Jump to content

Hvordan ta ned masten på Naver 29?


kdtran

Recommended Posts

"Kom i skade" for å kjøpe meg pinnebåt i sommer, hvor stag og tauverk er i såpass dårlig forfatning at jeg har latt Yanmaren stå for fremdriften alene i år.

Kona påstår at det er gøy å seile :confused: så da blir det til at jeg må bruke vinteren til å klargjøre båten for denslags.

 

Jeg har ett håp om at det skal la seg gjøre å få ned masten uten å flytte båten til kai som har krane. Naver 29 er ikke utstyrt med den heftigste riggen på markedet for å si det slik.

 

Er det noen som kan gi meg noen tips på hva som er den beste fremgangsmåten for å ta ned riggen mens båten ligger i båsen sin, uten at Aquadoren eller Cobraen som ligger ved siden av båten min ufrivillig blir ustyrt med "tilleggsutstyr" (les: mast og andre pinnebåt greier) som de strengt tatt ikke er designet for?

 

Masten er ikke hengslet i mastefoten men står tilsynelatende "løst" oppå denne.

 

Her er forøvrig ett bilde av båten tatt i gamlehavna.

 

img_0284.jpg

 

Må nok gjøre noe med skroggjennomføringene også (denne ser bra ut i forhold til de 1" gjennomføringene som står på utløpet fra selvlensingen i cockpit), men det tar jeg til våren.

 

img_0293.jpg

 

"Gøy" med 1984 modell båt, dere... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort i fra at du har rett i det, pettersand. Masten er 9,9 meter høy, og svært spinkel (som du se av bildet er bommen kort. Storsteil-arealet er ca 13kvm), men kraft x arm gjør nok sitt til at dette fort kan bli i overkant "spennende". Når jeg tenker på det, kommer jeg nok også raskt til å bruke mer tid og resurser på å sikre stabil "låring" av riggen dersom jeg skal gjøre det i båsen, en tiden og pengene det koster meg å lunke bort til nærmeste kai med krane og få tatt riggen ned på en sikker måte. Det er nok større sjangse for å beholde vennskapet med nabobåtene også dersom jeg gjør det. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...