Jump to content

Vekten og farten på en Tintorera 610 Threestep ? fakta?


speed-tintorera

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på hvilken vekt det er på disse båtene og hvem som støper i de kopierte formene, borte i fredrikstad ?

 

Har en Tintorera 610 Threestep og den er det 120hk på, hvilken fart er det mulig å opnå med disse båtene?

dsc_0540.jpg

dsc_0561.jpg

 

Vekten på en Tintorera 610 Threestep ble jeg fortalt var ca 300kg bare skrog og topp, stemmer dette ?

På finn ligger det en tintopieta til salgs med 200xs mercury, den veier 700kg med motor ? :eek::confused:

Tintopieta som veier 700kg

Redigert av speed-tintorera (see edit history)

Tintorera 610/ 120 hk Tohatsu

 

Båt er en trosretning ikke en hobby !

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener steppede skrog er spesielt stabile i høy fart, tror jeg du kommer til å få en relativt brå lærekurve.

 

Man diskuterer om båter med steppede skrog, som Goldfish og Hydrolift, bør ha egne kurs for kjøperne av de raskeste typene. Nettopp fordi skrogene kan bli svært ustabile i høy fart som følge av svært liten våt flate. Man må lære hvordan man manøvrerer og ikke manøvrerer i høy hastighet.

I Burud-saken tror man jo at en brå unnamanøver i høy fart kan være årsaken til at alle ble kastet ut av båten...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at Tintorera Threestep er en båt som ikke er serie produsert i mengder og har gode sjø egenskaper, mens hydrolift, stormway eller goldfish er like flat bunnet som et badekar. Mulig det er kraftig v-bunn helt foran, men det går brått over til en flat v-bunn(badekar). :giggle: Vil vel tippe min båt har en v-bunn på 35 grader +/-. :clap:

Tintorera 610/ 120 hk Tohatsu

 

Båt er en trosretning ikke en hobby !

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol: :lol:

Hydrolift har to-tre stepp og rundt 24 graders v-bunn

Goldfish bruker tre stepp og ligger nok på rundt det samme i grader

Greit om man vet hva man prater om....

 

Din tintorera vil jeg anta ligger på 24-26 grader, men er vel nærmest ett bakgårdsprosjekt i forhold til hva Pål Solli og Bård Eker driver med. Man har bare slisset tre spor i en gammel hydrolift/nordkapp-form. De aller fleste er støpt i piratformer av folk som kjøper noen spann med polyesther og duk på Biltema, og knekker i gang. Noen er støpt av folk som vet hva de driver med, som Bråthen med Tinto-Pieta'n. Men de fleste er hobby-prosjekter. Kult nok, missforstå meg rett.

 

Men du må gjerne tro at du har verdens beste båt... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tintoreraen er jo bygget med tanke på løpskjøring, den har et bra skrog, MEN den er ganske nervøs når man begynner å få høy fart på den. Jeg har vært mye med i Tintoreraen til en venn, denne satt det en Merc "Mod VP" på, dette er en 2.4 liter som det var ca 250 hester i. Gikk styggfort men i toppfart så var båten "overalt" så å påstå at den tåler alt og er umulig å tverre og rulle med er vel en sannhet med modifikasjoner!! Så lenge skroget ligger på luftsmøringen så er det jo greit, men hvis en brå manøver fører til at lufta slåes bort kan det hugge tak i sjøen og tverre! Med stor motor bør den i allefall kjøres med respekt, noe som forøvrig gjelder for alle båter i denne farten!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at Tintorera Threestep er en båt som ikke er serie produsert i mengder og har gode sjø egenskaper, mens hydrolift, stormway eller goldfish er like flat bunnet som et badekar. Mulig det er kraftig v-bunn helt foran, men det går brått over til en flat v-bunn(badekar). :giggle: Vil vel tippe min båt har en v-bunn på 35 grader +/-. :clap:

Hydrolift T17:

 

 

7901919_720x0.jpg

 

tinto: syns nesten denne ser flatere ut....

 

38141_10150250623630553_686795552_13676631_6922394_n.jpg

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mulligan, jeg tror "badekar" var betegnelse her... :wink:

 

Det er nok en grunn til at de fleste speedbåter ligger på 24-26 grader... Kan du ikke legge ut ett bilde av den 35graders bunnen din, S-T...?

 

Min gamle Dalla Pieta, ca 24 grader... Også ett løpsbåt-skrog. De klarer seg ganske bra i V50 klassen

083.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at Tintorera Threestep er en båt som ikke er serie produsert i mengder og har gode sjø egenskaper, mens hydrolift, stormway eller goldfish er like flat bunnet som et badekar. Mulig det er kraftig v-bunn helt foran, men det går brått over til en flat v-bunn(badekar). :giggle: Vil vel tippe min båt har en v-bunn på 35 grader +/-. :clap:

 

Dette var ironisk ment!!!!!! :confused:

 

 

Jeg mener at en vanlig hydrolift eller goldfish båt er flatere, Det er en i Kragerø som jeg kjenner og han har konstruert mange av bunnene på hydrolift, og han sier at v-bunn på hydrolift båtene (f-serien og c-serien) ikke er noe racing v-bunn. :clap:

Jeg nevnte ikke at det finnes andre båter med kraftig v-bunn. Gilbert, T-17 og dalla pieta er rene racing båter...... :yesnod:

Redigert av speed-tintorera (see edit history)

Tintorera 610/ 120 hk Tohatsu

 

Båt er en trosretning ikke en hobby !

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at en vanlig hydrolift eller goldfish båt er flatere, Det er en i Kragerø som jeg kjenner og han har konstruert mange av bunnene på hydrolift, og han sier at v-bunn på hydrolift båtene (f-serien og c-serien) ikke er noe racing v-bunn. :clap:

Egil Ranvig?

F18 og F20 har iallefall sitt utspring fra racing

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg kjenner til så er det Ranvig som har konstruert båt inklusive bunn på 17/18/20/F23/F26/F29/T30...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg kjenner til så er det Ranvig som har konstruert båt inklusive bunn på 17/18/20/F23/F26/F29/T30...?

Stemmer det, så i 2001 tror jeg, tok de en F-23 og kappa opp for å eksperimentere med step. Hvor mye som er igjen av F-23,26,29 i dagens hydrolift vet jeg ikke, men cormate som Egil lagde etter han solgte hydrolift har ikke step.

Link to post
Share on other sites

det er vel ingen igjen av de tror jeg. Ranvig fikk vel med seg noen av rettighetene over til Stormway såvidt jeg husker..?

 

Var det den steppa F23'en som gikk rundt?, mener å huske det var noe trøbbel der?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg får høre litt med Frode på jobben, han var verksmester på den tiden. Det var jo en rettssak etter at Bård tok over, men det jeg mente var at ofte bygges eksisterende skrog om og får nytt navn. F-serien stammer da også fra noe gammelt svensk eller noe :giggle: og de er litt forskjellige på høyre og venstre side..... ikke alltid så lett å få det likt. (men det gjør ikke så mye, bare det går fort) Egil bruker CAD/CAM nå, men så er det lenge mellom hver gang det kommer et nytt skrog.

Link to post
Share on other sites

Det er flere ifra Kragerø som har jobbet på "tidligere" hydrolift, men er nok ingen av de som har konstruert bunnene. Ranvig som har gjort det og han bor på Nesodden. Mener å huske at de tok utgangspunkt i en Cleveland når de bygde T17 som er en av de første hydroliftene. Sportcat 22 hadde sitt utgangspunkt i en Lynx.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...