Jump to content

Bør kranen for tømming av septik være stengt?


borghans

Recommended Posts

Da jeg kjører i farvann hvor det ikke er noen restriksjoner for å tømme septiktanken, har jeg alltid denne kranen åpen. I tillegg er denne plassert i stuerommet som er under salongen ute på dekk og det er litt omstendig å komme til denne. Båten er en Viknes 880. Da jeg var på langtur i sommer og det ble endel sjø, opplevde jeg at det skvulpet kraftig i toalettet, ville dette forsvunnet om denne kranen var stengt. Er det andre ulemper som er forbundet med å ha denne kranen åpen? Synes det er greit å bli kvitt skjiten med det samme.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid kranen stengt når jeg ligger i havn, både for å hindre at båten går ned om slangen skulle sprekke og for å hindre utilsiktet utslipp av septik. Om luftingen skulle tette seg og du bruker toalettet, kan det med åpen kran bli presset ut gjennom ventilen. Lite apetittlig for de som befinner seg rundt båten og kanskje bader, og en fin måte å gjøre seg upopulær blant sine naboer på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er deler av septiktanken under vannlinjen? Har opplevd at saltvann har sugd seg inn og fylt tanken fordi jeg ikke har kjørt pumpa tørr nok forrige gang jeg har tømt tanken (manuell pumpe). Heverteffekten er en fin effekt, men den kan slå ut feil vei den også :headbang: Etter den gang har jeg alltid stengt ventilen ut, drit (bokstavlig talt) å våkne opp med full tank, og gjerne verre; bli våt på beina.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en forferdelig klønete plassert bunnventil for septik ut. På tross av det, åpner jeg ventilen når jeg skal tømme og lukker den ganske umiddelbart. Årsakene er som nevt over her, og om tanken fylles under gange er jeg usikker på siden jeg har pumpe/ kvern mellom tank og ut-ventil.

 

Ihht forsikringsavtalen din, og min, så skal nok samtilige skrogventiler være stengt når båten ligger i havn og ikke i bruk.

Link to post
Share on other sites

Har man lyst og lov, kan man jo montere en elektrisk ventil om den manuelle er vanskelig å komme til.

Trudesign har en slik. Da kan man styre ventilen fra kartbordet om man vil og har oversikt over ventilens posisjon via et display.

 

Står på side 8 i denne PDFn

 

Min ventil er ikke så knotete å komme til, så jeg stenger den når jeg skal seile i litt sjø.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå er det ingen som bader rundt min båt. (for kaldt), og jeg kan tømme septik der det måtte passe meg. (mass hav og lite folk) så derfor har jeg hatt den ideen om at tanken kan suges tom så snart jeg kjører båten. Men dersom dette medfører andre ulemper, så må jeg begynne å stenge den.

Link to post
Share on other sites

Har man lyst og lov, kan man jo montere en elektrisk ventil om den manuelle er vanskelig å komme til.

Trudesign har en slik. Da kan man styre ventilen fra kartbordet om man vil og har oversikt over ventilens posisjon via et display.

 

Står på side 8 i denne PDFn

 

Min ventil er ikke så knotete å komme til, så jeg stenger den når jeg skal seile i litt sjø.

 

RSL

 

 

Hva er prisen på den ventilen? en sånn kunne jeg tenkt meg :thumbsup:

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

På båten din Borhans har du et system hvor det skapes et vakuum som suger ut inholdet i setptiktanken når båten har en fart på over 10 knop. Og da er det normalt at også toalettet tømmer seg for vann. Dette systemet kan selvfølgelig blokkeres hvis man har ting i toalettet som ikke har passert en menneskekropp, alternativt vanlig toalettpapir. Videre vil systemet heller ikke virke skikkelig hvis tankluftingen er blokkert. Og systemet er glad i at man bruker ganske mye vann ved toalettbruk. På nyere vikneser så har man også montert et liten "metalltrak/platet" utenfor septiktankutløpet for å få økt vakumefekt og dermed bedre tømming. Jeg har kjøpt en slik trakt, men har aldri fått montert den da jeg foreløpig aldri har opplevd problemer med systemet. Jeg har en gang hatt helt full septiktank. Da tok det ca. 10 minutter i 20 knop å tømme tanken helt. Enkleste måte å se at systemet fungerer er at det begyner å boble i toalettet når man nærmer seg 10 knop.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den Terron. Min Viknes er fra 2008, og det er montert en sak der septiken går ut, en slags metallsak som er skrå. Med større åpning framover enn bak. Går ut fra at dette lager et undertrykk som tømmer septiktanken. Det som har fått meg til å lure på dette er at når det ble en del sjø, så "skvulpet" det kraftig i toalettskåla,og det var en masse lyd.

Vurderer å få tak i en slik magnetventil, som jeg kan stenge ved behov, slik at jeg slipper å krype ned i stuerommet for å gjøre dette.

Link to post
Share on other sites

Da har du metaltrakten allerede på plass. Hos meg så opplever jeg også skvulpelyder fra toalettet, men bare fram til både tank og toalett er sugd tomt. Men - i min 830 så surkler det ganske høyt i fra sluket i vasken på toalettrommet, rett og slett fordi sprut fra baugen i bestemte hastigheter/bølgeretninger (mot babord side forrfra) treffer utløpet fra vasken. Forøvrig - å ta seg jobben med å montere fjernstyrte el.ventiler til alle gjennomføringer er vel verd både jobben og pengene. Fungerer meget bra, men viktig å kople ventil til motorkjølevann om tenning slik at motor ikke kan startes uten at ventilen er åpen. Dette gjelder selvfølgelig ikke andre ventiler.

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde en Viknes 1030 sto overbordventilen for septiksystemet åpent hele tiden forutenom når båten var lagt i opplag. Samme system som 880. Hadde aldri problemer med dette systemet. Årsaken var vel enkelt og greit en noe vanskelig tilgjengelighet til bunnventilen. På dagens båt kjøres både gråvann og septik på tankene og overbordventilene står kun åpen når jeg er i båten. Stengt all øvrig tid. Tilkomsten er her vesentlig enklere så da blir det til at de blir benyttet mer aktivt.

Link to post
Share on other sites

200 meter fra land, muligens i din verden.

 

Trodde det var de samme lovene som gjaldt i Troms som i resten av landet? I så fall er det begrensninger i hva og hvor man kan slippe ut, både for private og kommunale utslipp. Eller er det så at naturen ikke er like sårbar for utslipp i din verden?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På båten din Borhans har du et system hvor det skapes et vakuum som suger ut inholdet i setptiktanken når båten har en fart på over 10 knop. Og da er det normalt at også toalettet tømmer seg for vann. Dette systemet kan selvfølgelig blokkeres hvis man har ting i toalettet som ikke har passert en menneskekropp, alternativt vanlig toalettpapir. Videre vil systemet heller ikke virke skikkelig hvis tankluftingen er blokkert. Og systemet er glad i at man bruker ganske mye vann ved toalettbruk. På nyere vikneser så har man også montert et liten "metalltrak/platet" utenfor septiktankutløpet for å få økt vakumefekt og dermed bedre tømming. Jeg har kjøpt en slik trakt, men har aldri fått montert den da jeg foreløpig aldri har opplevd problemer med systemet. Jeg har en gang hatt helt full septiktank. Da tok det ca. 10 minutter i 20 knop å tømme tanken helt. Enkleste måte å se at systemet fungerer er at det begyner å boble i toalettet når man nærmer seg 10 knop.

 

hvor får jeg tak i sånn trakt?

noen som har et bilde av en sånn?

Link to post
Share on other sites

Det er litt forskjell på Nordishavet og indre Oslofjord. Her er sjøen krystallkalar sev om jeg slipper ut litt "mannskit" dann og vann. :-)

 

Regler er regler og regelen er vel 300 meter fra land..... MEN når det er sagt, så er det vel lov å tenke litt på grunnen til at regelen er laget.

Sånn utenom badesesongen og/eller man ligger HELT alene et sted uten andre å ta hensyn til, blir en slik enkel "pommelipom"-tømming ikke engang en dråpe i havet.

Følg gjerne en lov for lovens skyld, men jeg ser intet problem med å la etterlatenskaper gå rett i sjøen om ingen kan bli berørt av det.

Er det litt bevegelse i vannet der Borghans ligger, kan man sikkert klage og skrike om lov med paragraf ditt eller datt, men innen noen kan rekke å måle tarmbakterien i umiddelbar nærhet av hans båt, er det nok for sent.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Septiken tømmes ikke når farten er under 10 knop, og når den farten er oppnådd er jeg langt ut på fjorden. Har liten tro på at septiktanken starter å tømme seg selv, om kranen er åpen. Kan ikke få meg til å tro at det lekker dritt ut av båten når den ligger i havna. ??? Så derfor ser jeg ikke noe poeng i å ha kranen stengt av den grunn. Og det var faktisk ikke dette som var spørsmålet mitt heller. Problemet er tilbakeslag til toalettet når det er endel sjø. Dessuten vil jeg påpeke at jeg ikke tømmer septik i havn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...