Jump to content

Motor under vann. Hva må gjøres?

Platt

Recommended Posts

Vurderer en båt som har vært under.

Hvis man går ut ifra at det ikke er gjort noe med motoren etterpå, hva må gjøres?

Kan den reddes eller skal man satse på å finne en ny?

Hadde en snekke for en tid siden som holdt på å gå ned. Det stod vann godt opp på motoren. Fikk startet. Spylte over motoren med ferskvann, byttet olje (x-antall ganger), byttet oljefilter. Startet og kjørte den varm for å fordampe evt. vann. Dette var tips fra mekaniker. (Fikk god hjelp av Tine II den gangen. Takker så mye! :cheers: )

Motoren gikk som en klokke etter dette. Det var en VP MD 11c.

Men hvis det ikke har blitt gjort noe med motoren det er snakk om her på månedsvis, står den da "i sju steiner"? Har ikke sett den ennå.

Men hvis det ikke har blitt gjort noe med motoren det er snakk om her på månedsvis, står den da "i sju steiner"? Har ikke sett den ennå.

Mest sansynlig gjør den det :sad:

Men det er ikke umulig heller da!

Da jeg kjøpte Aurora så hadde den vært under, og Sabben sto i begge sylindere!

Jeg måtte spette av sylinderne på den :crazy: , men det gikk da bra til slutt :smiley:

Det kan jo være et håp da, åssen motor er det?

Jeg har jo en FM som står i sju stein også, der har jeg bare fylt diesel i sylinderne så jeg vet ikke hvor lang tid det tar og løsne den på det viset!

Har erfaring med motorer som har blitt plukket opp av havets bunn . Motorer ifra 6 til 6000 HK.

De aller fleste kan man uten problemer bruke i mange år. Det er imidlertid en stor fordel å skifte olje og starte maskineriet så snart man har tatt det opp fra havet. Jeg har en Kobolt /Deutz som har

ligget i fjæra siden 1946 , men den løsnet den også. I løpet av 2005 skal den gå. :wink: Man må være optimist , husk din værste dag, har ennå ikke tatt livet av deg . :cheers:

kjørte den varm for å fordampe evt. vann. Dette var tips fra mekaniker. (Fikk god hjelp av Tine II den gangen. Takker så mye!  :cheers: )

Motoren gikk som en klokke etter dette. Det var en VP MD 11c.

Er du har funnet nå da Frank ;) ? Vis det er en motor på 185 HK er det jo en motor som koster endel lapper vil jeg tru . Men er vel lettere og se på motoren og se hvordan det ligger ann da . Er vel endel forskjellige ting som spiller inn her vil jeg tru . Du er jo heldig som ligger i en av verdens beste båthavner , så du kan få hjelp av oss gutta :wink: . Det jeg ville gjort er og se på olja og sjekke om den sitter i 7 steiner . Men kansje du kan finne ut ossen motor det er merke ,mod osv.....

Så da kansje det er litt lettere og komme til en koklusjon om hva som er lønnsomt her .

PS:Det var og er ikke jeg som var mekanikkeren , men jeg var den som så at den var på vei til og bli ubåt + at vi bytta olje ,filter osv noen ganger og som Frank sier , motoren blei helt topp den

Tine II som har fått vaska kakene, ungene under treet , pakkene i fryser'n og huset i seng . Alt er klart så nå kan nissen komme .

:santcheers: GOD JUL :santcheers:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Vet ikke mer enn at det er en Volvo Penta 185hk.

Hadde tenkt å kikke nærmere på båt/motor, over jul.

Hei

Jeg kjøpte en VP 41P som visstnok skal ha vært under vann - jeg har foretatt en full overhaling på autorisert VP-verksted pris kr. 79.000,- m/moms hvorav arb.penger fast pris kr. 18.000,- med moms.

Nå har jeg jo en "sprell ny motor" dyrt??

Jeg kontaktet et annet VP-verksted, de mente at jeg nå har fått en meget billig motor, de solgte en samme motor i sommer som var gått ca. 200 timer etter overhaling - pris kr. 150.000,- (det var riktignok med drev tror jeg).

Jeg anbefaler deg å overhale den motoren - skal du kjøpe en tilsvarende brukt motor må du regne med å betale like mye som det koster å overhale den du har.

Hva får du?? Tilstand har du da null peiling på. :discuss:

Nå har du dessuten god tid til å få den overhalt før sesongen starter.

MVH

Ståle S. :flag:

Er du har funnet nå da Frank ;) ? 

Har kikka litt på Denne

Auksjonen slutter 2. Juledag kl. halv elleve, og jeg har seff. ikke fått somla meg til å kikke på den ennå! :headbang:

Synes båttypen ser fin ut og tror nok jeg skulle fixa pussejobben, men motor, se det er en annen sak.

Kan nok som flere er inne på her bli en dyr motor etterhvert!

Hvis du husker den 29' Furuholmen jeg hadde liggende i havna en stund, så var nok den i like dårlig forfatning. Den fikk jeg grisebillig (synes jeg den gang). Angrer litt på at jeg solgte den og leter derfor etter et nytt (lett) prosjekt.

Har forresten blåsa di liggende i skuret med det rare i! Det får bli en Nyttårspresang! :wink:

Har kikka litt på Denne

Auksjonen slutter 2. Juledag kl. halv elleve, og jeg har seff. ikke fått somla meg til å kikke på den ennå!  :headbang:

Synes båttypen ser fin ut og tror nok jeg skulle fixa pussejobben, men motor, se det er en annen sak.

Kan nok som flere er inne på her bli en dyr motor etterhvert!

Hvis du husker den 29' Furuholmen jeg hadde liggende i havna en stund, så var nok den i like dårlig forfatning. Den fikk jeg grisebillig (synes jeg den gang). Angrer litt på at jeg solgte den og leter derfor etter et nytt (lett) prosjekt.

Har forresten blåsa di liggende i skuret med det rare i! Det får bli en Nyttårspresang!  :wink:

Løp og kjøp! Den hadde jeg tenkt og legge inn bud på også! :smiley:

Nei du med alle di tommeltottane , kjøp deg en båt du kan bruke , så slipper jeg og fly rundt der nede og følge med om natta når dem er på vei ned  :wink:  .Husk du er rockestjerne , ikke båtbygger  :yesnod:

:santcheers:  God jul    :santcheers:

Tine II

Du må jo ha noe å fordrive tida med, når du likevel flyr å surrer nedi havna der til alle døgnets tider.

Du får vel posten sendt rett ned i båten, du!?!!! :lol:

:santcheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...