekt på netto en kvart milliard og så tro at dette skal gå bra? Har noen sett hva Staten har tenkt å benytte den nyvunne inntekt til? (når de overtar alle spilleautomatene..)

Dersom ikke NSSR har overskudd i 250 mill klassen pr år, så vil vel selv ikke politikere tro at det kan erstattes med 50 mill? Og det er utopi å tro at et redusert båtregister skal skaffe 200 mill pr år.... da blir det ikke mange i det registret :smash:

Er det ikke valg til høsten?? Lukter vi allerede litt valgflesk? Men, i mellomtidn ville altså NSSR kunne gå konkurs.... Nå lever de i alle fall et halvt år til..

Et par saker jeg lurer på:

1. Hva levde NSSR av før de fikk satt ut spilleatuomater?

2. Hvor mye av pengene fra spilleautomatene går til ren drift - og hvor mye går til oppbygging av fond til fremtidige investeringer?

Bildet ikke komplett før vi ser regnskapet til NSSR totalt sett og ser hva pengene virkelig går til. Jeghar gravd litt i årsrapporten for å finne ut av dette.

Konkurs som det er nevnt tidligere krever at gjelden er større en egenkapitalen og at man ikke har penger til å betale sine løpende forpliktelser. NSSR har antakelig store avskrivninger pga store eiendeler på balansen (les redningsskøyter). Høye avskrivninger i seg er en skattemessig greie og har ingenting med hvordan driften virkelig går.

Jeg får ikke helt til det Lotus har gjort med å lime inn deler av årsrapporten. Dog viser resultatregnskaper et overskudd på ca.94 millioner kroner av en omsetning på 718 millioner. Interessant er det å merke seg at lønninger har økt med over20 millioner - til 177 millioner kroner, og at det er avsatt 15 millioner til omstrukturering. Om snittlønngen er 500.000 kroner vil det si at NSSR har ansatt ca 35 personer i 100% stilling fra 1. januar 2003. Det er en ganske stor bemanningsøkning på kort tid. Avskrivningene er på 70 millioner. Tar man bort avskrivninger og omstruktureringskostnader ser man at NSSR hadde et overskudd fra driften (inkl. automatdrift) på nesten 180 millioner kroner. Det er 25% resultatgrad - og det er høyt!

Ser man på balansen til NSSR ser man at de har eiendeler til over 700 millioner kroner, og ca 350 millioner i omløpsmidler (det er kontanter og finansielle investeringer som enkelt kan løses inn i kontanter) og en egenkapital på over 450 millioner kroner. Gjelden er på mindre enn 100 millioner kroner. Totalt sett ser det ut til at de er rigget for å klare seg i fremtiden også.

Om man ser på inntektsoversikten i årsrapporten ser man at statlige tilskudd var 56 millioner kroner. Jeg tror nok at den posten vil øke om statten overtar automatene. NSSR sier selv i Styrets beretning hva som kommer til å skje i 2005:

Au t o m a t v i r ksomhet e n

Det fremgår av våre regnskapstall at Redningsselskapet

er avhengig av inntektene fra automatvirksomheten.

De siste årene har inntektene bare økt i

takt med ny teknologi og effektiv drift. Imidlertid har

det lenge vært en forståelse for at de etiske sider ved

virksomheten begrunnet behovet for endringer.

Redningsselskapets ledelse har derfor støttet aktivt

opp om de lovendringer som ble vedtatt av Stortinget

i juni i 2003. De innebærer at Norsk Tipping får enerett

til å eie og drive spilleautomater med virkning fra

1.1.2006. Endringene betyr videre at antallet automater

reduseres fra rundt 18 000 til 10 000, automatene får

en ny utforming og virkemåte, oppstillingspolitikken

endres og 18-årsgrensen blir lettere å overholde.

Vedtaket innebærer at vår automatavdeling med i

overkant av 30 fast ansatte avvikles i løpet av 2005.

Det er omfattende arbeid på gang innad i Selskapet

for å møte denne situasjonen for de ansatte.

Redningsselskapets fremtidige økonomi er sikret ved

en øremerket andel av tippemidlene fra 2006 tilsvarende

nivået vi hadde på inntekter fra automatene

i 2001. Omleggingen betyr at inntekter sikres fra og

med 2006 på et forutsigbart, men lavere nivå enn

dagens. I 2005 vil inntektene komme i form av kompensasjon

fra Norsk Tipping som tilsvarer overskuddet

fra automatdriften i 2001, dvs 133 mill. kr.

Nå er det slik at EU eller EØS domstolen har sagt at staten ikke kan overta automatdriften slik de hadde tenkt, og Lagmannsretten har gitt dagens automateiere midlertidig forføyning til å fortsette som i dag inntill det finnes en rettskraftig dom på at staten har lov til å gjøre som de har tenkt med spilleatuomatene. Så siste ord er ikke sagt i denne saken.

Jeg håper at dette avklarer at NSSR ikke går konk ved årsskiftet - og at politikerne våre faktisk har tenkt seg om når de bestemte denne endringe. Men støtte gjennom medlemsskap og gaver trenger de fortsatt - selv om det også i fremtiden atankelig kommer til å utgjøre mindre enn 5% av de totale inntektene til NSSR.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mye fornuftig i det du skriver Bitteliten!

Jeg har nå tatt meg tid til å lese hele regnskapsmeldingen, og jeg er helt enig i dine siste to kommentarer: Her er det saltet ned en god del midler. Invesert verdi i spilleautomatene er over 400 mill og mesteparten av dette er også nedskrevet. Omstrukturtureringen på 15 mill er satt av for å avhende / avvikle automatene..

Når man leser hele regnskapet får man et noe mer nyansert syn på dette, det er helt sikkert.

Men tilbake til det vi egentlig startet med:

Jeg tror nok at dersom man skal benytte fritidsfartøyregistret som en god inntekskilde, da tror jeg vi alle taper på dette. Færre båter gir mindre nytte, som gjør at i løpet av noen år er registret ubetydelig. :cryin:

Men tilbake til det vi egentlig startet med:

Jeg tror nok at dersom man skal benytte fritidsfartøyregistret som en god inntekskilde, da tror jeg vi alle taper på dette.  Færre båter gir mindre nytte, som gjør at i løpet av noen år er registret ubetydelig.  :cryin:

NSSR har sagt at de skal utvikle et bra konsept som er attraktivt for mange å være medlem her. Jeg velger å vente til jeg ser hva de tenker før jeg dømmer dette nord og ned. Kritikken mot 100 kr/år i avgift synes jeg er litt unyansert sett i forhold til hvor mye det ellers koster å bruke båten. Og for meg er det enklere å tenke at pengene da går til NSSR enn om det hadde vært til f.eks. Falken som var en alternativ drifter av Småbåtregisteret.

Redningsselskapet går neppe konk med det første. De har god økonomi. Et anstendig overskudd. For 1993 på over 90 millioner av en omstetning på over 700 millioner. Og de har betydelige fondsavsetninger. Likevel. Det er ikke mer enn de må ha. Når tiden er moden, skal en redningsskøyte skrotes og ny skal kjøpes inn. Med rundt 40 slike skøyter og levetid på, ja ikke vet jeg, men 10 år er vel realistisk? Hva koster en slik? 20 millioner? 40? Vet ikke det heller, men billige er de ikke.

Det jeg vet ar at NSSR har 260 millioner i automatinntekter for 2003. De er blitt lovet en kompensasjon av staten ved Norsk Tipping tilsvarende nivået for 2001, dvs ca 130 millioner. Da har man en manko på 130 millioner årlig. Og kompensasjon får de ikke før i driftsåret 2006.

Hva gjør man så? Enten reduserer man aktivitetsnivået tilsvarende inntektsbortfallet eller så prøver man å få tilsvarende antall millioner fra andre kilder. Mest sannsynlig skjer det en kombinasjon av disse tingene. Driftsoverskudd og avsetning til fond vil mok krympe svært mye, selv med en redusert aktivitet.

Det skulle vel bety det samme som om nettolønna til deg og meg plutselig ble redusert med 20%. Sånn uten videre. I en slik situasjon gjør du og jeg det eneste vi kan: Vi reduserer aktiviteten. De faste tingene som hus, bil båt, mat, strøm, klær osv ligger der og kan ikke reduseres særlig mye. Så vi selger båten. Båten er rein luksus. Luksus er ikke noe man har råd til lenger med 20% inntektstap.

Hva kommer NSSR til å gjøre?

Får Havgapet rett i sine skremmende antagelser?

Går det bra hvis man lukker øynene?

Lotus

PS: Automatsaken er nå antagelig i boks for staten. Svenskene ser nemlig ut til å få tillatelse til det samme statlige monopolet og begrunnelsen er at nasjonal sosialpolitikk har rang før overnasjonal konkurransepolitikk. Valgerd kan nok anse saken som vunnet selv om ESA fortsatt brummer.

Redigert av Lotus (see edit history)

Noen spør seg hva NSSR levde av før automatenes tid. Da jeg gikk på barneskolen, hadde de fleste skoler i landet den samme ordningen: Administrert av lærere ble små NSSR-pins solg av elever rundt i hele kongeriket. Tror faktisk vi fikk litt fri i skoletiden for deler av salget også. Alle deltok. NSSR hadde en særstilling og en nasjonal oppsluutning på alle nivårer i samfunnet. I kystlandet Norge kjente de fleste en som var blitt reddet på sjøen og ofte en som var omkommet. Jeg fikk 10% i provisjonsinntekt og NSSR fikk 90%.

Og en slik pin? Tror faktisk jeg har en fremdeles.

Mye har skjedd siden da.

Lotus

Redningsselskapet går neppe konk med det første. De har god økonomi. Et anstendig overskudd. For 1993 på over 90 millioner av en omstetning på over 700 millioner. Og de har betydelige fondsavsetninger.  Likevel. Det er ikke mer enn de må ha.  Når tiden er moden, skal en redningsskøyte skrotes og ny skal kjøpes inn. Med rundt 40 slike skøyter og levetid på, ja ikke vet jeg, men 10 år er vel realistisk? Hva koster en slik? 20 millioner? 40? Vet ikke det heller, men billige er de ikke.

Jeg ser ikke at NSSR er en annerledes virksomhet enn alle andre bedrifter om vi ser på øknomien. Det er helt vanlig at man lånefinansierer store investeringer. Det er kun rentene som påvirker resultatet i bedriften. Og med den egenkapitalen NSSR har og med statsgaranterte inntekter tror jeg nok at bankene vil stå i kø for å låne utpenger. Som bedrift kan man ikke forente å ha alle penger til nye investeringer på bok før man investerer.

Slik det ser ut i dag mener jeg at dere roper ULV ULV uten grunn :wink: - jeg tror dette kommer til å gå helt fint med NSSR. Alle virksomheter opplever usikkerhet ved omlegging - og dette har NSSR visst om i lang tid slik at de har kunnet tilpasse seg. Om det hadde vært fare for NSSR's eksistens på kort og lang sikt tror jeg nok at det hadde blitt hørt i media.

Rent prinsippielt mener jeg forøvrig at det er moralsk på kanten å finansiere NSSR gjennom spilleautomater som er omdiskuterte fordi flere hevder at de skaper spilleavhengighet - og i ytterste konsekvens visstnok har medført selvmord.

Det spørsmålet som ikke fullt ut er besvart er hva gjorde NSSR før i tiden. Pins tror jeg neppe har finansiert redningsskøytene alene. Heller ikke de gamle kroneautomatene som vi spilte på før. Mulig at bidragene fra næringslivet var større før.

Det er en stor forskjell mellom NSSR og en produksjonsbedrift. NSSR er en ideell organisasjon, en stiftelse. De er ikke en produksjonsbedrift. De er ikke en bedrift som kan forsvare store låneopptak til produksjonsutstyr med økte inntekter av produksjonen. Det er ikke slik at jo jo flere redningsskøyter og jo flere reddede på havet, jo større inntekter. Det er faktisk tvert om. Slike organisasjoner er derfor avhengig av å leve etter modellen til bestefar som sier at penger skal tjenes før de kan brukes. Og med 130 millioner opp i røyk, må man justere litt.

Lotus

Jeg ser poengene dine Lotus - så absolutt. Du har gode poenger :yesnod:

Dog ser jeg også dette som en omstilling som NSSR har hatt masser av tid på å forberede seg på, og som de sikkert har begynt å omstille seg på også.

Det som slår meg litt er at sum kostnader i NSSR's regnskap fra 2002 til 2003 har økt fra 508 millioner til 633 millioner. Det er en real økning på ett år, og det er ikke avskrivningene som øker så mye. Hadde jeg kommet med en slik kostnadsøkning hadde nok jeg plutselig fått masser av tid til å være i båten :wink: Mulig at de har tatt store vedlikeholdsjobber etc i år som de har hatt høye automatinntekter - for da å være bedre rustet til lavere kostnader neste år.

Når vi ser på NSSR's fremtid kan vi ikke bare se på hvordan de har fått inntekter tidligere. Vi må også se på hvilke muligheter som ligger i fremtiden. Og her tror jeg de har mange muligheter der Småbåtregisteret bare er en av flere muligheter.

Jeg er neimen ikke sikker på om det at NSSR er en stiftelse gjør at de ikke kan ta opp lån. Er det lovpålagt, eller følger det stiftelsens egne bestemmelser? Kanskje KOB vet mer - han er jo revisor med lang erfaring.

I "gamle" dager var det vel også masse flere lokallag som la ned en stor innsats. Ikke misforstå, de som er igjen gjør en kjempeinnsats, men f.eks her jeg bor er lokallaget nedlagt.

Og hvis jeg minnes rett så hadde NSSR en egen dag med opptog og musikk/underholdning (gratis av artister) og salg av effekter og innsamling av penger.

Var selv en av de som stod på lasteplanet med en lang hov vi holdt ut og samlet penger i.

Som sagt det var i "gamle" dager.

7. juni er vel Redningselskapets Dag

Redigert av Amorosa (see edit history)

Jeg er neimen ikke sikker på om det at NSSR er en stiftelse gjør at de ikke kan ta opp lån. Er det lovpålagt, eller følger det stiftelsens egne bestemmelser? Kanskje KOB vet mer - han er jo revisor med lang erfaring.

Jeg sjekket Brønnøysund registreret, og Redningsselskapet er ikke registrert som stiftelse. De er registrert som Forening/lag/innretning (FLI), og de har i dag langsiktig gjeld med sikkerhet i pant i dag.

Et annet moment som også er interessant:

I 2001 omsatte NSSR for 483 millioner og hadde et overskudd på 30 millioner. Dvs. 235 millioner kroner i lavere inntekter enn i 2003 og 64 millioner i lavere resultat. Jeg kjenner ikke historien så godt - ble dette året ansett som et kriseår?

Ingen stiftelse altså, men det er egentlig ikke poenget. Poenget er at de ikke er en produksjonsbedrift som produserer varer. En produksjonsbedrift kan låne penger, kjøpe mer produksjonsutstyr, produsere mere varer, tjene mere penger og betale ned på lånene sine.

Hvis Redningsselskapet låner 100 millioner til, kjøper noen flotte redningsbåter og drifter disse, får de ikke mer penger i kassen, de får mindre. Både mindre i kassen og mer gjeld samtidig? Ikke god butikk. De kan låne, men de kan ikke lånefinansiere drift, lånene er mer som en kassakreditt.

Hvis de ikke kjøper nytt, men låner til å drifte gammelt? Revisor ville neppe blitt glad. Da går det jo den veien høna sparker.

2001 var neppe noe kriseår. Poenget er vel at man innretter aktiviteten etter inntekter og utgifter. Er rammene 200 millioner, har man en aktivitet tilpasset 200 millioner. Er rammene 700 millioner og reduseres til 600, ja da reduserer man aktiviteten. 5 redningsskøyter i opplag f.eks. og man er i balanse.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...