-morten- Startet 4.November.2011 Del på Facebook Startet 4.November.2011 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10031206 Synes det er helt utrolig at det skal være så lett å stjele en båt/båtmotor! Det må sa gå an at man lager et system som er enkelt for myndighetene å sjekke om en båt/motor er stjålet eller ikke... Virker som om vi båteiere selv må ta ansvar! Egentlig burde Forsikringsselskapene krevd gps sporing!! Hadde ikke Yamaha laget et system for motorer slik at det var umulig for uvedkommende å få start på dem?? Jeg synes det blir for dumt nå i 2011 at dette skal være så enkelt! motorene og båtene våre er jo stappa med alt annet hightech utstyr og vi er vant til å betale mye for båtutstyr og sikkerhetsutstyr! Det må jo da kunne lages et idiotsikkert system for tyveri og da vel? Her må vi selv ta affere og få slutt på at Østeuropeere kommer hit å ler av sikkerheten i Norge!! noen som har forslag til tiltak ev. sporingssystemer som virkelig fungerer! en synlig GPS boks er jo lite effektiv blant disse proffe bandene rekner jeg med!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Selv om ikke moderator henger over deg hele tiden så må det kunne gå an å formulere titler som sier noe om hva du ønsker å ta opp i tråden din :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 God idé! På innenbordsmotor trenger du nok ikke noen tracker på motoren. Ellers er det liten vits i å investere i en skjult tracker også fordi østeuropererne har sporingsutstyret med seg. Myndighetene bryr seg nok ikke med at du blir frastjålet luksusartikler, det er ditt problem. Mener å ha lest at enkelte motorprodusenter nå har startsperre med transponder i nøkkelen, men bare på større motorer. Forøvrig er moderne motorer ikke spekket med teknologi, de er svært enkle. Det er bare det aller mest nødvendige for at motoren skal virke som lønner seg å bygge inn. I det store bildet er det enhetspris som betyr noe for bunnlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Yamaha har startsperre på sine påhengere. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Dumt med tyverier, men når det er sånn, må vi gjøre de tiltak som kreves for å beholde tingene våre! Myndighetene skal ikke bruke ressurser på å passe på våre private ting. Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 4 ganger på 5 år har noen prøvd og stjele båten eller motoren min, 2ganger ble den tatt, men funnet igjen, en gangen var det faan meg naboen!, en annen gng hadde noen tatt motoren og slengt båten te fjors, 3 gangen klarte de ikke og ta motoren fordi har bilter igjenner motor og akterspell med avkutta hue, 4 prøvde de og ta hele båten, de tok 15nabobåter, men takket være lav vann så sto min på land og den var flat og sugde seg fast i leiren, mange venner har også mistet båten sin, flere ganger, de nyeste båtene er jo security merket og kan spores opp, men ikke de som er noen år, dette er helt på tryne at vi som bor i norge og betaler så mye for sikkerheten i båten, ikke kan ha no som holder tyver unna! noen andre som har noen historier? , Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Yamaha har startsperre på sine påhengere. Gjelder det alle modeller? Har lest at det kun tilbys på 30-100hk Og motoren kan fortsatt kjøres på lavt turtall, antar at den kan hackes siden Yamaha fortsatt er mest attraktivt for tyvene. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Det skulle ha vært laget en skikkelig låsning av motorene til akterspeilet. Bolter med "lås" vanskelig tilgjenngelig & kun på innsiden av akterspeilet der man vanskelig kommer til med verktøy. Her burde både båt og motorprodusenter gå sammen om å finne et bra system. Blir det knotete nok vil tyverier av motorer gå ned. Båtyverier er værre, det finnes desverre ikke bra nok låseordninger for båter, samt at mobil sporing kan lett settes ut av spill. Ellers så må tollerene være mere aktive på grenseovergangene. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Skikkelig vakthold i havnene/opplagsplasser er det eneste som nytter tror jeg. Jobber i sikkerhetsbransjen, og uansett hva som finnes av hengelåser, kjettinger, kameraer, sporingsenheter, gjerder og andre fysiske tiltak, så lar disse seg knekke før eller siden. Hvis noen virkelig vil stjele båten/motoren din, så klarer de det. Tilstedeværelse av folk i havna tror jeg er eneste/mest effektive løsning, trist, men sant. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
-morten- Svart 4.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2011 Jeg fryktet det svaret!! Det er veldig synd at det skal være sånn. Men det må da finnes noe enklere nå i disse moderne tider Skikkelig vakthold i havnene/opplagsplasser er det eneste som nytter tror jeg. Jobber i sikkerhetsbransjen, og uansett hva som finnes av hengelåser, kjettinger, kameraer, sporingsenheter, gjerder og andre fysiske tiltak, så lar disse seg knekke før eller siden. Hvis noen virkelig vil stjele båten/motoren din, så klarer de det. Tilstedeværelse av folk i havna tror jeg er eneste/mest effektive løsning, trist, men sant. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
CSL Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Enig i at det er synd. Men vinningskriminalitet av denne typen er svært vanskelig, for ikke å si umulig, å sikre seg mot. Jeg har sett "alt" av fysiske sperrer og låsemidler, og har sett like mye av det i "oppbrutt" tilstand. Er utrolig hvor kreative disse folka kan bli i jakten på verdier. Alt fra spesialverktøy, biler som rambukker, dirkeutstyr, klatreutstyr, you name it. Sprøtt å tenke på hvordan man står opp, drar på jobb, er der hele dagen, skatter, gjør samfunnsnytte, og så drar man hjem, og på den samme tiden har noen brukt sin arbeidsdag på å finne ut hvordan de kan robbe deg. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Med denne fjerner du lett det meste av låser og beslag som måtte forhindre deg fra å løsne en motor. Kan med letthet skjære vekk hekken hvis du ikke trenger båten. Din arbeidgiver har kanskje en? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Synd å si det men tror eneste tjuvpakket lærer av er god gammeldags juling! Har sett dette i andre settinger.. Eller hvis du fersker de når de gjør seg klar til å begynne.. Kom for halvannet år siden over to polakker som hadde sett seg ut felgene på bilen min, fulgte med de i et par min fra en plass de ikke så meg før eg hoppet fram og løpte mot de med hissig blikk... Tror 80 talls mercekassen aldri har rygget så fort før de spant vekk... Så de aldri igjen.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Bande avslørt Om ikke lenge er de ute på tokt igjen, i kamp mot alle de andre bandene for å sikre seg de fineste motorene. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2011 Det var foresten en reportasje i siste BM om gps sporing på motor! Men hva er vitsen!?? når dem åpnmer motorlokket og ser en dings som det står Garmin på! hehe det er det første dem røsker ut og kaster i sjøen sånn at dem slipper å bli spora! i Tilfellet burde den sitte på undersiden nede ved blokka og være svart eller grå uten en eneste logo på! f.eks sett ut som en motorkomponent! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
CSL Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 De vil nok vite hvordan den ser ut uansett, det gjør de alltid. Og når motoren er i en container eller tilpasset bil, så hjelper det ikke med sporing uansett. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
DieselDahl Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 De bruker gjerne en radioscanner som avdekker om det sitter tracker i den. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 En sånn f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2023 Mye tyverier av påhengsmotorer her sørpå nå om dagen. Leser i Fvn. at ti stk. påhengsmotorer og fem stk undervannshus stjålet i fra Tromøy/Arendal nylig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.