Platt Startet 22.Desember.2004 Del på Facebook Startet 22.Desember.2004 Vurderer en båt som har vært under. Hvis man går ut ifra at det ikke er gjort noe med motoren etterpå, hva må gjøres? Kan den reddes eller skal man satse på å finne en ny? Hadde en snekke for en tid siden som holdt på å gå ned. Det stod vann godt opp på motoren. Fikk startet. Spylte over motoren med ferskvann, byttet olje (x-antall ganger), byttet oljefilter. Startet og kjørte den varm for å fordampe evt. vann. Dette var tips fra mekaniker. (Fikk god hjelp av Tine II den gangen. Takker så mye! ) Motoren gikk som en klokke etter dette. Det var en VP MD 11c. Men hvis det ikke har blitt gjort noe med motoren det er snakk om her på månedsvis, står den da "i sju steiner"? Har ikke sett den ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Har den vært "duppa" skikkelig, og deretter stått i månedsvis, ville jeg kasta den. Det er neppe lønnsomt å overhale, selv om du gjør jobben sjøl. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SeaMaster175 Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Har ikke peiling på svaret her, men av nyskjerrighet lurer jeg på hvordan motor det er ? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 22.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Har ikke peiling på svaret her, men av nyskjerrighet lurer jeg på hvordan motor det er ? mvh M/B Gamla Vet ikke mer enn at det er en Volvo Penta 185hk.Hadde tenkt å kikke nærmere på båt/motor, over jul. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Men hvis det ikke har blitt gjort noe med motoren det er snakk om her på månedsvis, står den da "i sju steiner"? Har ikke sett den ennå. Mest sansynlig gjør den det Men det er ikke umulig heller da! Da jeg kjøpte Aurora så hadde den vært under, og Sabben sto i begge sylindere! Jeg måtte spette av sylinderne på den , men det gikk da bra til slutt Det kan jo være et håp da, åssen motor er det? Jeg har jo en FM som står i sju stein også, der har jeg bare fylt diesel i sylinderne så jeg vet ikke hvor lang tid det tar og løsne den på det viset! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Hvis du kan mye om motor og ønsker en stoooor jobb så er det nok ikke umulig å få den i gang igjen. Spørsmålet er jo bare hvor lønnsomt det er? DEtte kommer litt ann på modell osv. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Brannmann Svart 24.Desember.2004 Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Har erfaring med motorer som har blitt plukket opp av havets bunn . Motorer ifra 6 til 6000 HK. De aller fleste kan man uten problemer bruke i mange år. Det er imidlertid en stor fordel å skifte olje og starte maskineriet så snart man har tatt det opp fra havet. Jeg har en Kobolt /Deutz som har ligget i fjæra siden 1946 , men den løsnet den også. I løpet av 2005 skal den gå. Man må være optimist , husk din værste dag, har ennå ikke tatt livet av deg . Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2004 Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 kjørte den varm for å fordampe evt. vann. Dette var tips fra mekaniker. (Fikk god hjelp av Tine II den gangen. Takker så mye! ) Motoren gikk som en klokke etter dette. Det var en VP MD 11c. Er du har funnet nå da Frank ;) ? Vis det er en motor på 185 HK er det jo en motor som koster endel lapper vil jeg tru . Men er vel lettere og se på motoren og se hvordan det ligger ann da . Er vel endel forskjellige ting som spiller inn her vil jeg tru . Du er jo heldig som ligger i en av verdens beste båthavner , så du kan få hjelp av oss gutta . Det jeg ville gjort er og se på olja og sjekke om den sitter i 7 steiner . Men kansje du kan finne ut ossen motor det er merke ,mod osv..... Så da kansje det er litt lettere og komme til en koklusjon om hva som er lønnsomt her . PS:Det var og er ikke jeg som var mekanikkeren , men jeg var den som så at den var på vei til og bli ubåt + at vi bytta olje ,filter osv noen ganger og som Frank sier , motoren blei helt topp den Tine II som har fått vaska kakene, ungene under treet , pakkene i fryser'n og huset i seng . Alt er klart så nå kan nissen komme . GOD JUL Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sebaldus Svart 24.Desember.2004 Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Du må jo også kalkulere inn bytte av alt elektrisk. Selv om det tilsynelatende virker fint er salt skummle greier og etter noen uker/månder/år kan ting plutselig skje. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 24.Desember.2004 Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Vet ikke mer enn at det er en Volvo Penta 185hk. Hadde tenkt å kikke nærmere på båt/motor, over jul. Hei Jeg kjøpte en VP 41P som visstnok skal ha vært under vann - jeg har foretatt en full overhaling på autorisert VP-verksted pris kr. 79.000,- m/moms hvorav arb.penger fast pris kr. 18.000,- med moms. Nå har jeg jo en "sprell ny motor" dyrt?? Jeg kontaktet et annet VP-verksted, de mente at jeg nå har fått en meget billig motor, de solgte en samme motor i sommer som var gått ca. 200 timer etter overhaling - pris kr. 150.000,- (det var riktignok med drev tror jeg). Jeg anbefaler deg å overhale den motoren - skal du kjøpe en tilsvarende brukt motor må du regne med å betale like mye som det koster å overhale den du har. Hva får du?? Tilstand har du da null peiling på. Nå har du dessuten god tid til å få den overhalt før sesongen starter. MVH Ståle S. Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 24.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Er du har funnet nå da Frank ;) ? Har kikka litt på DenneAuksjonen slutter 2. Juledag kl. halv elleve, og jeg har seff. ikke fått somla meg til å kikke på den ennå! Synes båttypen ser fin ut og tror nok jeg skulle fixa pussejobben, men motor, se det er en annen sak. Kan nok som flere er inne på her bli en dyr motor etterhvert! Hvis du husker den 29' Furuholmen jeg hadde liggende i havna en stund, så var nok den i like dårlig forfatning. Den fikk jeg grisebillig (synes jeg den gang). Angrer litt på at jeg solgte den og leter derfor etter et nytt (lett) prosjekt. Har forresten blåsa di liggende i skuret med det rare i! Det får bli en Nyttårspresang! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Desember.2004 Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Har kikka litt på Denne Auksjonen slutter 2. Juledag kl. halv elleve, og jeg har seff. ikke fått somla meg til å kikke på den ennå! Synes båttypen ser fin ut og tror nok jeg skulle fixa pussejobben, men motor, se det er en annen sak. Kan nok som flere er inne på her bli en dyr motor etterhvert! Hvis du husker den 29' Furuholmen jeg hadde liggende i havna en stund, så var nok den i like dårlig forfatning. Den fikk jeg grisebillig (synes jeg den gang). Angrer litt på at jeg solgte den og leter derfor etter et nytt (lett) prosjekt. Har forresten blåsa di liggende i skuret med det rare i! Det får bli en Nyttårspresang! Løp og kjøp! Den hadde jeg tenkt og legge inn bud på også! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2004 Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Nei du med alle di tommeltottane , kjøp deg en båt du kan bruke , så slipper jeg og fly rundt der nede og følge med om natta når dem er på vei ned .Husk du er rockestjerne , ikke båtbygger God jul Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Platt Svart 24.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2004 Nei du med alle di tommeltottane , kjøp deg en båt du kan bruke , så slipper jeg og fly rundt der nede og følge med om natta når dem er på vei ned .Husk du er rockestjerne , ikke båtbygger God jul Tine II Du må jo ha noe å fordrive tida med, når du likevel flyr å surrer nedi havna der til alle døgnets tider.Du får vel posten sendt rett ned i båten, du!?!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.