Jump to content

Noen som vet noe om Volvo TM 100 G?


Elmer

Recommended Posts

Hei! :smiley:

I går var kona og jeg og så på en båt med en Volvo TM 100 G. Båten er en 2000 modell, men eier av båten visste ikke alder på motor. Han hadde fått opplyst at den var tatt ut av en buss. Motoren så bra ut. Vet noen noe om disse motorene, f. eks. når de ble produsert, rykte på motoren osv.

En annen ting jeg lurer på er om noen har en måte å regne ut et ca forbruk på ved sakte fart (7-8 knop. Båten veier 9000 kg og motoren har 300 hk.

Link to post
Share on other sites

Kan det være en TMD 100 C ?

Det største spørsmålstegnet jeg vil stille er ved mariniseringen av denne. Motoren er solid nok med tanke på at den er fra begynnelsen av åttitallet, husk at kostnader til gamle bussmotorer er i en litt annen liga enn på en fem år gammel passat. Du må regne med litt jobb på en gammel stor motor, hvis du ikke kan skru blir det fort dyrt. Hva slags båt er det? Litt vanskelig å svare på forbruk når en ikke vet hva slags båt det er.

dokumentasjon

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Vel noe ligner, men ikke alt. Luftfilteret bak ser anderledes ut, og på motoren på bildet du sendte står impellerhuset vendt ut fra motoren, mens jeg synes å huske at det på båten vi så på i går sto vendt langsmed motoren. Jeg skal prøve å få serienummeret og søke på det. Takk for link til siden-den er herved lagret. :smiley:

Skuffende hvis mortoren er fra 80-tallet, og skummelt å ikke vite noe om timetall. Jeg er absolutt ingen mekaniker.

Båten er bygd på skroget til Fm 33. Han nevnte en generell formell for utregning av forbruk som ga et forbruk på ca 20 liter i timen ved 7-8 knops fart. Jeg synes det hørtes mye ut med tanke på at det er svært liten belastning på motoren i denne hastigheten. Forøvrig er båten svært tung og tungdreven. Han oppgir en absolutt maksfart på 14 knop.

Hva tror du?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten høres tung ut, fant to FM33 på finn og de var oppgitt til hhv 6,5 og 7 tonn. To tonn mere er mye, den ene av de står med en TMD 100A som burde være ganske lik. 1986 mod.

Forbruk på rundt tre l/nm kan nok stemme, kanskje noen andre vet?

Timetallet på motoren i seg selv burde ikke bekymre, det er vedlikehold som for uten olje- og filterskift og impeller, anoder og sånt også innebærer rensing av kjølesystem, overhaling av dyser/injektorer og generelt ettersyn.

Motorene har sylinderforinger som kan skiftes etter noen tusen timer og alle deler kan kjøpes "uoriginalt". Et timetall på denne forteller egentlig ikke mye.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en bussmotor står det vel TD 100. M en står for marine å det blir det ikke bare med å sette den i en båt. Har hatt en TMD 100 C å den var 275 hk. Bra motor men nå begynner det å bli gammelt, så da vet man aldri. Forbruk er ca 0,2 liter pr.HK grovt regnet så da spørs det hvor mange herser på 8 mil. kanskje 100?

Link to post
Share on other sites

Hmm...akkurat den formelen var det han også opererte med. 0,2 liter pr. hk pr. time. Men kan den formelen brukes grovt regnet uansett vekt og størrelse på båt? Båten vår har en moderne Yanmar på 240 hk og veier ca 4500 kg. På en tank med en blanding av mest kosefart på 7-8 knop og noe marsjfart på 18-20 knop, måler jeg forbruket til ca 1,2 pr. nm.

Jobber med å finne ut mer om motoren, men det høres mer og mer usansynlig ut at vi seriøst skal vurdere båten. Litt trasig, for båten hadde mye bra.

Link to post
Share on other sites

0,2 liter pr HK er ganske normalt for alle eldre motorer. Nyere vil nok bruke litt mindre ettersom teknologien har inhentet drivstofføknomien.

Forbruket pr HK har ikke noe med hvor tung en båt er. Men det som er problemet det er å vite hvor mange hester som er i bruk. så 100 HK som tilsvarer ca 20 liter er nok i nerheita en plass vil jeg tro, tilsvarer ca en tredel av ytelsen på motoren å det er vel fra denne farten å oppover det begynner å bli tungt.

Link to post
Share on other sites

En slik båt på rundt 8 tonn som du seiler i skrogfart 5-7Kn. vil gå på under literen/nm. Min gamle P35 som veide 8,5t brukte 0,8/nm i 6,5 kn, eller omlag 5l/t.

Min nye Phantom 43 på 14 tonn bruker noe mer, men det tilskriver jeg i første omgang at jeg må holde en noe høyere fart.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmm...akkurat den formelen var det han også opererte med. 0,2 liter pr. hk pr. time. Men kan den formelen brukes grovt regnet uansett vekt og størrelse på båt? Båten vår har en moderne Yanmar på 240 hk og veier ca 4500 kg. På en tank med en blanding av mest kosefart på 7-8 knop og noe marsjfart på 18-20 knop, måler jeg forbruket til ca 1,2 pr. nm.

Jobber med å finne ut mer om motoren, men det høres mer og mer usansynlig ut at vi seriøst skal vurdere båten. Litt trasig, for båten hadde mye bra.

 

Dette blir nå bare tenkt forbruk men vis din gjenomsnitlig fart blir ca12 mil å du har gjenomsnitsforbruk på 1,2 l- blir det 1,2 x 12 = 14,4 liter i timen. Deler du det på 0,2 så bruker du ca 72 HK i gjennomsnitt.

Link to post
Share on other sites

. Så da gikk båten din lett REM ca. 200 gram/hk-time er vel ikke langt unna sannheten, FM33 på ni tonn blir kanskje litt stutt og drar fort med seg mye sjø.....

Det er viktig at ikke overstiger skrogfarthastigheten. For de fleste ikke deplasementbåter ligger vel dette på omlag 7 kn. Etter dette reiser baugen seg, du begynner å dra hekkbølger og dieselforbruket går rett til værs.

På gamle Escada gikk jeg altid på én maskin når vi var ute på koseturer i finvær. Jeg gikk på 1500RPM (TAMD41B)noe som ga 6,2kn, og forbruket som sakt 0,8l/nm.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at ikke overstiger skrogfarthastigheten. For de fleste ikke deplasementbåter ligger vel dette på omlag 7 kn.

 

Jeg trodde også at det var omtrent sånn. Jeg har forøvrig sendt mail til eier om han kan ta kontakt med tidligere eier i forhold til flere opplysninger om motoren. Hvis den er veldig gammel synes jeg ikke det er noe stas i forhold til den ganske nye, pene sølvklumpen vi har nå! En annen sak er tilgang på deler f.eks.

Link to post
Share on other sites

Skrogfarten er proporsjonal med vannlinjens lengde, jo lenger skrog, desto høyere skrogfart.

Hvis båten ble bygd i 2000 syns jeg det var litt jalla å sette inn en gammel ombygd bussmotor, men ikke misforstå, hvis mariniseringen er 100% volvo penta så er motoren kurrant nok. Hvis jeg ikke tar helt feil er denne ganske lik TAMD 120, 121,122 TAMD er forkortelse for turbo aftercooled marine diesel, og TMD100 "mangler" aftercooler og underspyling og har to liter mindre volum men 272 hk er ikke skremmende mye på en 9,6 liters motor og ved moderat bruk burde den holde leeeenge.

Link to post
Share on other sites

I forhold til det du sier med skrogfart. Jeg har også forstått det slik som du sier og at en fart innenfor skrogfarten gir svært økonomisk drift. Jeg har tenkt i samme gate som det REM skriver, at også denne båten har et forbruk på under literen pr nautisk innenfor skrogfarten. Stemmer det, eller ikke?

Hva er skroglengden på en 33 foter og hva er i såfall skrogfarten på denne båten - 8 knop?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...