Jump to content

Kjøp av 2 stk utenbords, ca 5 og 100hk. Merke? 2-takt? I Sverige?

Anders_K

Recommended Posts

Jeg går med tanken på å kjøpe nye motorer til to av båtene. Planen er å kjøpe nye fra butikk.

Jeg skal ha en motor til småbåten, Lasse 14. Har tenkt på 5 hk da den ikke skal brukes til annet enn fiske og div sjøarbeid.. Lurer derfor på om det er mulig å oppdrive to-taktsmotorer lenger, eller kun 4-takt? Noen som har erfaringer å dele med de forskjellige merkene, begynner jo å bli en del å velge mellom, fra kinamotorer til mer velkjente merker.. Vil ha noe som er pålitelig og sikkert..

Motor til den andre båten en Quicksilver 500. Har forsåvidt bestemt meg for evinrude 90 eller 115..

Kan det lønne seg å reise over grensen til Sverige å kjøpe motor? Noe å spare på det? Bare vet det er litt å spare på å kjøpe bil i sverige om det samme gjelder båtmotor når alt kommer til alt med toll og avgifter og slikt....

Takker for alle svar :smiley:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

• 2 uker senere...

De eneste det lønner seg for er Svenskene...

De fleste nye mindre motorer vel og merke som jeg har sett i Sverige er dyrere enn hva de er i Norge.

I tillegg er brukte motorer forholdsvis dyre i Sverige.

Blir du i tillegg stoppet på vei inn til Norge og må betale Norsk MVA og tollavgifter, så kan det fort bli en meget dyr motor.

En velholdt liten Yamaha med ti sesonger på vannet er pålitelig vare. Og da får du tak i to-takt.

:-)

Av større motorer vil forbruk ha litt å si?

Da er ny(ere) motor å foretrekke. Her må du over på firtakter eller Evinrudes Etec, som er totakter. Sistnevnte er vel lettere enn alternativene, og med bedre aksellerasjon og omtrent samme forbruk.

Kanskje noen har andre erfaringer?

Takker for svar :smiley:

Motor til småbåten er kjøpt, det ble 2011 mercury 6 hk, kan ikke si meg annet enn fornøyd. Har brukt den en del og til tross for at de første 8-10 timene gikk på sakte fart og lavt turtall grunnet innkjøring så har den brukt overraskende lite bensin..

Ang motor til quicksilveren tar jeg det litt på sikt, er mest grunnet forbruket jeg vil bytte motor. Men er jo noe å tenke på det med garantien og..

Spurte om pris på butikkny mercury 90 hk når jeg kjøpte den 6hken, fikk pris på kr 108.411!! Helt hinsides når en 300hk Yamaha koster 82000 NOK i statene... Fordømte norske hk-avgiften.... :headbang:

Så som sagt, tar det på sikt :smiley:

Men er fremdeles åpen for flere tips og forslag :wink:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...