Jump to content

Skorgenes sjark, kor lang levetid er det på kobbersømmen?


ut mot havet

Recommended Posts

skorgenes_2.jpg

 

Har ei tid vert på utkikk etter ein sjark som eg kan bruke til hobbyfiske, har no komme over ein 27 fot Skorgenes sjark, båten er nok nermare 30 år. Båten er klinkbygd med kobbersøm under vannlinje og galvanisert søm over vannlinje. Noverande eigar seier at det ikkje har vert skifta søm i denne båten og eg lurer på kor lang levetid har slik søm?

Det er skifta fleire spant og der er det brukt rustfrie skruer med skive og mutter innvendig.

Det har ikkje vert skifta kjølbolter så noverande eigar meiner at dei bør skiftast, er dette mykje arbeid?

Forøvrig står det ein 30 hk Sabbdiesel i båten so eg anser som ei påliteleg maskin.

Link to post
Share on other sites

Uten å være noen trebåtekspert, tør jeg påstå at det er vanskelig å fastslå noe levetid på kobbersøm.

 

Jeg har selv hatt en klinket båt som var bygget i 1975. Den lever idag i beste velgående, og det er aldri skiftet noen kobbersøm på den. (Denne båten har kobbersøm i hele skroget, med unntak av rekksømmen.(de som holder nederste bord mot kjølen)). De er imidlertid galvaniserte, og her har jeg måttet sette inn syrefaste treskruer med skive mellom hver søm for å stoppe lekkasjer.

 

Har du anledning å få landsatt båten, er det relativt enkelt å høre om sømmen holder ved å gå over dem med en hammer.

(det blir en "slapp" lyd i løse søm).

 

Forøvrig ser båten fin ut på bildet:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

har hatt flere liknende snekker siste 30 år,Bla.Skorgenes og Stenødegård..kobbersømmenen kan holde veldig lenge,påse at el.anlegg er godt jordet.Pass også på når du tar båtpussen,at du ikkje "pusser"ned hoder på sømmen.At det er rep.-skiftet med rustfrie gjennomgående bolter,er ikkje et fint treskrog verdig..praktisk..ja,ja,men..nei, få tak i nye nagler og gjer det skikkeleg.

30 hk,ern har eg berre gode erfaringer med..Toppene kan ha sprekker ved dysehullene, men stort sett er dette solide saker.Pass på at motorbolter(ofte gjennomgående i skroget) er iorden.desse kan "løsne"litt over tid, og da blir gjerne opprettinga i forhold til prop.aksling litt skjev.

Kjølbolter kan vere endel arb. å skifte.du kan nå ta ut en å sjekke tilstand.men hadde ikkje balet med skifting dersom dei er i god stand, og ikkje lekker eller er løse. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

skorgenes_1.jpg

Har desverre ikkje anledning å ta båten på land no, stoler på selger når han seier at båten er i god stand under vannlinje. Han har ellers tilbudt seg å hjelpe til med skifte av kjølbolter når det måtte passe.

Er det slik at det vil oppstå lekasje dersom det er gåen søm under vannlinje? er det slik dersom det er gåen kjølbolt også?

Vurderer å bruke båten i vinter for så å ta den opp til våren for eventuelt å skifte gåen søm og kjølbolter( dersom det er nødvendig ).

Skal reise å sjå nermare på båten på søndag, skal legge ut fleire bilete etter helga dersom det vert handel. :flag_bp:

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det er flere sømmer ved siden av hverandre som er gåen,kan du fort få lekkasje.Treskrog med Sabb diesel, o.l. motorer er litt "urolige" av seg,genererer vibrasjoner som forplanter seg i skroget. Er det da dårlige nagler, så blir det lekkasjer etterhvert. sånn e d berre.Vil anbefale deg å besiktige båten og skroget før overtakelse,uansett.

Dette også oppimot forsikring etc.

Som nevnt tidlegere er desse sabbene gode motorer.men sjekk og tilstand på lyddemper(tæring)koster fort oppimot en 20K for en ny sådan!Elles så bør sjøv.og fersk.v.pumpe på kjøling sjekkes, ligg en sil nedi der som kan tette seg.Fint kosearb.nå i høstmørket dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...