Jump to content

Skade i baug på Rana 17, ta avstøpning av en annen?


Sten-Are Karlsen

Recommended Posts

For noen dager siden så viste en kompis meg hans nykjøpte oppussing objekt, enn Rana 17 som er av samme type som min.

 

Det var en god del skadder på båten men det var baugen som hadde fått mest hjuling, så lurer vi på om det kan takes avstøpning fra min båt og bruke det som mal på hannes sin båt for å kunne på så pass bra som mulig. Så hvilket materiale til avstøpnings kan bruke?

 

Tenkte at jeg kunne smøre smeltet starinvoks på innsiden og plaste med ett lag glassfiberdukk, slik at avstøpningen ikke setter seg fast.

 

Og forresten skadden er øverst på baugen og bilder vil komme etter vært :)

Link to post
Share on other sites

Har selv tatt avstøp av baugen på en Fjordling 17 nå nettopp..

 

Det vi gjorde var å ta av alt påskrudd inkl fenderlist,

det ruglete området man går på ble dekket av alu-teip og alt ble satt inn med 3 lag slipp-middel.

(vi tape'et inn området som skulle støpes)

 

smurte så inn med gel-coat, dette var egentlig ikke nødvenig for vårt bruk, vi hadde heller ikke nok, så det ble ikke hel-dekket..

 

også la vi glassfiber-duk som var mettet med 2-komp. på hele området, rullet ut luft så godt som mulig.

 

lot dette tørke og påan igjen mens det enda var litt klistrete dagen etter..

 

Vi skulle ikke reparere men lage en form, som vi kan skru inntil båten gjennom hullet for baug-kroken,

for å kunne snu båten med få personer, defor er det støpt ilag med gode x-finér plater, som vi kan feste en "drue" på..

 

Husk godt verneutstyr, og stå et sted skjermet for unger og dyr!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...