Jump to content

Trimme Tohatsu 120hk , hva må gjøres?


speed-tintorera

Recommended Posts

Jeg har en Tohatsu 120hk som er en 2002 modell. Forrige eier sa den var trimmet til 140hk, det var bare byttet luft-innsuget, fordi på 120hk var det et "smalere" innsug, mens 140hk hadde "orginal" (større) innsug ?? Stemmer dette? :confused: :confused:

 

Lurer på om dette er mulig å se på motoren uten å demontere masse deler, evntuelt hva må byttes for å få den til å yte 140hk ? :worry:

Håper på svar !!!!

 

1832_tohatsu_m_120_eptol_superbig.jpg

Redigert av speed-tintorera (see edit history)

Tintorera 610/ 120 hk Tohatsu

 

Båt er en trosretning ikke en hobby !

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånnen også. Det jeg ser på min er at det står 140 på de tre nederste gasserene og 120 på den øverste. Men som du også hørte ifra gamle eieren fikk jeg også høre at min var 140hk. Var vist gjort ifra forhandler. Men sannheten i det er vell tvilsom trur jeg i mitt tilfelle. Skulle nok stått 140 på alle tipper jeg..

Link to post
Share on other sites

Før du legger en masse tid og energi i det prosjektet der så ville eg spurt meg sjøl hva man vil oppnå og til hvilken kostnad.

I beste fall kan du hente en teoretisk mereffekt på 16 % ved full gass innenfor oppgitt wot rpm ved at du får litt meir turtall. I praksis uten vitale deler byttes ut så er det nok kun snakk om få hk og kun ved full gass. Motoren får hverken meir moment , endret karaktestikk i mellomregisteret eller noe man ønsker. Kun meir luft ved full åpning som gir potensiale for å hente litt meir turtall.

Så om en tar for seg beste scenario med 16 % mer effekt : Hvilken fartsøkning vil det gi når det som kjent trengs 4x meir effekt for å doble hastigheten, i praksis vil det kreve enda meir da det blir slike farter luftmotstanden begynner bli svært merkbar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...