Jump to content

b23 motor, hva er forskjellen på k og v kamaksel?


sofa

Recommended Posts

Hei

Når jeg no skal marinisere 2 b23 motorer så ser jeg at drevdelar har k og v kammer å velge mellom, og jeg lurer på va som er den praktiske forskjellen på disse.

Det er 398 topper jeg har til rådighet, ser at det stadig nemnes topper sem heter 405 og jeg lurer på va som er forskjellen på disse?

mister jeg efekt med 398 kontra 405 topper.

Er det noe annet jeg bør være oppmerksom på angåede marinisering av disse motorene ( kammbytte skal et verksted gjøre for meg )

Link to post
Share on other sites

I utganganspunktet sitter det MARINE kam i disse motorene. MARINE kam har samme tekniske data som K-kam. Har selv brukt H-kam og K-kam i Draco 18 med AQ145. Synes K-kam gav bedre tomgang, noe som er viktig ved kjøring til og fra brygge osv.

 

Styr unna alle båtrelaterte firmaer når du skal ha motordeler, kamaksel osv. Å kjøpe delen hos et båtfirma betyr bare at du kaster masse penger ut av vinduet. Jeg kjøpte brukt original K-kam hos KM-KAMS http://www.kmcams.com/

Link to post
Share on other sites

Det er bare å lete litt på nettet. Ring KM CAMS og spør etter brukte. Ingen fare å kjøpe brukt original kam. Se på BLOCKET i Sverige, http://www.blocket.se/

 

 

Eller let på FINN, fant en annonse nå som må være et kupp: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31488996 Bare å sette rett på plass!

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en søkefunksjon øverst til høyre, men jeg får sitere en flink kar her på forumet som har ramset opp dette i annen tråd før:

 

I følge VP ble alle de gamle Penta motorene (B2x) levert originalt med "A" kam dersom de hadde en forgasser, og med "V" kam dersom de hadde to forgassere. Har noe med moment på rette turtall for en båtmotor og tomgang å gjøre.

På den andre siden har jeg sett maaange av de gamle motorene med D, H, K og andre kammer. Om dette er originalt eller ettermontert, ettersom dette er de vanligste kammene i bil, vet ikke jeg.

 

Min VP liste sier følgende:

 

Aq145

Production Year AQ145A- 1979-1985

Production Year AQ145B - 1984-1985

Max rpm - 5500

B2x block

2.31L

96mm stroke

80mm bore

8v 1000531 head

Dual Carb

"V" cam

All Square Tooth Belt

Compression 9.7:1,

138hp

 

Spec på kammene er:

 

A cam:

Lift (in) - 10,5

Lift (out) -

Dur (in) - 254

Dur(out) - 249

LSA - 109

Used in - B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230A/E/ET, B2x Penta Marine engines w/ single carb

 

D cam:

Lift (in) - 11,2

Lift (out) -

Dur (in) - 253

Dur(out) - 249

LSA -

Used on - B19E, B21E

 

H cam:

Lift (in) - 12

Lift (out) - 11,5

Dur (in) - 272

Dur(out) - 268

LSA -

Used on - B23E (79-80)

 

K cam:

Lift (in) - 11,95

Lift (out) -

Dur (in) - 270

Dur(out) - 257

LSA - 110

Used on - B23E (81-83), B19 Sport, B2xx Penta marine engines

 

L cam:

Lift (in) - 9,8

Lift (out) -

Dur (in) - 252

Dur(out) -

LSA -

Used on - B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 US & Canada), B200K

 

V cam:

Lift (in) - 11,27

Lift (out) -

Dur (in) - 245,4

Dur(out) -

LSA -

Used on - B200E, B230E, B2x Penta Marine engines w/ dual carb

 

 

BCB eller Iglebæk har sikkert bøttevis med kammer liggende.

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Adeneo, du har kommet med mye nyttig informasjon i tidligere tråder :smiley:

Du finner "billige" kammer hvis du leter hos gutta som selger deler til motorsport miljøene(bilcross).

 

Men hvilke kammer har du i motorene i dag? Noen b233motorer ble levert med k-kam. H kammen gir vell litt mer ytelse, men vet ikke om det er merkbart. Selv bygde jeg med k-kam, har en h-kam liggende men valgte k'en.

 

Kompresjonsforholdet er litt forskjellig på noen av toppene, du finner også litt informasjon om det hvis du søker. I en diskusjon med "volvogutta" kom vi frem til at forskjellen på toppene kunne ventes å gi et tap på 5-10 hk i et tenkt tilfelle hvor toppen ble byttet men kam osv ble samme.

 

Nå kan du uansett hente noen tapte gamp ved å "slipe" ventilene så de lukker skikkelig, samt følge tipsene du fikk i tidligere tråd. Referer igjen til prosjekttråden min, samt andre aq tråder jeg har, hvor kompetente forumbrukere har kommet med gode råd samt at jeg deler informasjon som jeg har fått hos mekanikere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...