sofa Startet 6.November.2011 Del på Facebook Startet 6.November.2011 Hei Når jeg no skal marinisere 2 b23 motorer så ser jeg at drevdelar har k og v kammer å velge mellom, og jeg lurer på va som er den praktiske forskjellen på disse. Det er 398 topper jeg har til rådighet, ser at det stadig nemnes topper sem heter 405 og jeg lurer på va som er forskjellen på disse? mister jeg efekt med 398 kontra 405 topper. Er det noe annet jeg bør være oppmerksom på angåede marinisering av disse motorene ( kammbytte skal et verksted gjøre for meg ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 I utganganspunktet sitter det MARINE kam i disse motorene. MARINE kam har samme tekniske data som K-kam. Har selv brukt H-kam og K-kam i Draco 18 med AQ145. Synes K-kam gav bedre tomgang, noe som er viktig ved kjøring til og fra brygge osv. Styr unna alle båtrelaterte firmaer når du skal ha motordeler, kamaksel osv. Å kjøpe delen hos et båtfirma betyr bare at du kaster masse penger ut av vinduet. Jeg kjøpte brukt original K-kam hos KM-KAMS http://www.kmcams.com/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 6.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2011 Hei Takk for link Fergu Ser at en orginal volvo k kamm er 1000 kr billigere der enn hoss drevdelar. En penta aq145 kamm er 500 kr dyrere enn hoss drevdelar . Er det noen som har flere linker til billige butikker så kjør på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 (redigert) Det er bare å lete litt på nettet. Ring KM CAMS og spør etter brukte. Ingen fare å kjøpe brukt original kam. Se på BLOCKET i Sverige, http://www.blocket.se/ Eller let på FINN, fant en annonse nå som må være et kupp: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31488996 Bare å sette rett på plass! Redigert 6.November.2011 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 (redigert) Det er en søkefunksjon øverst til høyre, men jeg får sitere en flink kar her på forumet som har ramset opp dette i annen tråd før: I følge VP ble alle de gamle Penta motorene (B2x) levert originalt med "A" kam dersom de hadde en forgasser, og med "V" kam dersom de hadde to forgassere. Har noe med moment på rette turtall for en båtmotor og tomgang å gjøre. På den andre siden har jeg sett maaange av de gamle motorene med D, H, K og andre kammer. Om dette er originalt eller ettermontert, ettersom dette er de vanligste kammene i bil, vet ikke jeg. Min VP liste sier følgende: Aq145 Production Year AQ145A- 1979-1985 Production Year AQ145B - 1984-1985 Max rpm - 5500 B2x block 2.31L 96mm stroke 80mm bore 8v 1000531 head Dual Carb "V" cam All Square Tooth Belt Compression 9.7:1, 138hp Spec på kammene er: A cam: Lift (in) - 10,5 Lift (out) - Dur (in) - 254 Dur(out) - 249 LSA - 109 Used in - B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230A/E/ET, B2x Penta Marine engines w/ single carb D cam: Lift (in) - 11,2 Lift (out) - Dur (in) - 253 Dur(out) - 249 LSA - Used on - B19E, B21E H cam: Lift (in) - 12 Lift (out) - 11,5 Dur (in) - 272 Dur(out) - 268 LSA - Used on - B23E (79-80) K cam: Lift (in) - 11,95 Lift (out) - Dur (in) - 270 Dur(out) - 257 LSA - 110 Used on - B23E (81-83), B19 Sport, B2xx Penta marine engines L cam: Lift (in) - 9,8 Lift (out) - Dur (in) - 252 Dur(out) - LSA - Used on - B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 US & Canada), B200K V cam: Lift (in) - 11,27 Lift (out) - Dur (in) - 245,4 Dur(out) - LSA - Used on - B200E, B230E, B2x Penta Marine engines w/ dual carb BCB eller Iglebæk har sikkert bøttevis med kammer liggende. Redigert 6.November.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Ja, Adeneo, du har kommet med mye nyttig informasjon i tidligere tråder Du finner "billige" kammer hvis du leter hos gutta som selger deler til motorsport miljøene(bilcross). Men hvilke kammer har du i motorene i dag? Noen b233motorer ble levert med k-kam. H kammen gir vell litt mer ytelse, men vet ikke om det er merkbart. Selv bygde jeg med k-kam, har en h-kam liggende men valgte k'en. Kompresjonsforholdet er litt forskjellig på noen av toppene, du finner også litt informasjon om det hvis du søker. I en diskusjon med "volvogutta" kom vi frem til at forskjellen på toppene kunne ventes å gi et tap på 5-10 hk i et tenkt tilfelle hvor toppen ble byttet men kam osv ble samme. Nå kan du uansett hente noen tapte gamp ved å "slipe" ventilene så de lukker skikkelig, samt følge tipsene du fikk i tidligere tråd. Referer igjen til prosjekttråden min, samt andre aq tråder jeg har, hvor kompetente forumbrukere har kommet med gode råd samt at jeg deler informasjon som jeg har fått hos mekanikere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.