Jump to content

Båten er 2,4m bred, trenger jeg 3,0 eller 3,5m bred båtplass?


thomas73

Recommended Posts

En tre meters lysåpning er helt ok for din båt. Men som Hafrsfjord skriver, er det greit å ha litt å gå på hvis du bytter ut båten i en bredere:-)

 

Jeg har en 4 mtr plass. Men de regner den fra center utrigger til center utrigger, så i realiteten er plassen 3,5 mtr mellom utriggerne. Holder hardt, da båten min er 3,5 mtr bred... :-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet og råd, er det best med så bred som mulig. Jeg fikk tidlig tildelt 4 meters plass av havnesjefen, da han begynte å se hvor det bar med meg og båtbytting. Før du vet ordet av det, trenger du også bredere plass :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Her er våre anbefalinger i Molde Båthavnlag, se tabell på våre nettsider www.moldebathavnlag.no under dokumentbase/priser 2011

 

6m båtplass, bredde 3 m gir lysåpning 2,65m, anbefalt maks båtbredde 2,4m

6m båtplass, bredde 3,2 m gir lysåpning 2,85m, anbefalt maks båtbredde 2,6m

6m båtplass, bredde 3,4 m gir lysåpning 3,05m, anbefalt maks båtbredde 2,8m

6m båtplass, bredde 3,6 m gir lysåpning 3,25m, anbefalt maks båtbredde 3,0m

 

Jeg ville spurt etter 3,2-3,4 hvis havna har det å tilby. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Klart du må krysse av for 3,5 m hvis du har mulighet til å få en så bred plass.

Kanskje du allerede til neste år får tre-fot syken, uten mulighet til å kjøpe større båt fordi båtplassen er for trang... :headbang::cool:

 

Nåja... det spørs på reglene i havnen det da. Hos oss, var det først i år at man kunne bestille bredere plass enn man strengt tatt trenger til dagens båt for å kunne kunne kjøpe ny og bredere båt senere i sesongen.

Sjekk eventuelt nøye om hvordan reglene er i din båthavn og om du ikke har planer om å bytte til bredere bår, er 3m-plass nok etter min mening.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Beklager sent svar.

Jeg krysset av på 3,5 m plass.

Har ikke fått noe tilbakemelding om feilkryssing, så det var vel greit:)

 

Er nok redd for at det blir større båt med tiden. Men får vel bruke en haug med tusen på denne før man bytter til større vel. Må jo begynne i det små;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Godt valg. Mener selv skrogtype forankringsfesteplassering og hvor utsatt plassen er for vær og vind har en del og si. Har selv båt på 284 cm bredde og kun noen få cm smalere ved akterplate. 350 cm ble da for smal om jeg skulle unngå at båten slo inn i utligger ved stiv kuling/storm uten helt stram forankring. Har selv 4 meter bryggeplass som er helt perfekt for min båttype.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppga at jeg skulle kjøpe Sollux 24 og fikk utdelt 2,75 m plass. Lysåpningen ble ca. 2,55m og jeg har toppen 10 cm på hver side av båten :sweat::headbang: Båten er 2,65 m meter på det bredeste. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk 2,75 når andre som har sollux 24 har fått 3 meter plass...

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg er nest ytterst på brygga og det er bare å skru ut utriggeren på enden og flytte den ett hakk ut, og gjøre det samme med utriggeren i mellom meg og båten ytterst. Jeg har ikke fått noe svar enda på hvorfor jeg har liten plass. Båten ved siden av er en Nidelv 24(like bred som min Sollux 24), som har 3 m plass. Den plassen ser for stor ut, og jeg tenkte å spørre han om vi skulle borre opp slik at vi fikk like brede plasser.

 

Ganske vanskelig å legge til med 7 meter fartøy alene, og med mye strøm i elva. Men trening gjør mester :flag_bp:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...